Volkswagen Taigun Live in India

0

Zijn naam viel al in het nieuwsartikel waarin de Skoda Vision In Concept werd besproken: Taigun. Dat is onderhuids dezelfde, primair voor India ontworpen compacte SUV die door Volkswagen verkocht gaat worden. De Taigun debuteert op de New Delhi Auto Expo en gaat in 2021 in productie.

Optisch en qua formaat is de Taigun nauw verwant aan de T-Cross; de kleinste SUV die Volkswagen in Europa verkoopt. Net als de Skoda Vision In Concept is de voor India bestemde Duitser gebaseerd op een goedkope versie van het modulaire MQB A0 platform. Beide SUV modellen zullen in dezelfde fabriek gebouwd gaan worden.

De productieversie van de Taigun is het eerste Volkswagen model dat gelanceerd zal worden in het kader van het ‘India 2.0’ project van het autoconcern en waarmee een bedrag van 1 miljard euro is gemoeid. De toevoeging ‘2.0’ is bewust gekozen want de eerste poging van Volkswagen om in India een vaste speler te worden op de automarkt is uitgelopen op een mislukking: de modellen die toen werden gelanceerd waren te duur voor India; niet in de laatste plaats omdat er amper gebruik werd gemaakt van lokale leveranciers.

De Taigun is marginaal langer dan de T-Cross met een wielbasis van 2.651 mm. Hij heeft ook een grotere grondspeling (205 mm) om op de ruwe Indiase wegen niet in de problemen te komen. In vergelijking met de T-Cross heeft de Taigun een iets hoekiger design. Verder is er intensiever gebruik gemaakt van chroom. Want als je het in India breed hebt, dan ‘moet’ je dat ook breed laten hangen.

De conceptversie van de Taigun beschikt over een digitaal instrumentarium en een 8,0 inch centraal geplaatst touch screen. Onder de kap zit de 130 pk versie van de 1.5 TSI benzine motor. Volkswagen overweegt om in India ook een CNG variant van deze viercilinder te lanceren. Het zogeheten MQB A0 IN platform zal door het nieuwe technische centrum van de Volkswagen Groep in de Indiase stad Pune productierijp worden gemaakt. Het autoconcern zegt 90 procent van de onderdelen van binnenlandse bedrijven te zullen gaan betrekken. Op termijn wil Volkswagen deze ‘local content’ opvoeren tot 95 procent.

In India gaat de Taigun concurreren met de Kia Seltos die zich in India in korte tijd heeft ontwikkeld tot een verkoophit. Daarvoor zal prijstechnisch dan wel relatief scherp aan de wind moeten worden gevaren. Voor Volkswagen, dat in het verleden een Duits degelijke tarieven hanteerde in India, betekent dat een koerswending. Eerder (in 2012 en 2016) werden op Indiase autoshows ook al conceptversies van de Taigun getoond, maar die werden bij nader inzien als te klein en te fragiel beschouwd (zie foto onder).

Op basis van het MQB A0 IN platform zullen zowel Volkswagen als dochter Skoda in een later stadium ook een sedan model lanceren. Die zal optisch nauw verwant zijn aan de Ventos die door de Duitsers reeds in Brazilië wordt verkocht. Voor de Taigun ligt op termijn omgekeerd een verkoopcarrière in Latijns Amerika in het verschiet, inclusief Mexico en Brazilië. Volkswagen wil in India ook de ID.4 gaan verkopen. De marktlancering van deze elektrische cross-over is gepland voor 2021.

Reageren is niet mogelijk.