Primeur: (vergelijking) test nieuwe Opel Corsa

0

Het is nu afgerond 2,5 jaar geleden dat het PSA concern de Europese divisie van General Motors, zijnde de merken Opel en Vauxhall, overnam. Hoewel er al veel is bereikt (het financiële bloeden is eindelijk gestopt), breekt nu de periode aan waarin het Duits / Britse merkenduo modellen zal lanceren die onder regie van de Franse autoproducent zijn ontworpen. De Crossland X en de Grandland X hebben weliswaar ook DNA van het PSA concern, maar dat zijn personenwagens waar General Motors nog eindverantwoordelijk was. De nieuwe Corsa heeft een veel duidelijker Frans stempel. In dit verslag van de exclusieve eerste test kan jij lezen of dat een betere Opel heeft opgeleverd. En of het eindresultaat überhaupt het bliksemschicht logo wel waardig is.

Vorig maand, toen er in Nederland 14,6 procent meer personenwagens werden verkocht, ging Opel hard onderuit. Dat kwam in de eerste plaats doordat de Karl uitverkocht is, maar ook de generatiewisseling bij de Corsa eist zijn tol. Het aantal registraties van dit Opel model is dit jaar met bijna 40 procent gedaald. Ook op de thuismarkten van Opel en Vauxhall, respectievelijk Duitsland en Groot-Brittannië klapten de verkopen in elkaar. Alle ogen zijn daarom gericht op de nieuwe Corsa: met dit model wil de Brits / Duitse divisie van PSA marktaandeel gaan terugwinnen. In Nederland liggen de kaarten gelukkig goed: Opel heeft bij ons een groot klantenbestand en behoort tot de populairste automerken. Dat geldt in het bijzonder voor de Corsa, waarvan de nieuwe generatie ook in volledig elektrische uitvoering leverbaar wordt. Daarmee moet Opel niet alleen kunnen scoren op de zakelijke markt, maar ook bij particulieren want de instapprijs (30.999 euro) is scherp.

Maar is de vijfde generatie Corsa nog wel een echte Opel? Met dit model moet het Duitse merk meer competitief is dan met ontwerpen waar General Motors in het verleden haar handtekening onder zette. Dankzij de inbreng van PSA beschikt de nieuwe editie gelukkig over een aantal troeven. De mogelijkheid om voor een volledig elektrische aandrijflijn werd al genoemd. Verder kan Opel dankzij het nieuwe moederbedrijf voortaan moderne en efficiënte verbrandingsmotoren monteren in de Corsa, evenals een automaat met liefst 8 versnellingen. Dit heeft er toe geleid van de 102 pk sterke 1,5 liter dieselversie van de nieuwe Opel slechts 85 gram CO2 per 100 km uitstoot. Gaat het Duitse automerk op deze voet verder (volgend jaar komt de opvolger van de Mokka X met PSA techniek en in 2021 zal de Astra worden afgelost door een compleet nieuw ontwerp), dan is de kans groot dat boetes vanuit Brussel vanwege te hoge emissiewaarden voorkomen kunnen worden. Met de motoren die nog uit het General Motors tijdperk stammen, was dit niet mogelijk geweest.

De genetische verwantschap met PSA modellen betekent de nieuwe Corsa onderhuids veel technologie deelt met de tweede generatie Peugeot 208 / 2008, de luxueuze DS 3 Crossback en de nog te introduceren opvolger van de Citroën C4 / C4 Cactus. Al deze auto’s staan op het zogeheten CMP platform dat het Franse autoconcern samen met haar Chinese aandeelhouder Dongfeng heeft ontwikkeld. De modernere basis komt als geroepen, want de nieuwe Corsa zal de strijd aan moeten gaan met de zalig rijdende Ford Fiesta, de zeer volwassen Volkswagen Polo en de veel waar voor zijn geld biedende vijfde generatie Renault Clio. Ook de jongste Toyota Yaris belooft een sterke concurrent te worden aangezien die veel dynamischer zou moeten rijden dan zijn voorganger.

