Volkswagen Golf komt in driekamp met 1-serie en Focus niet als beste uit de bus

0

Volkswagen komt de afgelopen maanden vooral in het nieuws met haar elektrificatie plannen. De brug naar de toekomst heet ID.3 en al in april zal de tweede elektrische middenklasser worden geïntroduceerd: de ID.4 cross-over. Volkswagen is zeer ambitieus bij het creëren van een brede modellijn én bij het opvoeren van de productie van emissievrije auto’s.

Allemaal leuk en aardig, maar voorlopig blijft de Golf de belangrijkste Volkswagen. Dat erkent men ook in Wolfsburg. Daarom mag de 8ste generatie niet mislukken. Op het eerste gezicht lijkt er sprake te zijn van een zorgvuldige evolutie van het modelconcept waarbij de Golf naar een nóg hoger verfijningsniveau wordt getild. Maar er zijn signalen dat Volkswagen met de digitalisering van de cockpit zijn hand heeft overspeeld. Bedieningsvriendelijkheid lijkt opgeofferd te zijn aan de wens om de hightech wedstrijd te winnen. Dat leidt tot de vraag of de 8ste generatie Golf nog steeds een even goede allrounder is als zijn voorgangers. Hier lees je het antwoord!

Om maar met de deur in huis te vallen: de rijeigenschappen van de nieuwe Golf zijn excellent. Adaptieve dempers helpen in Sport modus elke vorm van overhellen voorkomen. Het weggedrag is zeer neutraal (de Ford Focus, die ook aan deze vergelijkingstest deelneemt mag in bepaalde situaties graag zijn kont partij opzij gooien) en uitstekend uitgebalanceerd. Met de optionele progressieve besturing kan de Volkswagen nauwkeurig daar worden geplaatst waar jij hem wilt hebben. Wel rijdt de Golf in vergelijking met de Focus en de BMW 1-serie (de derde deelnemer aan deze driekamp) wat afstandelijk), maar zijn veercomfort is ongelooflijk goed (althans, met het optionele (prijzige) Dynamic Chassis Control, de eerder genoemde adaptieve dempers en velgen die ‘slechts’ het formaat 17 inch hebben; de geteste BMW en Ford staan op 18 inch wielen). Met name in Comfort modus rijdt de Volkswagen soepeler dan elke concurrent. Putdeksels lijken compleet te verdwijnen, zonder dat hij ook maar één moment gaat deinen. Sommige mensen zullen een meer communicatieve en meer lichtvoetige hatchback wensen, maar dat neemt niet weg dat de bandbreedte aan onderstel kwaliteiten van de nieuwe Golf ongekend is. Getest werd de 1.5 TSI uitvoering met handgeschakelde 6-bak. Dat betekent wel cilinder uitschakeling, maar geen milde hybride techniek. De handbak schakelt licht en soepel, maar zet geen nieuwe standaard. De TSI motor is zeer stil en opereert boterzacht, maar lijkt wat minder gretig op gaspedaalcommando’s te reageren dan in de oude Golf. Ook is er een grotere weerzin tegen het maken van toeren. De oorzaak is vermoedelijk de strengere emissienormen, waardoor Volkswagen de handbak extra lange overbrengingsverhoudingen heeft moeten geven om de CO2-uitstoot zoveel mogelijk binnen de perken te houden.

