Populariteit SUV brengt klimaatdoel in gevaar

0

Er is wereldwijd sprake van een sterke groei in de verkoop van SUV modellen; auto’s die als zwaar en relatief vervuilend worden beschouwd. Mede hierdoor zal de mondiale vraag naar olie blijven stijgen en komen de doelen van het Klimaatakkoord van Parijs in gevaar.

De toenemende vraag naar plastic, de sterk groeiende luchtvaart en de bevolkingsgroei (vooral in Afrika en Azië) zijn andere oorzaken van die honger naar fossiele energie. Dit staat in de jaarlijkse World Energy Outlook van het Internationale Energie Agentschap (IEA). “De groei van zuinige voertuigen, waaronder elektrische auto’s, wordt echter volledig teniet gedaan door de stijgende verkoop van SUV modellen”, zegt topman IEA topman Fatih Birol (foto) op een bijeenkomst op het ministerie van Economische Zaken en Klimaat. “In de afgelopen 10 jaar vormden zij na de elektriciteitssector de belangrijkste oorzaak van de stijging van broeikasgassen. SUV modellen veroorzaakten meer uitstoot dan alle industriële sectoren bij elkaar”.

Vorig jaar was 42 procent van alle verkochte auto’s wereldwijd een SUV, terwijl dit in 2010 nog 18 procent was. In de Verenigde Staten ging het vorig jaar zelfs om twee derde van alle nieuwe auto’s. Een SUV (de afkorting staat voor: Sports Utility Vehicle) gebruikt gemiddeld 25 procent meer brandstof dan een doorsnee personenauto. Hij wordt ook wel een terreinwagen genoemd omdat hij met name in Noord Amerika veelal uitgerust is met vierwielaandrijving. Toch worden deze auto’s maar zelden gebruikt om over ruw terrein te rijden.

Ook in Nederland is de SUV populair. Birol: “In Nederland was in 2010 van de nieuw verkochte auto’s 7 procent een SUV, terwijl dat in het afgelopen jaar gestegen is naar bijna 30 procent, wat een hoog aantal is”. Hij vindt dat een slechte ontwikkeling. “SUV modellen gebruiken veel benzine en stoten veel meer CO2 uit dan traditionele auto’s. Als je kranten leest, krijg je het gevoel dat er een ontwikkeling is van conventioneel aangedreven auto’s naar steeds meer elektrische exemplaren. Maar op de weg blijkt de trend vooral te gaan van gewone, lage auto’s naar hoge SUV modellen. En dat betekent meer uitstoot”. Tja, Birol leest blijkbaar niet het autonieuws op Autointernationaal.nl want dan had hij kunnen weten dat de elektrische auto in Nederland haast niet aan te slepen is. En in de Newsflash werd recentelijk bericht over de afvlakkende verkopen in het SUV segment.

De Bovag heeft dan ook kritiek op de bevindingen van Birol. Volgens de branchevereniging van dealers en garagehouders zijn in Nederland juist de minste brandstof verbruikende varianten van grote auto’s in trek en “kopen Nederlanders sowieso de zuinigste auto’s van heel Europa”. Terwijl het aanbod aan SUV modellen is toegenomen, is hun gemiddelde CO2-uitstoot per kilometer in Nederland (en in de rest van Europa) flink gedaald, aldus een woordvoerder van de Bovag. Critici verwijten hem dat hij er echter niet bij zegt hoeveel milieuwinst er was behaald als nieuwe SUV rijders een lagere en lichtere, dus zuinigere auto waren blijven rijden. Maar goed, die critici verlangen wellicht naar een linkse dictatuur in Nederland.

