In detail: de nieuwe Ferrari Roma

0

Ferrari lanceert de Roma: een opvallend onopvallende sportwagen. Dat is geen diskwalificatie, want er kan gesproken worden van een puur, minimalistische design. Ferrari keert daarmee terug naar haar beginjaren, toen de sportwagencreaties uit Modena eveneens opvielen door hun ingetogen vormgeving.

De Roma is een nieuwe 2-persoons Coupé met achter de stoelen een flinke bagageruimte. Hij oogt weliswaar modern, maar heeft een stijl die eenvoudiger en minder schreeuwerig is van vele andere recente creaties van Ferrari. Het bedrijf uit Modena knoopt bewust aan bij de stijl van de jaren vijftig en zestig, om zo een andere kopersgroep aan te kunnen spreken: sportwagenfans die bijvoorbeeld de F8 Tributo, 812 Superfast en zelfs de GT4CLusso ‘over the top’ vinden. In zekere zin keert Ferrari dus terug naar een roemrijke periode, toen ook de Italiaanse hoofdstad Rome nog volop tot de verbeelding sprak en nog niet leed onder door massatoerisme (en slecht onderhoud) veroorzaakt verval. Vandaar de naam.

Het design van de 4.656 millimeter lange Roma, die eerder een Gran Turismo dan een pure sportwagen is, staat dus centraal (je zou er dus de spirituele opvolger van de zojuist uit productie genomen Maserati GranTurismo in kunnen zien). Met zijn enigszins ingevallen flanken en lange neus doet de Roma denken aan de 612 Scaglietti. Aan de buitenzijde van de strak gelijnde sportwagen zien we verzonken achterlichten, zwevende dagverlichting en geheel geïntegreerde deurgrepen. Voor de rest zien wij een iets naar voren hellende neuspartij, een korte overhang, een vloeiende daklijn (die overloopt in het staartstuk) en een vrij scherp afgesneden achterkant. Maar waar modellen als de eerdergenoemde GT4CLusso een vrij agressief uiterlijk hebben met veel luchtinlaten en spoilers, is dat van de Roma juist ingetogen.

De grille is vrij klein en door het ontbreken van luchtinlaten oogt ook de rest van de carrosserie elegant. Aan de achterzijde hebben de traditionele ronde lampen plaatsgemaakt voor kleinere, platte LED exemplaren. Het ontwerp doet al met al denken aan de Monza SP1 en SP2, maar er zit ook meer dan een vleugje Aston Martin Vantage in. Het resultaat is beslist even wennen, want je moet goed je best doen om de vaste Ferrari detailelementen te herkennen. De koplampen hebben iets weg van de SF90 en zowel de velgen als de diffusor kunnen enigszins als ‘merkkarakteristiek’ worden bestempeld. De rest is hagelnieuw.

Het dashboard is (voor Ferrari begrippen) eveneens een stilistisch hoogstandje, met al enig In herkenbaar designelement het stuurwiel met Manettino switch (het knopje waarmee de bestuurder een keuze kan maken uit de rij modi). Kijk bijvoorbeeld maar naar het unieke design van de optisch zwevende middenconsole met een verticaal, centraal geplaatst aanraakscherm. Wat ook direct opvalt, is dat het 2-kleurige leder bij beide zitplaatsen fraai gescheiden wordt door een lijn die van links naar rechts loopt en halverwege een boog maakt over het dashboard.

De passagier kan namelijk via zijn eigen multifunctionele aanraakscherm de benodigde informatie aflezen of functies bedienen, zoals de airconditioning, de stoelverwarming of het infomediasysteem. De Roma heeft daarmee geen primeur, maar het display is dit keer groter dan ooit. Voor de bestuurder is er een gloednieuw volledig digitaal scherm.

Ferrari heeft een tijdje gebruik gemaakt van een tellerblok met de multimedia informatie naast de centrale analoge toerenteller, maar nu is alles digitaal. Een noodzakelijke stap, want in de huidige wereld spelen schermen een steeds grotere rol. Het compleet nieuwe stuur bevat wederom (de SF90 Stradale had de primeur) alle bedieningsknoppen en aanraakschermen voor richtingaanwijzers, verlichting, ruitenwissers et cetera, maar het ontwerp is compleet nieuw. Ook het infomedia scherm is geheel herzien. Hij staat rechtop zoals een telefoon en neemt de plaats in van zowat alle fysieke bedieningsknoppen.

Ferrari stelt dat de Roma een soort hedendaagse interpretatie van de zorgeloze levensstijl in de Italiaanse hoofdstad in de jaren ’50 en ’60 is. Het nieuwe ‘Dolce Vita’, zeg maar (die uitdrukking wordt in Italië vaak gebruikt om het zorgeloze, goede leven aan te duiden). Vandaar ook een interieur dat wat minder op pure snelheid is gefocust dan wij van het merk gewend zijn, maar meer op comfort. Ferrari heeft hierbij gekozen voor een rustiger design met zoals gezegd 2 optisch gescheiden cockpits (beide met U-vormige elementen) voor de bestuurder en bijrijder. Zelfs in vergelijking met de Portofino, toch ook niet bepaald een hardcore circuitmonster, valt het verschil op.

De ingetogen vormgeving van de Roma betekent niet dat de nieuwste sportwagen van Ferrari geen specificaties heeft om je vingers bij af te likken. Onder de lange motorkap zit de van de Portofino bekende 3,9 liter grote, geblazen V8. Die produceert in de Roma 612 pk en 760 Nm bij respectievelijk 7.500 en 5.750 toeren. Daarmee beschikt de nieuwe Ferrari over 20 pk meer dan de Portofino en overtreft hij ook de GTC4 Lusso T, die het vooralsnog met 610 pk doet. Het motorkoppel is wel gelijk. De krachtbron is gekoppeld aan de 8-traps DCT automaat (met dubbele koppeling dus) die eerder dit jaar in de SF90 Stradale werd geïntroduceerd. De weegschaalnaald staat niet verder uit dan 1.472 kilo. De Roma is hierdoor in staat om in 3,4 tellen naar 100 km/u te versnellen. De V8 motor gooit pas de handdoek in de ring als er “meer dan” 320 op de teller staat. Of dit 321 km/u, is meldt Ferrari helaas niet. De bijna 200 kilo zwaardere Portofino heeft dezelfde topsnelheid, maar zit pas na 3,5 seconden op 100 km/u.

Ferrari meldt nog niet wanneer de elegante en beeldschone, naar de prestigieuze Italiaanse hoofdstad vernoemde, Roma in de showrooms arriveert en hoeveel hij moet kosten. Qua specificaties en design lijkt de nieuweling een positie naast de 4.586 mm lange Portofino in te nemen, het ‘instapmodel’ van de Italianen. De Roma, die iets langer en breder is, gaat met zijn gespierde maar toch slanke silhouet en de juiste welvingen concurreren met de V8 uitvoering van de Aston Martin DB11 en met de duurdere varianten van de Mercedes-AMG GT. Meer informatie over de uitrusting, maakt Ferrari op een later moment bekend.

 

Reageren is niet mogelijk.