Hyundai maakt meer details bekend over facelift i30

0

In februari presenteerde Hyundai (virtueel) de vernieuwde i30 die de jongste editie van de Volkswagen Golf en al zijn segmentgenoten van repliek moet gaan dienen.

De derde generatie van de i30 heeft in het kader van de facelift een wat scherper en hoekiger design gekregen. Daarmee wordt de familiegelijkenis met de nieuwe i20 vergroot. Het is niet perse een pluspunt om optisch op een kleinere en stalgenoot te lijken, maar Hyundai denkt niet dat potentiële kopers hierdoor zullen afhaken. Zeker niet omdat de sportieve N-Line uitvoering nu ook als i30 Wagon besteld kan worden.

Naast de Wagon is de (vernieuwde) er ook als Hatchback en als Fastback. Voor elke koetswerk variant geldt dat het dashboard is opgewaardeerd met een nieuw 10,25 inch groot touch screen dat gekoppeld kan worden aan Apple CarPlay en Android Auto. Het digitale instrumentarium is 7 inch groot. Ook een draadloze telefoon oplader is nu te verkrijgen in de i30. Daarnaast werd BlueLink toegevoegd. Dat is de ‘connected’ app van Hyundai. Het houdt in dat jouw i30 hiermee altijd verbonden is met de internetdiensten van de autofabrikant en met jouw telefoon. Met het laatste apparaat kan jij ook bepaalde functies van de Hyundai op afstand activeren of uitschakelen. Verder kan met de app het navigatiesysteem worden voorzien van actuele verkeersinformatie.

Het veiligheidspakket Hyundai SmartSense is uitgebreid met systemen als Lane Following Assist (LFA), Rear Collision-Avoidance Assist (RCA) en Blind-Spot Collision-Avoidance Assist (BCA). Forward Collision-Avoidance Assist (FCA) kreeg een upgrade: de verbeterde versie herkent nu niet alleen voertuigen en voetgangers, maar ook fietsers.

Hyundai heeft ook het motorenaanbod van de i30 vernieuwd. Er kan voortaan gekozen worden uit een 120 pk sterke 1.0 T-GDI driecilinder met optioneel een 48 Volt milde hybride systeem en een 1.5 T-GDI viercilinder die goed is voor 160 pk. De laatste is standaard voorzien van de benzinebesparende techniek. Beide motoren kunnen tegen meerprijs worden gekoppeld aan een 7-traps automaat met dubbele koppeling (als alternatief voor een handgeschakelde 6-bak). De 1.0 T-GDI met milde hybride techniek is er optioneel met een zogeheten Intelligent Manual Transmission (iMT); een 6-bak waarbij automatisch ontkoppeld wordt als het gaspedaal losgelaten wordt. De transmissie komt dan in vrijloop modus en dat bespaart benzine, aldus Hyundai.

De vernieuwde i30 verschijnt rond de zomer bij de Hyundai dealers in de showroom. Hij wordt geleverd met 5 jaar garantie zonder kilometerbeperking. En dus voortaan met nieuwe bumpers, een andere grille en V-vormige LED dag verlichting. Nieuw ontworpen 16 of 17 inch velgen maken ook onderdeel uit van de facelift van de Hyundai i30.

Reageren is niet mogelijk.