Lynk & Co kiest voor hol van de leeuw

0

Amsterdam is gestaag steeds meer een auto vijandige stad aan het worden. Dat is beleid van het linkse college dat streeft naar een schonere luchtkwaliteit en meer ruimte wil bieden aan voetgangers en fietsers. De automobilist zal moeten omrijden en is dus langer onderweg. Of dat nou zo bevorderlijk is voor de luchtkwaliteit en verkeersveiligheid is zeer twijfelachtig, maar ‘kortzichtigheid’ schijnt sowieso het devies te zijn van het Amsterdamse gemeentebestuur.

Hoe het ook zij, of de auto in de toekomst nog veel in onze hoofdstad te zoeken heeft, is twijfelachtig, al is het alleen maar vanwege het feit dat parkeren er vreselijk duur is. Lynk & Co, het nieuwe Chinese premium merk van het Geely concern waartoe ook onder andere Lotus, Polestar en Volvo behoren, laat zich daar niet door afschrikken. De kersverse autofabrikant start eind 2020 in Europa met de verkoop van haar eerste modellen. Amsterdam mag als eerste Europese stad dan de spits afbijten. Lynk & Co merkchef Alain Visser (foto) stelt dat Amsterdam juist veel uitdaging biedt als autovijandige stad. Het nieuwe automerk gaat het duel graag aan. “Amsterdam is een trendsettende stad met een reputatie dat het een hekel heeft aan auto’s. Wij dachten: als wij hier beginnen, dan kunnen wij laten zien hoe gemakkelijk en geschikt onze auto’s zijn voor moderne verkeerssituaties. Als wij vervolgens naar andere steden gaan, dan hebben wij een prachtige marketingervaring om op voort te borduren”, Visser.

De eerste auto die Lynk & Co in Europa gaat verkopen is de 01, een cross-over die technisch nauw verwant is aan de Volvo XC40 (zie foto). Dit model werd al begin 2018 gepresenteerd, dus de Chinezen nemen wel de tijd voor de mondiale uitrol. Waarschijnlijk heeft dit te maken met de snelle marktverandering richting elektrische aandrijving. Eind 2020 nog een nieuw model lanceren met louter een verbrandingsmotor is nogal mosterd na de maaltijd. Dus de Lynk & Co krijgt hybride, stekker hybride of volledig elektrische aandrijving.

Lynk & Co gaat de 01 in hooguit 6 uitvoeringen aanbieden. Visser wil daarmee de keuze voor de consument simpel houden. De aanschafprijs komt dicht bij die van vergelijkbare Volkswagen modellen te liggen (oftewel onder Volvo niveau), maar Visser wil de cross-over liever in abonnementsvorm aanbieden. Hij kan nog niet inschatten hoeveel mensen daar daadwerkelijk gebruik van gaan maken. “Ons zustermerk Volvo heeft businessmodellen die uiteenlopen van 90 tot 10 procent”. De keuze voor een abonnement betekent dat er niet met dealers gewerkt gaat worden. Wel investeert Lynk & Co in reclame met billboards op rondrijdende vrachtwagens en speciale evenementen, zoals concerten, die het Chinese merk gaat sponsoren. Voor het onderhoud zal de klant bij Volvo terecht kunnen.

Reageren is niet mogelijk.