Vernieuwde Citroën C3 wordt lid van de snorrenbrigade

0

De gisteren door Autointernationaal.nl gepubliceerde, goed lijkende computertekening van de vernieuwde C3 is voor Citroën aanleiding om voortijdig zelf de facelift te onthullen. De belangrijkste wijziging is de montage van een hertekende grille, die de voorzijde van de Fransoos een snorretje lijkt te geven. Gelukkig gaan de veranderingen verder. Hier lees je alle details!

De bijgepunte C3 is het eerste model van Citroën die de nieuwe grille van het Franse merk omarmt. Het is de verwachting dat de later dit jaar te introduceren, volgende generatie C4 een soortgelijk front krijgt. Het nieuwe gezicht baseert zich zoals Autointernationaal.nl gisteren al meldde op de Cxperience conceptstudie uit 2016, waarbij de zogeheten Chevrons een soort snor vormen.

De onderste chromen rand buigt aan beide zijden met een haakse bocht naar beneden af richting de koplampen, waarna hij halverwege abrupt stopt. Het geeft het front een eigenzinnig aanzicht, aldus Citroën. De koplampen zijn voortaan voorzien van LED techniek en iets groter dan voorheen, maar behouden hun bestaande vorm. Bij de prefacelift editie van de C3 liepen de verchroomde strips vanuit het centrale logo uit naar de boven en onder kant van de bovenste rij verlichting.

De designers van Citroën hebben ook de enigszins omstreden Airbumps een andere vorm gegeven. Die hebben voortaan grotere stootkussens. Het aantal bobbels is hierdoor wel teruggebracht van 7 naar 3. Ook is er een nieuwe contrastkleur (Emerald Blue genaamd) voor de Airbumps. Dezelfde tint is beschikbaar voor de omlijsting van de mistlampen. Citroën beweert dat ook de achterzijde van de C3 opnieuw is getekend, maar Autointernationaal.nl kan geen verschil ontdekken. Nou ja, de indeling van de LED blokken is iets anders geworden. Ook nieuw zijn de achterpanelen met Airbump design.

Verder biedt de facelift veel meer mogelijkheden om de C3 aan de persoonlijke smaak aan te passen. Zo zijn er 2 nieuwe kleuren voor de carrosserie (Elixir Red en Spring Blue). Daarnaast komt Citroën met 2 andere velgdesigns (16 of 17 inch) en speciale dakdecoratie stickers om de C3 een persoonlijke touch te geven. Die zijn te mixen met 4 Color Packs en 3 daktinten (Red, Techwood en Emerald). In totaal zijn er 97 combinaties te maken. Vóór de facelift waren dat er nog maar een schamele 36. Mensen met keuzestress kunnen dus beter even verder kijken. Maar de kans dat je dezelfde C3 koopt als jouw buurman of -vrouw is nu kleiner dan ooit.


De belangrijkste wijziging binnenin is de montage van de reeds van de C4 Cactus en C5 Aircross bekende Advanced Comfort stoelen met dikkere kussens, die zachter zijn zonder aan steun in te boeten (al is niet iedereen van dit weke meubilair gediend). Volgens Citroën zijn het royale fauteuils met een speciale schuimvulling die in matrassen wordt toegepast. De bestuurder kan zijn rechterarm voortaan op een ergonomisch ontworpen armsteun laten rusten. Die is voortaan standaard.

Ook binnenin zijn er nieuwe aankleding opties, waaronder een chique houtlook afwerking voor het dashboard, Techwood genaamd. Daarnaast is er het eigentijdse Emeraude. Parkeersensoren aan de voorkant en nieuwe internetservices van het multimedia systeem zijn voorbeelden van de technische upgrade die de C3 heeft ondergaan. Die systemen zijn gebundeld in 3 pakketten: Connect Assist (automatische noodoproep, pechhulp oproep en de My Citroën app die inzicht biedt in onder meer de locatie, de actieradius en het benodigde onderhoud), Connect NAV (7 inch infomedia scherm met spraakbediening voor onder andere navigatie met TomTom actuele verkeersinformatie) en Connect Play (onder meer Mirror Screen technologie met Apple CarPlay en ‘Connected Cam Citroën’ om opnames te kunnen maken).

Citroën levert de vernieuwde C3 voortaan verder met Keyless Entry & Start, Hill-start Assist, een achteruit rij camera en een grootlicht assistent. Qua veiligheidssystemen zijn zaken als Active Safety Brake, Driver Attention Alert, Coffee Break Alert en dode hoek bewaking (BLIS) beschikbaar.

Onder de motorkap blijven de wijzigingen beperkt. Anders dan verwacht adopteert de C3 niet de nieuwste, zuinigere en schonere versies van de 1,2 liter 3 cilinder Puretech benzinemotor. Dit betekent dat de klant het moet doen met 83 of 110 pk (respectievelijk zonder of met turbo, en 5 of 6 versnellingen voor de handbak). Daarnaast is er de 1.5 BlueHDi diesel die 100 pk sterk is en die gekoppeld is aan een handbak met 6 versnellingen. De krachtigste benzine motor is optioneel te combineren met een 6-traps automaat.

Citroën zal van de huidige generatie C3 geen (stekker) hybride of volledig elektrische variant meer op de markt brengen. In 2023, als de nieuwe generatie klaar moet zijn, zullen de kaarten anders liggen. Citroën start eind juni, begin juli met de levering van de vernieuwde C3. De prijzen worden binnenkort bekendgemaakt. De huidige generatie C3 heeft Citroën tot nu toe geen windeieren gelegd: er zijn sinds 2016 al ruim 750.000 stuks verkocht.

Reageren is niet mogelijk.