Het is niet allemaal goud wat er blinkt: BMW 8-serie Golden Thunder Edition

0

BMW heeft een Golden Thunder Edition van haar 8-serie geïntroduceerd. De Coupé, Cabriolet en Gran Coupé worden daarmee voorzien van een zwarte carrosseriekleur en zowel aan de binnen als buiten kant van gouden accenten.

Naar eigen zeggen is deze Golden Thunder Edition een visitekaartje voor het Individual aanbod van BMW en met deze speciale uitvoering laten zien wat er allemaal mogelijk is bij de personalisatie afdeling. Hij is standaard voorzien van het M Sport pakket en de zogeheten Sapphire Black of Frozen Black carrosseriekleur met gouden contrasttinten op de bumpers en flanken. Ook de 20 inch velgen en spiegelkappen zijn goudkleurig afgewerkt.

Binnenin zijn de zetels bekleed met zwart Merino leder uit de catalogus van BMW Individual. Ook hier duikt de gouden contrastkleur op, zelfs op de middenconsole. De hoofdsteunen zijn voorzien van een ‘Edition Golden Thunder’ opschrift en op de carrosserie-uitvoeringen van de 8-serie met vast dak is een donkere Alcantara plafondbekleding uit het Individual aanbod standaard. Het Bowers & Wilkins Diamond Surround geluidssysteem is ook standaard.

De Golden Thunder Edition behandeling is beschikbaar voor de 8-serie Coupé, Cabriolet en Gran Coupé. Alle motorversies zijn mogelijk, van de 840d tot de M850i, met uitzondering van de M8. BMW geeft niet aan hoeveel de Golden Thunder behandeling kost, maar laat wel weten dat de productie in september begint.

Autointernationaal.nl vraagt zich nu direct af: hoe hoog zal de korting zijn waarvoor de geproduceerde exemplaren straks weg mogen? De 2-deurs versies van de 8-serie zijn namelijk allesbehalve een succes. In de Newsflash is al diverse keren gemeld dat deze BMW steevast de competitie ‘hoogste Amerikaanse dealerkorting van de maand’ wint. Anders gezegd: de 8-serie is geen begerenswaardig topmodel maar een onaantrekkelijke winkeldochter.

Het kan niet anders dan dat de voor de 8-serie gemaakte businesscase de prullenbak in kan. BMW had met deze modelreeks en de X7 namelijk bakken met geld te verdienen, maar die gouden bergen blijken utopie. Met name de 8-serie brengt veel minder centen in het laatje dan de boekhouders in München hadden gehoopt. En dat is vervelend, want BMW had dit geld willen gebruiken om een nieuwe generatie elektrische auto’s te ontwikkelen. Dat scenario kan dus ook de prullenbak in.

De eerste tekenen dat het rammelt en kraakt op de financiële afdeling van BMW werden voor de buitenwereld vorige week zichtbaar: de autofabrikant schrapt duizenden banen. Van de wereldwijd 126.000 werknemers moeten 6.000 arbeidskrachten hun heil elders gaan zoeken. De personeelsreductie zal niet lukken zonder gedwongen ontslagen. BMW geeft de zwarte piet aan het corona virus, maar er zijn ook andere, dieperliggende oorzaken waarom de autofabrikant terugkijkt op één van de meest rampzalige kwartalen uit haar geschiedenis.

Ook zonder corona crisis zouden er banen bij BMW verloren zijn gegaan. Oorzaak is de elektrificatie trend. November vorig jaar kondigde BMW al 6.000 ontslagen aan. Daarnaast zou de werkweek teruggebracht worden van 40 naar 38 uur. Werknemers kunnen tot 8 extra vakantiedagen opnemen indien zij akkoord gaan met een daaraan gekoppelde loonsverlaging. Los van de 2 x 6.000 ontslagen gaat BMW ook afscheid nemen van 10.000 tijdelijke arbeidskrachten van wie het contract niet verlengd wordt.

BMW stelt dat de ingreep nodig is met het oog op “de toekomstige concurrentiekracht van de onderneming”. Dat is een omfloerste manier om te zeggen dat de winstgevendheid op korte termijn verbeterd dient te worden. De autoproductie zal zo veel mogelijk in eigen huis geconcentreerd gaan worden. In dit kader heeft BMW het contract met VDL Nedcar in Born voor de assemblage van de X1 opgezegd. Geld dat men dacht te verdienen met de verkoop van veel 8-serie exemplaren, moet nu opgehoest gaan worden, daar komt het op neer. Want anders kan BMW niet “onze capaciteit voor innovatie op de lange termijn verzekeren”.

In het kader van de besparing op de uitgaven is ook een eind gemaakt aan de samenwerking met Mercedes-Benz op het gebied van autonoom rijden. Daarmee was BMW pas vorig voorjaar mee begonnen, maar inmiddels is men tot het inzicht gekomen dat de kosten die gepaard zouden gaan met een gedeeld technologieplatform dermate hoog zijn dat het nu, gezien de bedrijfseconomische situatie, niet het juiste moment is om zwaar in implementatie van autonoom rijden te investeren. De samenwerking met Mercedes-Benz zou te zijner tijd weer opgepakt kunnen worden, maar die mededeling lijkt een soort doekje voor het bloeden voor de buitenwereld.

Het is niet de eerste keer dat BMW en Mercedes-Benz een eerder met veel tromgeroffel aangekondigde samenwerking terugdraaien. In december kondigden de autofabrikanten aan de eerder samengevoegde mobiliteitsdiensten te gaan reorganiseren en vooral het autodelen via Share Now sterk in te zullen gaan krimpen. De zogeheten ‘new mobility’ divisie kende aanvankelijk liefst 5 onderdelen, maar dat zijn er nu nog maar 3: naast Share Now ook Park Now voor parkeren en Charge Now voor opladen. Voor de overige 2 ontbreekt perspectief op winst en/of groei. In feite geeft BMW met deze koerswijziging toe dat daar tot nu toe geen van is bij de ‘new mobility’ divisie.

BMW probeert krampachtig weer de grootste speler in het premium segment te worden, een titel die nu (stevig) in handen is van Mercedes-Benz. Daartoe lijken alle middelen geoorloofd te zijn, zoals het met korting in de markt drukken van grote hoeveelheden auto’s. Maar die korte termijn winst is verlies op de lange termijn. In München kan zich beter afvragen waarom het haar niet lukt om Mercedes-Benz in het premium segment te onttronen. Zou het soms komen doordat in de 8-serie hetzelfde instrumentarium is te vinden als in de 1-serie; iets wat men in Stuttgart zich nooit in het hoofd zou halen bij de S klasse versus de A klasse?

Reageren is niet mogelijk.