“Met het huidige politieke beleid hebben wij geen kans om het klimaat te redden”, stelt Birol. Om de groei van de verkoop van SUV modellen tegen te gaan, moet er volgens hem meer belasting op worden geheven. Maar Birol ‘vergeet’ dat de SUV in Nederland al relatief zwaar wordt belast door de BPM en de wegenbelasting. Maar het is natuurlijk goed dat Birol meedenkt hoe het klimaat kan worden gered. Volgens hem moeten daarvoor ook 2 andere dingen gebeuren: “Om te beginnen moeten wij alle duurzame energieopties gebruiken die er zijn, meer inzetten op energiebesparing en elektrische auto’s. Daarnaast is soms ook kernenergie nodig en ondergrondse opslag van CO2, we zullen het allemaal nodig hebben. Ook moet er een grote coalitie komen van landen, grote investeerders, bedrijven en anderen die het klimaatprobleem serieus nemen en samen aan de slag willen om het op te lossen”.

 

Reactie Rai Vereniging

Afgelopen september meldde de Europese milieuorganisatie Transport & Environment (T&E) al dat de CO2-uitstoot van auto’s blijft stijgen door de populariteit van de SUV. Gemiddeld stoten dit soort personenwagens 16 gram meer CO2 per kilometer uit dan een lage middenklasser.

In 2018 is de Europese verkoop van SUV modellen gestegen van 7 procent in 2009 naar 36 procent van het totaal. T&E verwacht dat dit percentage verder toeneemt. Voor 2021 wordt een stijging tot bijna 40 procent voorzien. “Dat komt mede door de vergrijzing”, zegt de RAI Vereniging. “Deze autokopers verkiezen vaker imago en comfort boven duurzaamheid”, zegt een woordvoerder van de brancheorganisatie van autofabrikanten en importeurs. “Door het stoere imago en de hoge instap kiezen zij vaker voor een SUV”. Recente verkoopcijfers laten echter zien dat de populariteit voor dit soort auto’s enigszins aan het verflauwen is.

De tot en met 2018 stijgende populariteit van SUV modellen heeft dus negatieve gevolgen voor het klimaat. Ook veroorzaakt het problemen bij autofabrikanten: vanaf volgend jaar mogen nieuwe personenauto’s van een merk gemiddeld niet meer dan 95 gram CO2 per kilometer uitstoten. Voor SUV modellen is dit op dit moment ongeveer 120 gram. Voor elke gram CO2 die een automerk boven de vastgestelde grens zit, moet het 95 euro per verkochte auto betalen. Bij grote automerken kunnen deze boetes oplopen tot in de miljarden euro’s, verwacht de RAI Vereniging. Autofabrikanten zullen daarom proberen om zo dicht mogelijk op grens te gaan zitten. T&E stelt dat automerken meer moeten investeren in de ontwikkeling van zuinigere auto’s om de Europese klimaatdoelen te halen.

De vraag naar hybride en elektrische auto’s stijgt, maar blijft achter bij de vraag naar SUV modellen. “Elektrisch rijden is nog niet aantrekkelijk voor de meeste particulieren”, aldus een woordvoerder van de RAI Vereniging. “Dit komt onder meer door de hoge prijs. Maar fabrikanten draaien nog verlies op elektrische auto’s. Ze moeten dus nog diesel en benzine auto’s produceren, omdat hiermee de ontwikkeling van elektrische alternatieven wordt gefinancierd”. Toch kunnen volgens de RAI Vereniging juist SUV modellen redelijk makkelijk zuiniger worden gemaakt. Door de hoge bouw van dit soort auto’s kan er gemakkelijk een accu in worden geplaatst. Dat merken als Audi, Jaguar, Kia, Mazda, Mercedes-Benz en MG debuteren in het segment voor elektrische personenwagens met een SUV, is dan ook geen toeval. “Daarnaast zou de consument meer geprikkeld moeten worden om over te stappen naar elektrisch rijden”, zegt de woordvoerder van de RAI Vereniging. “Dit kan bijvoorbeeld door een aanschafsubsidie voor elektrische auto’s of een laadpaal aanbieden bij de aanschaf van de auto”.

Reageren is niet mogelijk.