Koreans design voor ‘Europese’ Hyundai i30

0

Hyundai heeft afgelopen februari de vernieuwde i30 middels een serie persfoto’s voorgesteld. Daarbij was de hoofdrol weggelegd voor de sportieve N-Line uitvoering. Nu laat Hyundai weten dat de vernieuwde versie deze maand in productie gaat. Op is bijbehorende beeldmateriaal is de gewone i30 te zien.

In het kader van de opfrisbeurt heeft de Hyundai een neuspartij in de stijl van de aanstaande Tucson en de elders in de wereld leverbare Sonata gekregen. Een karakteristiek Koreaans design dus. Of dat nou ideaal is voor een model dat primair is ontwikkeld voor Europa en het van autoconsumenten in onze marktregio moet hebben, is een ander verhaal (lees: voer voor discussie). De i30 heeft een meer uitgesproken eigen gezicht gekregen, maar het is een kwestie van smaak of de Hyundai daar ook knapper van is geworden.

Op de afgelopen februari verspreidde foto’s, waarop zoals gezegd vooral de sportief aangeklede N-Line uitvoering in het rood te zien was, kwam het Koreaanse karakter van de restyling nog niet pregnant in beeld, maar op dit beeldmateriaal van de gewone i30 wel. Hyundai heeft gebruik gemaakt van meer chroom, zowel in de grille als bij de mistlampen en natuurlijk voor de sierlijsten. Het is jammer dat op de foto’s een beige/grijs exemplaar van de i30 te zien is; met een zwarte of donkerblauwe kleur zou het chroom als contrasttint duidelijker zichtbaar zijn geweest en voor een chiquer voorkomen hebben gezorgd.

Hyundai laat weten dat de gefacelifte i30 op 25 mei in productie gaat. Dat gebeurt in Nošovice, Tsjechië. Deze Hyundai fabriek aldaar heeft inmiddels al meer dan 1.000.000 exemplaren van de i30 geproduceerd sinds de modelreeks in 2007 werd geïntroduceerd. Het specifiek voor Europa ontwikkelde model van het Koreaanse merk is een beetje het slachtoffer geworden van de corona virusuitbraak omdat de facelift eigenlijk gepresenteerd zou worden op de autosalon van Genève in maart, maar die ging niet door. Daarom schakelen wij nu direct door naar de productie exemplaren van de vernieuwde i30. Er kan wederom worden gekozen uit de carrosserievarianten 5-deurs hatchback, Fastback en Wagon.

De vernieuwde Hyundai i30 wordt deze zomer in de Nederlandse showrooms verwacht. De prijzen worden later bekendgemaakt. De i30 was in 2007 het allereerste model van Hyundai uit de ‘i-serie’. Later volgden onder meer de i10 en i20. Die maken nog steeds onderdeel uit van het gamma, maar de ix20 en de ix35 zijn alweer afgeserveerd. De eerste belandde als MPV op dood spoor, terwijl Hyundai voor de ix35 bij nader inzien de mondiale naam Tucson meer geschikt vond.

De vernieuwde i30 kreeg nieuwe bumpers, een andere grille en LED dagverlichting in V-vorm. Herontworpen 16 en 17 inch velgen zouden moeten zorgen voor een fraaier zijaanzicht van de Hyundai. Bovendien is de N-Line uitvoering nu ook combineerbaar met de i30 Wagon carrosserievariant. De vernieuwde i30 biedt keuze uit diverse aandrijflijnen. Nieuw is dat de 1.0 T-GDI benzinemotor met 120 pk optioneel is te combineren met 48 volt milde hybride technologie voor een lager brandstofverbruik. Deze aandrijflijn is voor het eerst ook leverbaar met een Intelligent Manual Transmission (iMT); een nieuwe handgeschakelde 6 versnellingsbak die ontkoppelt als de bestuurder het gaspedaal loslaat, voor extra brandstofbesparing.

 

Reageren is niet mogelijk.