Snelle fiets vliegt de winkel uit

0

Speed Pedelecs worden steeds populairder en verkopen als warme broodjes. Dat blijkt uit cijfers van VWE Automotive. In 2019 is de afzet in ons land met 32 procent gestegen. Dit jaar groeien de verkopen van Speed Pedelecs nog sterker.

In de eerste 5 maanden van 2020 werden er namelijk 2.086 nieuwe Speed Pedelecs verkocht. Dat zijn er 567 meer dan in dezelfde periode vorig jaar; een groei van 37 procent. Recordmaand was april, toen er 472 exemplaren van deze ‘snelle fietsen met kenteken’ over de toonbank gingen.

De 2 belangrijkste verklaringen voor deze groei zijn enerzijds de nieuwe fiscale regels voor een ‘fiets van de zaak’ en anderzijds de corona pandemie. Hierdoor zijn mensen het openbaar vervoer gaan mijden. Een Speed Pedelec kan een goed alternatief zijn voor het openbaar vervoer, de auto of een andere tweewieler, niet in de laatste plaats voor ritten van en naar het werk. Met deze snelle fietsen kan namelijk een tempo tot 45 kilometer per uur worden bereikt, zodat er ook langere afstanden (snel) mee afgelegd kunnen worden.

Sinds 1 januari gelden er nieuwe, eenvoudigere fiscale regels voor een ‘fiets van de zaak’. Tegen een bijtelling van 7 procent van de nieuwprijs kan een werknemer zowel zakelijk als privé gebruikmaken van een door zijn baas ter beschikking gestelde Speed Pedelec of andere fiets. Dat heeft effect op de verkopen: de afzet aan bedrijven steeg namelijk met 50 procent. Het aandeel van zakelijke klanten bedraagt nu 15 procent. De verkoop van Speed Pedelecs aan particulieren steeg dit jaar met 35 procent. Daarbij zijn mensen in de leeftijdscategorie van 46 tot 55 jaar oud de grootste afnemers. Maar eigenlijk hebben alle particulieren tussen de 36 en 65 jaar de snelle fiets omarmd. In Zuid-Holland werden in de eerste 5 maanden van dit jaar de meeste Speed Pedelecs verkocht, namelijk 358 exemplaren; de helft meer dan vorig jaar. Provincies buiten de Randstad zijn evenwel bezig met een inhaalslag. In Friesland zijn de verkopen dit jaar verdubbeld en in Zeeland bedroeg de groei liefst 139 procent. De plaats waar de meeste Speed Pedelecs worden verkocht, is nog steeds Amsterdam, al is de score van 60 exemplaren in de eerste 5 maanden van dit jaar wel minder dan de 69 eenheden die in dezelfde periode van 2019 aan de man of vrouw werden gebracht.

Dynamo Retail Group

Ook bij de Dynamo Retail Group, bekend van fietswinkels zoals Bike Totaal en Profile de Fietsspecialist, vliegen Speed Pedelecs en andere snelle fietsen de deur uit. Op dit moment zit het bedrijf al op een omzetwinst van 24 procent ten opzichte van vorig jaar. Algemeen directeur Maarten de Vos vindt de verkoopcijfers verbazingwekkend. “Wij hebben wekelijkse omzet plussen van boven de 80 procent in vergelijking met dezelfde week van 2019. Ik werk nu 11 jaar in deze branche en dit heb ik nog nooit eerder gezien”. Volgens De Vos is de populariteit van (sport)fietsen, Speed Pedelecs en mountainbikes vooral te danken aan het corona virus. Doordat mensen afstand willen houden en liever niet in een propvolle trein willen zitten, kiezen zij voor fietsen als alternatief. Ook in het buitenland neemt daardoor de populariteit van de fiets toe.

Wel zorgt de enorme vraag voor leveringsproblemen. “Niemand heeft deze groeicijfers zien aankomen. In de groep die wij monitoren, oftewel onze 350 winkels, zien wij sinds week 13 het voorraadniveau met 12 à 13 miljoen exemplaren afnemen. Dat is voor ons substantieel. Wij zitten nu echt in de situatie dat leveranciers fietsen aan het produceren zijn die al verkocht zijn. Het is een logistiek gesleep om de consument zo goed en zo snel mogelijk te bedienen”, aldus De Vos. .

Wel denkt De Vos dat er momenteel sprake is van een overreactie en dat de huidige omzetplus van ruim 24 procent niet tot het eind van het jaar vastgehouden zal kunnen worden. “Wij verwachten ergens tussen de 15 en 20 procent uit te komen. Als de levertijden oplopen, dan zullen wij dat op een gegeven moment ook in de verkopen gaan merken”. De Dynamo Retail Group heeft in Nederland in totaal 540 winkels. In België en Duitsland zijn in beide landen nog eens 150 vestigingen. Dynamo Retail Group zegt marktleider te zijn en 1 op de 3 fietsen in Nederland te verkopen.

 

Corona virus

Ruim een kwart van de professionals verwacht door het corona virus vaker naar het werk te fietsen, maar vitaliteit en duurzaamheid zijn de belangrijkste redenen om de fiets te gebruiken voor woon-werkverkeer. Ook leaserijders verwachten vaker (19 procent) de fiets te pakken. Dat blijkt uit onderzoek van ALD Automotive onder bijna 1.500 professionals. Zij werden gevraagd naar hun beweegredenen om de fiets te gebruiken voor woon-werkverkeer, en naar welke rol het corona virus daarbij speelt.

