DS 9 E-Tense gelekt

0

DS gaat haar (Europese) gamma, dat momenteel uit een tweetal SUV modellen bestaat, uitbreiden met een sedan: de 9 E-Tense. Die debuteert, zoals de typeaanduiding al aangeeft, in stekker hybride uitvoering.

De nieuwe luxe limousine wordt het vlaggenschip van het premium merk van het PSA concern, maar heeft een hoog Peugeot gehalte. Denk bij bepaalde foto’s het DS logo weg en je ziet een ‘508 Sedan’. Zo gek is dat niet, want de onderstel basis is identiek. Dat geldt ook voor de stekker hybride aandrijftechniek.

Diverse fabrikanten geloven niet meer in het verkooppotentieel van de sedan. Maar DS ziet nog wel brood in een dergelijk model. Niet in de laatste plaats omdat dit merk momenteel in China vecht voor haar bestaan. En daar is men nog lang niet uitgekeken op de sedan. De DS 9 combineert een klassiek design met een sierlijke achtersteven en een merkkarakteristiek front.

Om de Franse sedan wat extra cachet te geven, zijn de lichtblokken voorzien van decoratie. Daarmee wil DS duidelijk een andere doelgroep aanspreken dan zij doet met de 3 Crossback, die eerder een speelse vormgeving heeft. Opvallende zaken zijn onder meer de verzonken deurgrepen én het feit dat de achterportieren waarneembaar langer zijn dan die van de 508. Dat is een welkome wijziging want die Peugeot is niet bepaald ruim achterin. Het oprekken van de wielbasis met 11 centimeter tot 2,90 meter zou dit probleem moeten verhelpen.

Net als de Chinese 508L, de verlengde versie, lijkt de 9 wél over portieren met raamstijlen te beschikken. Zowel aan de voor als achter zijde deelt de nieuwe DS duidelijk designelementen met de 3 Crossback en de 7 Crossback. Opvallend: aan de bovenkant nemen we naast de achterruit extra verlichtingselementen waar, een design grapje waarmee DS ongetwijfeld een hommage brengt aan het oermodel uit 1955.

Technische details ontbreken nog (het officiële debuut moet nog plaatsvinden), maar de DS 9 bouwt zoals gezegd voort op de fundamenten van de Peugeot 508. De gelekte beelden tonen de E-Tense uitvoering die gebruik maakt van het stekker hybride aandrijflijn. Deze techniek, reeds bekend van de 7 Crossback, kenmerkt zich door 2 elektromotoren die samen goed zijn voor 300 pk en 450 Nm. Later volgt een voorwiel aangedreven versie met 250 pk, alsmede een uitvoering met 360 pk. Laatstgenoemde aandrijflijn is bekend uit de 508 by Peugeot Sport Engineered.

De bijbehorende accuset maakt een emissievrije actieradius van 50 kilometer mogelijk. Omdat de elektromotoren verdeeld zijn over de assen, beschikt deze E-Tense versie van de DS 9 tevens over vierwielaandrijving.

Wie daar geen behoefte aan heeft en de meerprijs van stekker hybride techniek niet waard vindt (en daar is wat voor te zeggen …), kan opteren voor een benzine variant of een dieseluitvoering. Die hebben voorwielaandrijving. Elke DS 9 gaat geleverd worden met een 8-traps automaat. Het premium merk kleedt haar sedan luxueus aan zoals we van de Fransen gewend zijn. Het dashboard is bekleed met Alcantara en de stoelen zijn afgewerkt met leder of Alcantara. Het aanwezige patroon doet denken aan een horlogebandje en over een uurwerk gesproken: ook de 9 krijgt een wegklapbaar B.R.M.-klokje centraal op het dashboard. Wat de comfort- en veiligheidsverhogende voorzieningen aangaat, leunt de DS 9 op de bekende PSA systemen, zoals een inparkeerhulp, adaptieve cruise controle, Night Vision, stoel verwarming & koeling, een massagefunctie in de voorstoelen, dodehoekbewaking, verkeersborden herkenning en Lane Assist. Met Driver Attention Monitoring houdt een infraroodcamera de gesteldheid van de bestuurder in de gaten en geeft het systeem een waarschuwing als die niet oplet. Eveneens beschikbaar is Smart Access dat de deuren ver- en ontgrendelt en de auto start door een sleutelcode op de mobiele telefoon.

De 4,93 meter lange en 1,85 meter brede DS 9 komt eind dit jaar op de markt. China is al voor de zomer aan de beurt. Dit land is de belangrijkste afzetmarkt voor de DS 9 en daar gaat de sedan ook gebouwd worden. Het Franse premium merk denkt met dit model een alternatief in handen te hebben voor de Audi A6 en de Volvo S90. Dat zijn E segment auto’s (‘Executive klasse) terwijl het donoronderstel van de Peugeot 508 ook gedeeld wordt met compacte middenklassers van het PSA concern zoals de Citroën C5 Aircross en de 3008. Dus of de DS 9 zijn ambities waar kan maken, zal de tijd moet leren. Feit is wel dat hij de Talisman van Renault een ongelukkige tijd gaat bezorgen …

Reageren is niet mogelijk.