Eigenlijk had de Corsa, waarvan de levering dit kwartaal op gang komt, vorig jaar al vervangen zullen worden. Althans, in de planning van voormalig eigenaar General Motors. Maar het nieuwe moederbedrijf PSA besloot om het ontwerp voor de nieuwe Corsa terug naar de tekentafel te sturen en aan te laat passen aan bovengenoemd CMP platform en andere Franse componenten, zoals de aandrijving. Een jaar vertraging is vervelend, maar toch is het een knappe prestatie van het Opel ingenieursteam in Rüsselsheim dat het basisontwerp zo snel kon worden aangepast. Normaliter leiden dit soort koerswijzigingen tot een uitstel van de marktintroductie van 18 maanden of meer. Betekent dit dat de nieuwe Corsa een haastklus is geworden? Of is er wel degelijk sprake van een robuust Duits ontwerp? In dit testverslag lees jij zoals gezegd het antwoord. Daarvoor wordt niet de mediagenieke elektrische uitvoering onder de loep genomen, maar de benzineversie. Die moet immers voor het gros van de verkopen gaan zorgen. Ook in Nederland, ondanks dat onze regering de groene loper heeft uitgerold voor emissievrije personenwagens.

Er kan in de nieuwe Opel Corsa, die voortaan 5 deuren standaard heeft, worden ingestapt voor 16.999 euro. Voor dit bedrag krijg je de basisversie van de Corsa. Die beschikt over een turboloze 1,2 liter 3 cilinder motor van 75 pk. Net zoals het vermogen is ook de standaarduitrusting bescheiden. Airconditioning ontbreekt bijvoorbeeld. Een waarschuwing voor frontale aanrijdingen met automatische noodremfunctie (Forward Collision Alert genaamd) en voetgangersherkenning heeft de nieuwe Corsa daarentegen wel. Cruise controle met snelheidsbegrenzer, een rijstrookassistent en verkeersbordenherkenning worden eveneens af fabriek gemonteerd. Wie (handbediende) airconditioning in zijn Corsa wil, dient voor het tweede uitrustingsniveau te gaan, genaamd Edition. Daarvan bedraagt de prijs 17.999 euro. De Corsa Elegance is leverbaar vanaf 21.199 euro. Die biedt onder meer een 6-voudig verstelbare passagiersstoel, verchroomde sierlijsten, LED koplampen, 16 inch lichtmetalen velgen, en een radio met 7,0 inch touch screen. Onder de kap zit de 100 pk sterke turbovariant van de 1,2 liter 3 cilinder motor. Schakelen moet je nog steeds zelf doen, al kan je bij deze versie kiezen uit 6 versnellingen. De 75 pk versie heeft een verzet minder.

Voor een sportief aangeklede Corsa kan je terecht bij de GS Line uitvoering. Die beschikt over dezelfde 100 pk motor als de Elegance versie, maar verwent de koper daarnaast met sportstoelen, aluminium pedalen, zwarte hemelbekleding en instrumenten met rode wijzerplaten. Aan de buitenkant maken aangepaste bumpers de sportieve aspiraties duidelijk. Tevens kun je in de GS Line een sportieve rij modus selecteren, waarna je wordt beloond met fellere reacties op gaspedaalcommando’s en een ‘vleziger’ stuurgevoel. Het prijskaartje van deze Corsa vermeldt bijna hetzelfde bedrag als die van de Elegance: 21.299 euro. De Corsa met 100 pk sterke 1,2 liter turbomotor is optioneel (meerprijs 2.000 euro) leverbaar met een 8-trapsautomaat. Deze transmissie is standaard op de 130 pk sterke variant van de GS Line. Die kost 24.649 euro.

