Lynk & Co start Europese verkoopoffensief in Nederland

0

Lynk & Co, een dochter merk van Volvo en diens moederbedrijf Geely, verwacht in het vierde kwartaal te starten met de verkoop van auto’s. Hiertoe zal als eerste in Amsterdam een winkel worden geopend. Het is de eerste Europese store van Lynk & Co.

Lynk & Co is net als Polestar onderdeel van Volvo en de Geely merkenfamilie. Het jonge label wordt geleid door de Belg Alain Visser. Al in 2016 maakte Geely bekend het merk te zullen lanceren op de Europese markt, maar voor de daadwerkelijke verkoopstart is het geduld dus 4 jaar lang op de proef gesteld.

Zustermerk Polestar is inmiddels begonnen is met de verkoop van de volledig elektrische 2. Dit label van het Geely concern opent dit jaar in Nederland 4 stores. De Lynk & Co maakt net als de Polestar gebruik van het platform van de Volvo XC40. Bijten doen beide modellen van het Geely concern elkaar evenwel niet. De Polestar 2, een hoog op zijn poten staande liftback, is zoals gezegd volledig elektrisch, terwijl de Lynk & Co 01, een cross-over, debuteert met een stekker hybride aandrijflijn.

Omdat het ontwerp van de Lynk & Co 01 al een aantal jaar oud is, is de cross-over in China, waar hij wordt geproduceerd, inmiddels toe aan een facelift. De vernieuwde editie zie je hier op de spionagefoto’s. Die kenmerkt zich door een hoekiger vormgegeven, sportiever ogende voorbumper. Eveneens nieuw is de grille, die iets minder vierkant is dan bij de 01 editie vóór de facelift. Ook het luchtrooster is anders. Verder zien wij nieuwe velg opties en inzetstukken onder de grille in een contrasterende kleur. Die komen wij ook bij de ramen tegen. Net als aan de voorkant is ook achter de bumper hertekend. Als gevolg hiervan is de Lynk & Co 01 iets langer geworden, namelijk 4,55 meter in plaats van 4,51 meter. De breedte van de cross-over nam marginaal toe, maar hoogte en wielbasis wijzigden niet.

De Europese lancering van Lynk & Co is het zoveelste voorbeeld dat de opmars van China op de automarkt niet meer te stuiten is. Dat komt enerzijds door een offensief aan (deels) elektrische modellen en anderzijds doordat het Aziatische land zich sneller van de corona crisis herstelt dan Europa. Andere voorbeelden van de Chinese opmars zijn Aiways, BYD, Byton en Polestar.

Over haar eerste Europese Store die komende herfst in Amsterdam zal worden geopend, zegt Visser (foto): “Wij plannen een ruimte waar je vrienden kan ontmoeten, onze gevierde producten kan checken en uiteraard meer te weten kan komen over onze auto’s en ons aanbod op het gebied van mobiliteit. Wij gaan er ook evenementen organiseren. Amsterdam is een trendsettende stad met een reputatie dat het een hekel heeft aan auto’s. Wij dachten: als wij hier beginnen dan kunnen wij laten zien hoe gemakkelijk en geschikt onze auto’s zijn in moderne situaties. Als wij in een later stadium ook stores in andere steden openen, dan hebben wij een prachtige marketingervaring om op voort te borduren”. De CEO laat weten dat Lynk & Co het liefst haar auto’s op abonnement basis wil distribueren. Verkoop (aan particulieren) is niet de primaire doelstelling, maar Visser kan nog niet inschatten hoeveel mensen op die manier een auto willen gebruiken.

 

Chinese automarkt

In China is de automarkt na de dramatische corona maanden zich zoals gezegd snel aan het herstellen. Zo verkocht Mercedes-Benz in het tweede kwartaal in dit Aziatische land 22 procent meer personenwagens dan een jaar eerder, namelijk 207.107 exemplaren. Daarmee was China goed voor een verkoopaandeel van 40 procent. Bij de BMW Groep was het Aziatische land met 212.617 exemplaren in het tweede kwartaal zelfs goed voor 44 procent aandeel in de wereldwijd afzet. Mondiaal verkocht het bedrijf uit München namelijk 485.701 auto’s. BMW verkocht met het geboekte resultaat in China 17 procent meer personenwagens dan in het tweede kwartaal van 2019. Volvo was voor haar afzet in juni voor een kwart afhankelijk van dit Aziatische land. Dit merk pluste afgelopen maand in China ruim 14 procent. De kroon wordt gespannen door Nissan, dat in mei in het Aziatische land 130.106 auto’s verkocht, hetgeen goed was voor een afzetaandeel van liefst 48 procent.

China is weliswaar de ‘bron’ van het corona virus, maar de (economische) effecten waren vooral regionaal van aard. Daardoor kon het Aziatische land relatief snel herstellen van de crisis. Inmiddels is sprake van een duidelijk herstel van de autoverkopen. In Europa loopt de consument nog met een grote boog om de showroom heen, getuige de afzetdaling van 40 procent in juni. Als het economische herstel in China sterker blijft dan in Europa, en áls de diverse nieuwe automerken uit dit land, goed aanslaan bij de Europese consument, dan neemt de dominantie van het Aziatische land op de wereldwijde automarkt in de toekomst alleen maar verder toe.

Reageren is niet mogelijk.