Maar alles wat hier tot nu toe over de nieuwe Golf wordt gemeld, is slechts het voorprogramma. De hoofdattractie is zijn interieur. De vierde generatie Golf introduceerde premium kwaliteit materialen en nu wordt hij naar hetzelfde hightech niveau getild als de Audi A8 biedt. In visueel opzicht is de cockpit daardoor onovertroffen, ook omdat de materialen een zeer dure indruk maken. Maar met de ‘Hello Volkswagen’ spraak assistent begint de ellende. Soms werkt het goed. Bijvoorbeeld als je zegt dat jij koude voeten hebt. Dan zal de Golf automatisch voor warme lucht naar jouw cabinegedeelte sturen (en niet naar de voetruimte van de bijrijder). Knap. Maar te vaak moet je instructies herhalen. Ook het touch screen zorgt voor ergernis. De installatie lijkt een dwars en lui karakter te hebben, waardoor er met vertraging op commando’s wordt gereageerd. Als bestuurder lijk je op kousenvoeten het infomediasysteem te moeten benaderen; van een intuïtieve bediening is geen sprake. Hinderlijk is ook dat het digitale paneel waarover je een veegbeweging moet maken als jij bijvoorbeeld het volume van de radio wilt veranderen ’s nachts niet verlicht is. Ook dit onderdeel van de Volkswagen reageert traag op instructies. Even omslachtig werkt het met het doorgeven van de bestemming aan het navigatiesysteem. De Tesla Model 3 heeft straffeloos vrijwel alle fysieke knoppen kunnen elimineren omdat zijn aanraakscherm zo eenvoudig is om te bedienen, maar het touch screen kan niet aan het niveau van de Amerikaan tippen. Al met al is de nieuwe Golf een uitstekende auto maar een domme telefoon. Terwijl steeds minder consumenten het vandaag de dag liever andersom hebben …

De BMW waarmee de nieuwe Golf 1.5 TSI vergeleken wordt, is de 118i. Die heeft ook een 1,5 liter motor maar dan met 1 cilinder minder. In de praktijk is dat niet of nauwelijks een nadeel. De 3-pitter doet zijn werk na behoren, is op bepaalde momenten verrassend levendig en heeft geen moment de behoefte de aandacht op zich te vestigen. De besturing is niet echt licht, maar wel direct, ook rond de midden stand. In vergelijking met de Golf is de 1-serie schokkend stevig geveerd, maar daardoor wel communicatief en dat komt het vertrouwen dat je in deze BMW hebt ten goede. Het is een echte rijders auto. Ja, de Golf is zondermeer comfortabeler, maar het speelse weggedrag van de 1-serie blijft in jouw geheugen gegrift.

Je vraagt je af waarom BMW de overstap naar voorwielaandrijving niet eerder heeft gemaakt. Daarmee had het oude minpunt van een (te) krap interieur opgelost kunnen worden. Dankzij de overschakeling naar voorwielaandrijving (en een dwars geplaatste motor) is het ruimte aanbod nu goed vergelijkbaar met dat van de Ford en Volkswagen. De Focus biedt de meeste plek voor de benen en de Golf biedt in de hoogte de meeste plaats, maar groot zijn de verschillen niet. Ook qua formaat van de kofferbak ontlopen de drie compacte middenklassers elkaar nauwelijks. In vergelijking met de Golf ademt het interieur van de 1-serie minder luxe uit, maar de BMW biedt wel een sportievere sfeer. Althans, in de hier geteste M Sport uitvoering die over zeer goed steunende kuipstoelen beschikt. Hier en daar kom je wat laagwaardige materialen tegen, maar de 1-serie heeft het beste infomediasysteem. Dat komt niet in de laatste plaats doordat die ook met de iDrive knop aan te sturen valt. Dat zal traditionele automobilisten aanspreken. En de iPhone generatie kan zich tegelijkertijd uitleven op het aanraakscherm dat veel sneller op instructies reageert dan het exemplaar in de Golf.

Neem één bocht met de Focus en je weet het: je zit in een auto die heel veel rij plezier biedt. De Ford voelt alert en gretig aan. De voorwielen bieden heel veel grip terwijl de achterzijde lekker speels is. Van beide eigenschappen krijg je een glimlach op je gezicht. Anders dan de 1-serie is de Focus niet opvallend hard geveerd, althans niet met de optionele adaptieve dempers. Het wegdek lijkt zich niet met schuim te vullen zoals onder de Golf en in snel genomen bochten met een slecht wegdek kan de Ford wat onrustig worden; een eigenschap die versterkt wordt door de snelle besturing van de Focus. Ten opzichte van de Golf mist hij een cilinder, maar dat zorgt juist voor extra trekkracht onderin. Dat is te danken aan de relatief grote zuigers, die voor meer koppel zorgen. In vergelijking met de Ford doen de BMW en de Volkswagen daardoor wat slomer aan. Ja, de 3 cilindermotor van de Focus is nogal rauw, maar dat neemt niet weg dat hij ook al bij lage toerentallen goed aan het gas hangt en de Ford enthousiast vooruit sleurt. Tot nu toe ligt de Focus uitstekend op koers om deze driekamp te winnen. Hij biedt per saldo het meeste rij plezier, zonder grote comfortoffers te brengen, is voldoende ruim, heeft een krachtige motor en dat alles tegen de laagste prijs. Terwijl de Golf in handgeschakelde 1.5 TSI Style uitvoering 33.190 euro moet kosten, en de 118i zonder opties zelfs 34.727 euro, kost de hier geteste Focus ST-Line in 1.5 Ecoboost Business tenue slechts 32.435 euro. En dan krijg je ook nog eens een 8-traps automaat standaard. Maar die transmissie is ook een belangrijke reden waarom de Ford deze vergelijkingstest niet wint. De automaat lijkt niet goed te weten wat hij wil en schakelt traag terug, terwijl zijn gedrag in fileverkeer juist veel te abrupt en schokkerig is. Autointernationaal.nl kan maar één advies geven: als je niet van plan bent om zelf te schakelen, koop dat geen Ford.