De 130 pk sterke Corsa met 8-traps automaat, die door Opel beschikbaar werd gesteld in het kader van het Gouden Stuurwiel prijzenfestival, wordt hier aan een test onderworpen. De kennismaking vond plaats op het EuroSpeedway circuit in het Duitse Lausitz. Op het eerste gezicht zou je misschien niet zeggen dat de nieuwe Corsa technisch nauw aan de Peugeot 208 verwant is, maar de cijfers zijn het bewijs. De designchef van Opel, de Brit Mark Adams, heeft samen met zjn team het model een volwassen, sportieve look gegeven met diverse merk karakteristieke styling elementen, zoals LED dag verlichting in boemerangvorm en een knik in de raamlijn bij de C stijl.

Ook binnenin verschilt de nieuwe Corsa duidelijk van de Peugeot 208. Opel heeft gekozen voor een ingetogen vormgeving van het dashboard. Vanaf het derde uitrusting niveau krijg je zoals gezegd een 7 inch groot aanraakscherm voor het infomedia systeem. Vink je het 1.399 euro kostende Premium pakket aan, dan krijg je een 10 inch groot touch screen, zowel voorin als achterin een USB aansluiting, 6 speakers, DAB+ radio, Opel Connect, Apple Car Play ondersteuning, een armsteun tussen de voorstoelen, automatische airconditioning, sleutelloze toegang in combinatie met een startknop, elektrisch inklapbare buitenspiegels, het zogeheten Licht & Zicht pakket (bestaande uit een licht & regensensor, een groot licht assistent en een automatisch dimmende binnenspiegel) en de mogelijkheid om de telefoon draadloos op te laden.

Hoewel er met het aanraakscherm tal van functies te bedienen zijn, monteert Opel aparte knoppen voor de temperatuurregeling en ventilatie. Ook zijn er sneltoetsen aan weerszijden van de volumeknop voor de geluidsinstallatie die zich onder het display bevindt. De test auto was ook voorzien van een digitaal instrumentarium waarvoor Opel nog geen meerprijs kan noemen. Dat is geen ramp, want het is de vraag of je deze optie überhaupt moet aanvinken aangezien slechts een gedeelte van het display er mee gevuld wordt. Dat maakt een nogal knullige indruk. Concurrenten zijn wel verkrijgbaar met een instrumentarium breed digitaal display.

Een ander tegenvaller is de beperkte ruimte achterin. Voor kinderen is er voldoende plek, maar volwassenen zullen al snel te weinig bewegingsvrijheid hebben, vooral als er voorin langere personen zitten. Ook het formaat van de achterportieren had wel wat groter gemogen. Nu kunnen met name oudere en/of grotere passagiers moeite hebben met in/uitstappen. En dit betekent ook dat het plaatsen of weghalen van kinderzitjes lastiger is dan bij modellen van de concurrentie met grotere achterportieren, zoals de Renault Clio of de Volkswagen Polo.

Voorin is het ruimteaanbod prima. Ook de zitpositie is goed, evenals het uitzicht naar achteren en voren. Het display van het infomedia scherm is een beetje naar boven gekanteld en dat komt de afleesbaarheid niet ten goede, maar voor de rest zijn er geen ergonomische fouten in het interieur van de Corsa te bespeuren.

De Opel maakt een uitstekende kwaliteitsindruk. Volkswagen lijkt er voor gekozen te hebben om goedkopere materialen te monteren in het interieur van sommige van haar modellen, maar bij de Corsa is niet bezuinigd op prettig aanvoelende, zachte kunststofsoorten voor het dashboard. De in carrosseriekleur uitgevoerde decoratie strip over de volledige breedte van de boordplank en andere contrasttinten in het interieur zijn smaakvol en versterken de premium ambiance.

Er zijn voldoende opbergvakken, onder andere voor de selectie pook van de automaat en onder de bedieningsknoppen voor de airconditioning. Het is de ideale plek om een telefoon draadloos op te laden, wat zoals gezegd tot de mogelijkheden behoort als het Premium pakket op de optielijst wordt aangevinkt.

