Honda slijpt de Civic Type R fijn

0

Honda heeft de Civic Type R (verder) fijn geslepen. Na de hete hatchback tegen het licht gehouden te hebben, concludeerden de Japanners dat er nog een paar kleine dingen verbeterd konden worden. Voor het model jaar 2020 krijgt de snelste Civic onder meer krachtigere remmen en nieuwe, actieve veiligheidssystemen.

Honda presenteert de modeljaar 2020 uitvoering van de Civic Type R op de Tokyo Auto Salon. Aan de buitenkant is de nieuwe editie herkenbaar aan de grotere grille, die zorgt voor een betere koeling van de motor. De modeljaar 2020 uitvoering van de Civic Type R kan voortaan worden besteld in de kleur die je op de foto ziet, Boost Blue genaamd. Verder is hij te herkennen aan het vernieuwde bumperwerk. Het voorste exemplaar heeft grote koel openingen aan weerszijden gekregen. Het gaaswerk is verwijderd en Honda voegt een extra in carrosseriekleur gespoten strookje toe. De achterbumper werd op vergelijkbare manier herzien. Onderaan zien we een rode bies en het rode Honda logo midden op de neus lijkt een maatje kleiner te zijn geworden.

De meeste wijzigingen zitten echter onderhuids. Doel van deze ingrepen is om de Civic Type R nóg sportiever en tegelijkertijd comfortabeler (lees: minder compromisloos tijdens gewone ritten) maken. Zo heeft Honda de wielophanging gewijzigd. Nieuwe dempers moeten zorgen voor meer rij comfort en de aangepaste voorwiel vering voor meer stuurgevoel. Volgens Honda resulteert een stijvere achterwielophanging in meer grip. De krachtigere remmen met tweedelige schijven met nieuwe blokken zouden beter bestand zijn tegen een zware belasting. De kans op fading is dus afgenomen en tegelijkertijd is de stopkracht verbeterd.

In het interieur monteert Honda een nieuwe pook, die zorgt voor kortere schakelwegen. Verder heeft het Japanse automerk de afwerking naar een hoger plan getild. Het stuur is nieuw en is voortaan bekleed met Alcantara. Het motor en uitlaatgeluid kan voortaan met de speakers worden versterkt; de mate waarin dat gebeurt is instelbaar. Honda noemt dit systeem ASC (Active Sound Control). Het zorgt er voor dat de sportieve brom van de motor beter in het interieur te horen is. Foto’s van de cabine houdt Honda evenwel nog onder de pet.

Alle Civic uitvoeringen, dus ook de Type R, worden voortaan geleverd met een groter pakket aan actieve rij hulpsystemen. Daarmee kan de Honda semi-autonoom rijden. Van motorische aanpassingen is geen sprake. Dit betekent dat ook de modeljaar 2020 uitvoering van de Civic Type R over een 320 pk en 400 Nm sterke, geblazen 2,0 liter V-Tec viercilinder beschikt. De voorwiel aangedreven hete hatchback is daarmee in staat om in 5,7 tellen naar 100 km/u te sprinten. Zijn topsnelheid bedraagt 272 km/u. De versnellingsbakverhoudingen zijn ook ongewijzigd gebleven. De modeljaar 2020 uitvoering van de Type R is binnenkort te bestellen. Of de prijzen wijzigen, is nog niet bekend.

 

Reageren is niet mogelijk.