Seat presenteert de nieuwe Cupra Leon

0

Seat heeft de nieuwe Cupra Leon onthuld. Die wordt leverbaar als hatchback en ST (Sports Tourer) en leverbaar met diverse high performance aandrijflijnen in vermogen uiteenlopend van 245 tot 310 pk.

Na de Ateca is de Cupra Leon de tweede modelserie van het nieuwe high performance label van Seat. De ontwerpers spreken van een agressief front. Dat wordt getooid door een prominent Cupra embleem in de grille, grote luchtinlaten en donkere chroomaccenten die contrasteren met de carrosseriekleur.

Opzij springen de flinke dorpels direct in het oog, net als de 19 inch (koper of diamant kleurige) velgen (18 inch voor de 245 pk versie) en de koperkleurige Brembo remklauwen. Personalisatie is mogelijk dankzij onder meer 6 verschillende velg designs en 8 carrosserie kleuren, waaronder 2 speciale optionele mat tinten.

Aan de achterzijde onderstreept de LED verlichting over de volledige breedte van de auto volgens de ontwerpers het sportieve uiterlijk. Andere sportieve kenmerken zijn de achterspoiler, de diffusor en het uitlaatsysteem met 2 pijpen voor de vermogensversies van 245 pk en 4 voor de top uitvoeringen.

Zodra het portier geopend wordt, valt de instapverlichting op die het Cupra logo op de grond projecteert. Het interieur kenmerkt zich door kuipstoelen, koperkleurige plus donker chromen accenten en aluminium sierlijsten. De startknop en rij standen selectietoets zijn in het stuurwiel geïntegreerd. Daarachter zit een digitaal instrumentenpaneel. Het speciale Sport View scherm biedt daarbij in één oogopslag alle data over toerental, koppel, vermogen, turbodruk en G krachten.

Het dashboard huisvest een infomediasysteem met een 10 inch Retina touch screen inclusief 3D navigatie en stem plus gebaren bediening. Internetverbinding is geregeld via Full Link met draadloos Apple CarPlay, de Connect App en een geïntegreerde simkaart. In de tunnelconsole heeft de gebruikelijke versnellingspook plaatsgemaakt voor een transmissieschakelaar om zo meer ruimte en een cleane look te creëren.

Wat verlichting betreft zet de Cupra Leon volgens Seat nieuwe maatstaven in dit segment. Voorbeelden zijn de dynamische welkomst verlichting bij het ontgrendelen van de auto, standaard volledige LED technologie voor de koplampen, dynamische richtingaanwijzers en LED verlichting over de volledig breedte van de achterzijde. De buitenspiegels herbergen LED richtingaanwijzers. In het interieur zorgt de LED sfeerverlichting in het dashboard en de portieren volgens Seat voor een extra sportieve ambiance.

Aan de basis van het Cupra Leon gamma staat de 2,0 liter TSI motor die beschikbaar is in 3 vermogensvarianten. De eerste 2 leveren respectievelijk 245 pk (plus 370 Nm) en 300 pk (plus 400 Nm). Zij zijn gekoppeld aan voorwielaandrijving en een geïntegreerd elektronisch sper differentieel (VAQ). De derde, meest krachtige variant met 310 pk (en 400 Nm) wordt standaard geleverd met 4Drive vierwielaandrijving en is exclusief voorbehouden aan de Cupra Leon ST. Deze versie accelereert in minder dan 5 seconden naar 100 km/u. Hij heeft een elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/u. Alle vermogen versies van de 2.0 TSI zijn standaard gekoppeld aan een DSG automaat met dubbele koppeling en shift-by-wire technologie.

Aanvullend op de drie TSI units worden de Cupra Leon ook leverbaar met een high performance stekker hybride aandrijflijn. Die koppelt een 150 pk sterk 1.4 TSI blok aan een elektromotor met 115 pk. Die combinatie is goed voor een maximaal systeemvermogen van 245 pk. Er is maximaal 400 Nm aan trekkracht beschikbaar. Desgewenst kan deze versie van de Cupra Leon puur elektrisch rijden. Hiervoor wordt een beroep gedaan op de 13 kWh lithium/ion accu. Hij heeft een elektrische actieradius van maximaal 60 kilometer (gemeten volgens de WLTP norm). Via een wand box kan de accu in 3,5 uur helemaal worden opgeladen (6 uur via een normale 230 Volt aansluiting). De CO2 emissie ligt onder de 50 gram per kilometer.

Kenmerken van het onderstel van de Cupra Leon zijn de progressieve besturing (voor maximale wendbaarheid en feedback) en de adaptieve onderstel regeling (DCC), die zich binnen milliseconden aanpast aan oneffenheden in het asfalt. Via DCC is het karakter van de Cupra Leon naar wens in te stellen via 4 verschillende rij standen: Comfort, Sport, Cupra en Individual. Ten opzichte van de doordeweekse uitvoeringen van de Leon is het onderstel van de Cupra versie vóór met 25 mm en achter met 20 mm verlaagd. Maximale stopkracht is volgens Seat gewaarborgd dankzij een Brembo remsysteem met 370 mm schijfremmen vóór.

Hoewel de Cupra Leon het primair van zijn sportieve karakter en prestaties moet hebben, heeft Seat zaken als veiligheid en rij assistentie niet vergeten. Kenmerken zijn automatische afstand en snelheid regeling (voorspellende Adaptive Cruise Control; ACC), Emergency Assist 3.0, Travel Assist, een dode hoek sensor (Side Assist) met uit parkeer assistent en uitstap waarschuwing. Het voorspellende ACC maakt gebruik van informatie van de frontcamera en het navigatiesysteem, en kan de auto aanpassen aan snelheidslimieten en het verloop van de weg. De File assistent bestuurt de auto zelfstandig in fileverkeer: het houdt afstand ten opzichte van de voorligger, houdt de auto binnen de rijbaan markering en bedient de remmen wanneer dat noodzakelijk is.

De nieuwe Cupra Leon zijn vanaf het najaar van 2020 te bestellen en arriveren nog dit jaar bij de 4 Nederlandse speciale Seat dealers in de showroom (A-Point in Amsterdam, Rijnwoud in Rotterdam, Century in Groningen en Van den Udenhout in Den Bosch). Meer specificaties en de prijzen worden in aanloop naar de marktintroductie bekendgemaakt.

Reageren is niet mogelijk.