De vering van de Opel is aan de stevige kant, maar daardoor maakt de nieuwe Corsa een sportieve indruk. De carrosserie wordt goed onder controle gehouden en de nauwkeurige besturing beschikt over de juiste mate van bekrachtiging. In Sport modus werkt de installatie wat zwaarder. Tegelijkertijd wordt er dan sneller op gaspedaalcommando’s gereageerd en produceert de Corsa een fruitig uitlaatgeluid via zijn speakers. Dat klinkt nogal gekunsteld, maar het effect valt beslist niet tegen. Met de 130 pk motor en 8-traps automaat kan de Corsa in 8,7 seconden naar 100 km accelereren, terwijl de gemiddelde CO2-uitstoot volgens Opel 105 gram/km bedraagt.

 

Eerste vergelijking met Audi A1 en Peugeot 208

Tijdens bovengenoemd Gouden Stuurwiel prijzenfestival kon de nieuwe Corsa worden vergeleken met zustermodel 208 en met het premium alternatief van Audi, de A1. Zoals gezegd zien de Opel en de Peugeot er totaal verschillend uit. Ook het weggedrag is anders. Kort samengevat maakt de meer ingetogen vormgegeven Corsa een sportievere indruk terwijl de 208 met zijn drukke design luxueuzer en hoogwaardiger is. Dat komt onder andere door het schermbrede digitale instrumentarium met 3D effect.

Het touch screen van de Peugeot (10 inch groot op de GT-Line uitvoering), is bovendien hoger geplaatst, waardoor er lager in de middenconsole (onder de rij met fraaie tuimelschakelaars) meer opbergruimte is. Maar fysieke bedieningsknoppen voor de temperatuur of ventilatie ontbreken in de 208, waardoor je verplicht bent het niet door overzichtelijkheid uitblinkende menu van het aanraakscherm in te duiken. Bij de Corsa verloopt die handeling veel simpeler. Ook kan iedereen, ongeacht zijn of haar formaat, een goede zitpositie vinden in de Opel. In de zogeheten i-Cockpit van de Peugeot is dat veel lastiger. Menigeen zal ervaren dat het zicht op het digitale instrumentarium deels geblokkeerd wordt door het laaggeplaatste, kleine stuurwiel. Dat overigens wel heerlijk in de hand ligt. In kwalitatief opzicht zijn er geen verschillen tussen de Corsa en de 208. Beide modellen hebben een dashboard dat bekleed is met prettig aanvoelend zacht plastic. Stap je in de Audi, dan zal je zien dat de A1 misschien wel het beste van 2 werelden combineert. Het dashboard oogt meer premium dan de nogal simpele (je kan het de term “saai” gebruiken) boordplank van de Opel. De Franse flair ontbreekt echter, maar vanuit ergonomisch oogpunt is dat eigenlijk helemaal niet erg. En hoewel de A1 over hard plastic op de deurpanelen beschikt, is de algehele kwaliteitsindruk die hij biedt toch net iets hoger dan bij beide PSA producten. Ook de afleesbaarheid van het digitale instrumentarium en het infomedia scherm is beter, terwijl de precisie waarmee de diverse knoppen en toetsen zich laten bedienen net wat degelijker is. Oftewel meer ‘Audi’. Daar hangt echter wel een prijskaartje aan. Terwijl de geteste Corsa met Premium pakket 26.048 euro kost, moet de A1 in Pro Line S uitvoering met 115 pk en 7-traps S-tronic automaat met dubbele koppeling 35.580 euro opbrengen. Bijna 10 mille meer dus. En dan heb je nog steeds geen elektronische handrem. Peugeot rekent overigens voor de 208 GT-Line met dezelfde aandrijflijn als de Opel een bedrag van 27.930 euro.

In de A1 zit je gevoelsmatig wat lager dan in de Corsa en de 208, maar toch is de overzichtelijkheid van de carrosserie beter. Achterin is de Peugeot niet ruimer dan de Opel, maar hij heeft wel grotere portieren waarin in/uitstappen voor passagiers eenvoudiger is. Maar het best scoort de Audi. Zowel qua ruimteaanbod achterin als voor wat betreft het gemak waarmee kan worden in/uit gestapt.

