Prijs indicatie BMW M8 Gran Coupé & M8 Competition Gran Coupé

0

BMW presenteert de nieuwe M8 Gran Coupé en M8 Competition Gran Coupé. Met dit modelduo breidt het Duitse premium merk haar gamma in het luxe segment verder uit.

De 4-deurs high performance versies zijn rechtstreeks afgeleid van de M8 Coupé en werden ontwikkeld naast de M8 GTE lange afstand racer. Zij beleven hun wereldpremière op de Los Angeles Auto Show in november. De marktintroductie vindt plaats in april 2020; de aftrap zal dan worden gedaan door een exclusieve (want qua oplage gelimiteerde introductieversie, genaamd M8 Gran Coupe First Edition.

De M8 Gran Coupe is goed voor 600 pk en 750 Nm. De Competition uitvoering heeft een even hoog motorkoppel (afkomstig van een 4,4 liter grote V8), maar biedt 25 pk meer. Het gemiddelde benzineverbruik is met 10,5 à 10,7 liter per 100 km identiek (CO2 uitstoot 240 à 244 gram per km). In 3,3 seconden zit de M8 Gran Coupe op 100 km/u. De Competition uitvoering is 0,1 tel sneller.

Via een 8-traps M Steptronic automaat Drivelogic en M xDrive vierwielaandrijving (en een actief M differentieel) worden alle 4 de wielen aangedreven. De bestuurder kan kiezen uit 3 modi: 4WD, 4WD Sport en 2WD met gedeactiveerd stabiliteit systeem. BMW zegt het onderstel fijn geslepen te hebben op de testcircuits van Miramas en Arjeplog, en vervolgens op de Nürburgring Nordschleife.

Net als de ‘gewone’ Gran Coupé versies van de 8-serie bieden ook de M8 varianten 4 volwaardige zitplaatsen, een veel gemakkelijkere bereikbaarheid van de achterbank dan de 2-deurs modellen en een kofferbak met een goed bruikbaar formaat. Voor korte ritten kan er achterin ook een derde passagier worden vervoerd.

De Gran Coupé carrosserievariant heeft een 200 mm langere wielbasis dan de 2-deurs modellen. Andere visuele kenmerken zijn grotere luchtinlaten, een BMW nierengrille met dubbele spijlen, M koellucht openingen in de flanken, een achterspoiler en een achterbumper waarin een diffusor plus 2 uitlaat pijpsets zijn geïntegreerd. Een dak van koolstofvezel moet enerzijds het gewicht binnen de perken houden en anderzijds het zwaartepunt verlagen.

Het M specifieke onderstel is voorzien van elektronisch gecontroleerde dempers, M Servotronic besturing. DSC (Dynamic Stability Control; inclusief M Dynamic Mode) en een M specifieke reminstallatie. Daarbij kan gekozen worden voor 2 smaken pedaalgevoel: een op comfort gerichte setting of een meer directe afstelling.

Via de zogeheten Set-up button kan de bestuurder direct de settings voor de motor, de dempers, de besturing, het M xDrive systeem en de remmen afstellen. Op het stuur kan men via M knoppen ook een tweetal individuele afstellingen activeren. Persoonlijke modi zijn er ook voor de configuratie van de rij assistentie systemen, het instrumentarium en de Head-Up display. In de M8 Competition Gran Coupe kan de bestuurder boven kiezen uit de settings Road, Sport en Track.

De standaarduitrusting van het modelduo omvat zaken als BMW Laser licht, M sportstoelen, een M specifieke Head-Up display, BMW Live Cockpit Professional met navigatiefunctie, BMW Intelligent Personal Assistant, Driving Assistant en Parking Assistant. Autointernationaal.nl verwacht dat de M8 Gran Coupé afgerond 203.000 euro gaat kosten. De Competition versie wordt 17 mille duurder.

Reageren is niet mogelijk.