Een andere Achilleshiel van de Focus is zijn zeer sombere en deprimerende interieur. Als je vanuit de BMW of de Volkswagen in de Ford stapt, dan lijkt het wel of je een decennium terug gaat in de tijd. Daarmee snijdt de Amerikaanse autofabrikant zichzelf in de vingers, want een fraai, modern interieur is steeds vaker doorslaggevend bij de aanschaf van een nieuwe auto. Op zich laat de Focus in ergonomisch opzicht geen steken vallen en de bediening is simpel, maar het aanraakscherm heeft virtuele toetsen die groter zijn dan die op de telefoon van een bejaarde. Sowieso maakt het infomediasysteem een verdacht achterhaalde indruk. Maar goed, de airconditioning laat zich wel eenvoudig bedienen. Heb je ineens een stinkdiesel voor je snufferd, dan is één keer aanraken van de recirculatie stand knop (net als in de BMW) voldoende om te voorkomen dat de walm jouw auto binnendringt. In de Volkswagen moet je dan eerst een zoektocht gaan maken in de menu structuur.

 

Conclusie

De Focus biedt het meeste rij plezier, is relatief goed betaalbaar (ook omdat hij als ST-Line al mooi compleet is) en zijn motor is een pareltje. Maar qua interieurambiance loopt Ford een generatie achter en hij mist nou eenmaal de aantrekkingskracht en verleiding van een premium product.

De Golf brengt innovatieve hightech binnen het bereik van de gewone man en dat is lovenswaardig. Ook biedt hij het meeste comfort en rijdt hij heel goed uitgebalanceerd. Weliswaar wordt de bestuurder daar minder bij betrokken dan in de 1-serie of Focus, maar de totale balans zal ook na vele jaren van gebruik nooit gaan vervelen. Wat vermoedelijk nooit went, is het spraakmakende interieur. Ondanks de prachtige bouwkwaliteit, uitstekend steunende stoelen, een grote beleving van ruimte en duur aanvoelende materialen, stelt het bedieningsgemak teleur. Zelfs diegenen die geboren zijn in het digitale tijdperk zullen daar moeite mee hebben. En daarmee is er voor het eerst in generaties een belangrijke reden om de Golf NIET te kopen: de bediening is te weinig intuïtief.

Een andere belangrijke reden om de Golf niet te kopen, is de jongste BMW 1-serie. Vroeger was dit modeltype voor menig gezin te krap, maar dat probleem is dankzij de overschakeling op voorwielaandrijving geëlimineerd. De 1-serie biedt bijna net zoveel rij plezier als de Focus maar doet tegelijkertijd amper over voor de premium beleving van de Golf. En qua rijgedrag heeft de BMW meer karakter dan beide concurrenten. Hij laat zich intuïtief bedienen en maakt daardoor eigenlijk geen fouten. De 1-serie is misschien niet briljant en herschrijft ook niet de klasse standaard, maar hij is in zijn huidige gedaante wel praktisch, begerenswaardig en biedt veel onbezorgd plezier. Dat maakt hem per saldo tot een betere auto dan de Golf.

Reageren is niet mogelijk.