Net als beide PSA modellen beschikt de A1 over een 3 cilinder motor. Het formaat is echter 0,2 liter kleiner (1.0 versus 1.2), waardoor het maximum vermogen en koppel ook lager ligt (115 pk versus 130 pk, respectievelijk 200 Nm versus 230 Nm). Maar daar merk je tijdens het rijden niet veel van. De automaat van de Audi mist bovendien een 8ste versnelling, maar beide transmissie schakelen soepel en voldoende vlot. De Peugeot zit even vlot op 100 km/u als de Opel (namelijk in 8,7 seconden), maar de A1 heeft 9,4 tellen nodig. Dat de kleinere en minder krachtige Audi motor harder moet werken voor de kost, komt tot uiting in het verbruik: dat ligt 6 à 7 procent hoger (4,7 versus 4,4 liter per 100 km).

De Corsa rijdt zoals gezegd sportiever dan de 208, hoewel het om marginale verschillen gaat. De Opel weet zijn carrosserie beter onder controle te houden en de vering in steviger, waardoor de Duitser alerter lijkt te reageren op stuurcommando’s dan het Franse zustermodel. De Peugeot helt meer over in bochten, maar blijft rustiger op slecht wegdek. Het weggedrag van de Audi zit tussen beide PSA producten in en biedt daarmee het beste compromis tussen comfort en sportiviteit. Ook zijn besturing functioneert het prettigst.

80%
80%
Awesome

Conclusie

De nieuwe Corsa rijdt goed en ziet er aantrekkelijk uit. Voor mensen die veelal alleen onderweg zijn, is het een goede keuze. Voor de bestuurder is er een plezierige werkplek met een prima kwaliteitsniveau. Maar voor achterpassagiers valt er minder plezier in de nieuwe Corsa te beleven.

De vergelijking met de Audi leert dat de Opel het algehele niveau (kwaliteit, onderstel balans, ruimteaanbod) van zijn landgenoot niet weet te halen, maar daar staat dus een bijna 10 mille lagere prijs tegenover. Mijn indruk is dan de A1 zijn meerprijs ten opzichte van de Corsa en de 208 niet waard is. Of de Opel dan wel de Peugeot een betere keuze is, is deels een kwestie van smaak: de Corsa rijdt en oogt sportiever, maar de 208 heeft in alle opzichten meer stijl. Ook in zijn gedrag op slecht wegdek. De Peugeot biedt bovendien meer hightech, maar dat betekent niet automatisch extra bedieningsgemak. En de geteste 208 GT-Line is bovendien bijna 2 mille duurder dan de Corsa GS Line.

Wat is het advies van Autointernationaal.nl? Ga vooral ook rijden met de nieuwe Renault Clio, die ruimer is dan zowel de Opel als de Peugeot. Met een prijs van 25.890 euro voor de 130 pk / 240 Nm sterke RS Line uitvoering met 7-traps EDC automaat is hij bovendien het goedkoopst. Andere aanraders om nauwkeurig onder de loep te nemen zijn de volwassen Volkswagen Polo (26.410 euro voor de 115 pk sterke 1.0 TSI Highline Business R met DSG automaat) en de Seat Ibiza FR met dezelfde aandrijflijn (25.150 euro). Mensen met veel benzine in hun bloed en weinig ruimtebehoefte, dienen ook zeker een proefrit te maken in de Ford Fiesta, maar daarvan is geen goed vergelijkbare uitvoering beschikbaar. Kies je voor de sportieve ST-Line aankleding, dan moet je altijd schakelen. De Fiesta is er altijd wel, maar dan moet je genoegen nemen met 100 pk en kiezen uit de Titanium versie (24.235 euro) of de Vignale uitvoering (28.335 euro).

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (18)
    7.5

Reageren is niet mogelijk.