Audi schroeft productie e-Tron terug

0

Audi moet haar autoproductie in de fabriek in het Belgische Vorst nabij Brussel verminderen. Door een gebrek aan onderdelen is de Volkswagen dochter gedwongen om de output van de e-Tron omlaag te schroeven. Daardoor worden minstens 145 tijdelijke arbeidscontracten niet verlengd. Bovendien zijn er 16 dagen van technische werkloosheid per ploeg gepland.

De fabriek in Vorst zou te maken hebben met een gebrek aan onderdelen van leverancier LG. Ondanks een oproep aan Samsung zou het probleem niet opgelost zijn. Met als gevolg dat de productie van de batterijen ’s nachts moest worden stopgezet. Als gevolg daarvan wordt de productie van de e-Tron en de nieuwe e-Tron Sportback met 4.100 stuks verminderd tot 5.700 exemplaren in het eerste kwartaal. Dat zorgt voor een overbezetting van 250 arbeidskrachten, maar de vakbonden proberen via onderhandelingen de schade voor de werknemers te beperken tot het niet verlengen van 145 tijdelijke arbeidscontracten. Zij vragen aan Audi ook baangaranties tot 2025.


Bij Audi verzekert men dat de verkoop van de e-Tron goed loopt. Daarmee wordt bevestigd dat de rem op de productie vooral komt door een logistiek probleem. De fabriek zelf noemt de huidige situatie trouwens “onverwacht” en doet er naar eigen zeggen alles aan om de bevoorrading op peil te houden. De levering naar de verschillende afzetlanden gebeurt overigens gegroepeerd vanuit Gosselies, op het terrein van de vroegere Caterpillar fabriek. Daar zouden op dit moment nog duizenden exemplaren van de e-Tron klaarstaan voor transport.

Afgelopen week kwam rivaal Mercedes-Benz negatief in het nieuws vanwege vermeende productieproblemen met de EQ C; een directe concurrent van de Audi e-Tron. De berichtgeving werd door de autofabrikant ontkent, maar lijkt een hoog ‘waar rook is, is vuur’ gehalte te hebben. Het aantal geleverde exemplaren van de EQ C blijft sterk achter bij die van de e-Tron en daar is geen goede verklaring voor aangezien Mercedes-Benz met name in eigen land een veel groter dealernetwerk heeft.

De productieproblemen met elektrische auto’s bij Audi en Mercedes-Benz (ook Volkswagen zou het bouwen van de ID.3 achterliggen op de planning) tonen aan dat Tesla het nog niet zo slecht deed toen de output van de Model 3 in 2018 / 2019 aangezwengeld moest worden. Topman Elon Musk sprak toen van “een productie hel” en werd niet in staat geacht om de problemen op te lossen. Maar inmiddels is duidelijk dat hij noch Tesla kopje onder is gegaan. In het vierde kwartaal werden zelfs meer elektrische auto’s gebouwd dan gepland. Dat is een resultaat waar Audi, Mercedes-Benz (en Volkswagen) vooralsnog enkel van kunnen dromen.

 

Verkoopresultaten 2019

Audi verkocht het afgelopen kalenderjaar 1.845.550 en dat betekent een bescheiden groei van 1,8 procent. In Nederland scoorde het merk met de vier ringen echter heel goed, met dank aan de e-Tron. Audi bracht bij ons bijna 16.000 nieuwe auto’s aan de man; een stijging van 14 procent ten opzichte van het in 2018 bereikte resultaat. Bijna een kwart van het totaalaantal, 4.116 personenwagens, waren van het modeltype e-Tron. Vooral in de laatste maanden van 2019 verkocht de elektrische cross-over van Audi zeer goed, met dank aan de verscherpte bijtelling regels per 1 januari 2020.

Wereldwijd verkocht Audi in 2019 dus 1,8 procent meer auto’s. Vooral in China ging het Audi voor de wind, want daar werden liefst 690.083 personenwagens geregistreerd; een groei van 4,1 procent ten opzichte van het in 2018 bereikte resultaat. Andere belangrijke markten voor de Duitsers waren de Verenigde Staten (224.000 stuks) en het thuisland (271.613 stuks; +4,3 procent). In heel Europa pluste Audi 3,5 procent (769.650 auto’s).

Wereldwijd zag Audi de vraag naar haar SUV modellen gigantisch toenemen. Het merk verkocht bijna 50 procent meer hoog op hun poten staande auto’s. Vooral de Q8 en de e-Tron deden het goed. Naar eigen zeggen is de elektrische cross-over segmentleider in Duitsland, Noorwegen, Nederland, Zweden en Oostenrijk. Het eerste volledig elektrische serieproductiemodel van Audi werd in maart in Europa gelanceerd, kwam in de vroege zomer naar Noord-Amerika en is sinds november beschikbaar in China.

“Na een roerige eerste helft van het jaar hebben we de tweede helft van 2019 succesvol afgerond”, aldus Hildegard Wortmann, lid van de Raad van Bestuur voor Sales & Marketing bij Audi (foto boven). “In 2019 hebben wij het potentieel van ons merk en ons portfolio van jonge modellen duidelijk onderstreept. Hoewel de eisen die aan ons worden gesteld in 2020 hoog zullen blijven, zetten wij koers naar een verdere groei”. Die opgaande lijn wil Audi vasthouden met modellen als de e-Tron Sportback, aangevuld met stekker hybride varianten van de A3, Q5, A6, A7 Sportback, Q7 en A8. Met de groeiende populariteit van de A1 (+11 procent in 2019) en de Q3 (+100 procent) in het achterhoofd en de lancering van de e-Tron Sportback (foto onder) plus de nieuwe A3 in 2020, beschikt Audi dit jaar over het jongste productportfolio ooit en zijn de verwachtingen dus hooggespannen.

Reageren is niet mogelijk.