Facelift met 48 volt: de vernieuwde Hyundai i30 in detail

0

De Hyundai i30 is in het midden van zijn verkoopcarrière beland. Dit betekent dat de Koreaan recht heeft op een facelift en nieuwe technologie. Hyundai zal de vernieuwde i30 op de autosalon van Genève voorstellen.

Met de facelift doet de i30 naast de kersverse i20 en de binnenkort te introduceren, compleet herziene Tucson niet verouderd aan. Verkooptechnisch kan het Koreaanse alternatief voor de Volkswagen Golf sowieso een oppepper gebruiken want vorig jaar waren er bijna een derde minder klanten in Nederland. Deze ontwikkeling zette zich in januari versterkt door. Het is dus belangrijk dat de i30, die pas in januari 2017 op de wegen verscheen, weer fris voor de dag komt.

De meest opvallende wijziging aan de i30 is de meer extraverte neuspartij in Sensuous Sportiness stijl. De grille werd niet alleen breder, maar kreeg ook een ander rooster met 3D effect. Ook de koplampen werden aangepast, waardoor de Hyundai nu een stuk gemener en agressiever uit zijn ogen kijkt. Dat schijnt in het autorijk niet verkeerd te zijn. Optioneel kunnen de koplampen worden voorzien van LED technologie. Dat is sowieso standaard voor de scherp gesneden dag verlichting.

De achterbumper van de i30 Hatchback werd ook opnieuw ontworpen. Ook aan deze kant van de i30 zit voortaan een V-vorm in de lichtunits. Tegelijk met de opgefriste buitenzijde introduceert Hyundai 3 nieuwe lakkleuren: Dark Night, Sunset Red (zie fotoserie) en Silky Bronze. Zij vullen de tinten Polar White, Phantom Black, Engine Red, Stellar Blue, Platinum Silver en Olivine Grey aan. Daarnaast zijn er 16 en 17 inch velgen met een ander design.

Wie graag een dynamisch ogende i30 wil, kan daarvoor terecht bij de N Line uitvoering. In het kader van de facelift kan je die versie nu ook bestellen als Wagon (foto). Hyundai voorziet de i30 N Line ongeacht de carrosserievorm voortaan van dikkere bumpers. Daarnaast beschikt hij over een specifieke grille en koplampen. Ook een bredere diffusor is aanwezig, evenals 17 of 18 inch velgen. Op de 1.5 T-GDI motorvariant en de 1.6 CRDi met 136 pk zijn de ophanging en de besturing bij de hatchback en de Fastback uitvoering ook wat strakker afgesteld ten behoeve van een dynamischer rijgedrag.

Binnenin zien we anders vormgegeven ventilatiemonden. Het infomedia scherm groeit van 8 inch naar 10,25 inch. Dat display wordt voortaan vergezeld door een 7 inch groot digitaal paneel achter het stuur dat als instrumentarium dienst doet. Het infomediasysteem kan overweg met Android Auto en Apple CarPlay. In de zomer lanceert Hyundai draadloze telefoonverbinding en een idem oplaadmogelijkheid. De i30 koper zal dan ook gebruik kunnen maken van de Bluelink diensten. Daarnaast kan het interieur aangekleed worden met nieuwe materialen en 3 kleuren (Pewter Gray, Ebony Brown en Charcoal Gray).

De veiligheidsuitrusting wordt in het kader van de facelift van de i30 opgewaardeerd met Blind Spot Collision Avoidance Assist, Lane Following Assist, Leading Vehicle Departure Alert en Rear Collision Avoidance Assist. Deze voorzieningen maken voortaan ook onderdeel uit van het SmartSense pakket. Leading Vehicle Departure Alert waarschuwt de bestuurder als het voertuig voor de i30 vertrekt. Dat is handig wanneer die in slaap gesukkeld was bij het verkeerslicht dat een eeuwigheid op rood leek te blijven staan. Lane Following Assist past automatisch de besturing aan om de Hyundai i30 in het midden van de rijstrook te houden. Rear Collision Avoidance Assist activeert de remmen om een aanrijding te helpen voorkomen bij achteruit rijden. Blind Spot Detection waarschuwt de bestuurder als een voertuig zich in de dode hoek bevindt en kan nu met Blind Spot Collision Avoidance Assist op de motor afremmen om een aanrijding te voorkomen. Het reeds bestaande Forward Collision Avoidance Assist herkent niet voortaan alleen voertuigen, maar ook voetgangers en fietsers. Zaken als Driver Attention Warning, High Beam Assist, Intelligent Speed Limit Warning en Lane Keeping Assist zijn ook leverbaar. Ook eCall is nieuw voor de herziene i30: deze voorziening legt automatisch contact met hulpdiensten zodra de airbag sensoren worden geactiveerd.

Hyundai grijpt de facelift van de i30 aan om ook het motorenaanbod te moderniseren. Voor het eerst krijgt de Koreaan een nieuwe atmosferische 1,5 liter benzinemotor van 110 pk en 144 Nm met Dual Port Injection onder de kap. Die wordt standaard gekoppeld aan een handgeschakelde 6-bak. De 1.0 T-GDI met 120 pk en 172 Nm schurkt daar tegenaan, maar is ook verkrijgbaar met een 7-traps automaat met dubbele koppeling. Net als de jongste i20 kan je de 1.0 T-GDI ook in een versie met 48 volt milde hybride technologie krijgen. De 1.4 T-GDI met 140 pk maakt plaats voor een 20 pk sterkere 1,5 liter variant met standaard dit benzinebesparende systeem. Die levert maximaal 253 Nm aan koppel.

Dieselen kan ook nog altijd in de i30. Zo is er een 1.6 CRDi met 115 pk. Deze instapdiesel is 5 pk sterker dan voor de facelift. De 136 pk versie van de 1.6 CRDi is voortaan voorzien van milde hybride techniek. Beide vermogen versies van de dieselmotor kunnen optioneel worden gekoppeld aan de 7-traps automaat met dubbele koppeling. Het koppel van de 1.6 CRDi bedraagt dan 320 Nm in plaats van 280 Nm bij de handgeschakelde versie.

Het speciale aan de milde hybride versies van de 1.0 T-GDI en de 1.6 CRDi is de mogelijkheid om te kiezen voor de zogeheten Intelligent Manual Transmission (iMT): een handbak die wordt losgekoppeld zodra de bestuurder het gaspedaal loslaat. Daarmee wordt de belasting van de motor verminderd, met als gevolg een lager verbruik en een gunstigere emissiewaarde. De Hyundai gaat dan in de vrijloop modus. Dat is, afhankelijk van de rij omstandigheden, stationair lopen of een tijdelijke uitschakeling van de motor.

Uitgebreide technische specificaties volgen, samen met de eerste prijzen en informatie over een Nederlandse marktintroductie, op een later moment. Reken op een instaptarief onder de 23.000 euro.

Reageren is niet mogelijk.