Veel mensen werken (deels) thuis, maar lang niet iedereen. Miljoenen Nederlanders reizen inmiddels weer op regelmatige basis naar het werk. De fiets blijkt daarbij steeds populairder als vervoermiddel. Vitaliteit is de belangrijkste motivatie (81 procent) om naar het werk te fietsen. Dit wordt gevolgd door 56 procent van de respondenten die (ook) de kosten als drijfveer noemen: zij vinden de fiets een goedkoper alternatief voor de auto of het openbaar vervoer. Van de professionals zegt 43 procent fietsen naar het werk als een duurzaam alternatief te beschouwen.

Lonneke van der Horst, directeur marketing & innovatie bij ALD Automotive: “Ook onder leaserijders is er een toenemende fietsbehoefte; 14 procent zegt door Covid-19 vaker de fiets te pakken en 63 procent heeft interesse in de combinatie auto en fiets. De hoge score van vitaliteit als stimulans om de fiets te pakken, heeft waarschijnlijk onbewust een relatie met het virus. Gezondheid is nu natuurlijk een extra belangrijk thema”. Zij vult aan: “Mensen zijn momenteel meer ontvankelijk voor nieuwe manieren om te reizen. Deze trend was al gaande en wordt vermoedelijk gestimuleerd door Covid-19. In elk geval heeft het deze trend versneld. De mobiliteitsbehoefte verandert. Wij zien onder meer een groeiende vraag naar individuele manieren van reizen omdat dat veiliger is. Mochten werkgevers hun vervoersbeleid willen vernieuwen, dan is nu zeker het moment”.

Van de ondervraagden met interesse in fietsen heeft 43 procent een voorkeur om de afstand tussen woning en werklocatie per elektrische fiets af te leggen. Van de ondervraagden noemt 39 procent de reguliere stadsfiets. Ook is er een klein deel (9 procent) dat voor een Speed Pedelec kiest. Eveneens 9 procent van de ondervraagden opteert voor een sportfiets. “Bij de 60-plussers is het aandeel dat voor een elektrische fiets kiest net een beetje hoger. Onder jongeren tot 30 jaar is dat precies 50-50. De elektrische fiets is erg populair. Dat zie je ook aan de verkoopcijfers. Dit type fiets is natuurlijk ook uitermate geschikt voor de inzet van woon-werkverkeer omdat je met gemak grotere afstanden overbrugt”, aldus Van der Horst.

 

Grotere filekans vanaf september

Na de zomer kan er extra motivatie zijn om de auto te laten staan. De ANWB waarschuwt namelijk dat het vanaf september extreem druk wordt. Volgens de glazen bol van de automobilistenclub zal er na de zomer zelfs meer verkeer op de weg zijn dan voor de corona crisis.

Volgens de verkeersinformatiemanager van de ANWB, Arnoud Broekhuis, zitten wij namelijk nu al op 97 procent van de reguliere drukte (voordat het corona virus toesloeg). Dat scheelt niet bijzonder veel dus. Je zou dan ook verwachten dat wij qua files weer bijna op hetzelfde niveau zitten, maar dat is niet het geval. Stremmingen komen wel voor, maar worden dan veroorzaakt door ongelukken en niet door de grote drukte. Broekhuis wijt dit aan het feit dat mensen nog steeds “massaal” thuiswerken. Daardoor is er geen ochtendspits en zit er meer spreiding in het verkeer.

Dat wij ondanks het thuiswerken inmiddels al weer op 97 procent van de reguliere drukte zitten, komt doordat mensen het openbaar vervoer mijden. Mensen die normaal hiervoor opteren om bijvoorbeeld naar vrienden of familie te reizen, pakken nu de auto. Broekhuis zegt dat er wel onderlinge verschillen zijn tussen de diverse provincies. In Overijssel, Zeeland en Zuid-Holland is er zelfs méér verkeer dan voor de corona crisis. In Noord-Holland en Utrecht zijn er nog steeds minder auto’s onderweg.

Het verminderde gebruik van het openbaar is mogelijk wel een probleem in de toekomst. Wanneer bedrijven de mogelijkheden om thuis te werken gaan beperken (de ANWB verwacht dat dit in september gaat gebeuren) dan zal het personeel per auto naar hun werk gaan. Broekhuis verwacht dan ook dat het vanaf september echt extreem druk gaat worden. Hij roept werkgevers dan ook op om het thuiswerken te blijven vasthouden. Of op zijn minst een paar dagen per week thuis te werken “en dan niet allemaal op vrijdag”. Personeel dat desondanks de filebui al ziet hangen, zal er vaker voor kiezen om per (snelle) fiets naar hun werk te gaan. Het weer wordt in september weliswaar slechter, maar uiteindelijk regent het slechts 8 procent van de tijd en de kans is groot dat wij dit jaar opnieuw geen echte winter krijgen. Dus die hoge verkopen van Speed Pedelecs zouden ook in het najaar aan kunnen houden …

Reageren is niet mogelijk.