Overtuigend Golf alternatief: test vernieuwde Hyundai i30

0

De officiële lancering van de vernieuwde Hyundai i30 staat voor de deur. Een proefrit met een pre productie exemplaar maakt duidelijk wat de verbeterde Koreaanse compacte middenklasser te bieden heeft. Het innovatieve hoogtepunt van de vernieuwde i30 is zijn top benzinemotor, de 1.5 T-GDI krachtbron, verkrijgbaar vanaf september, die wordt gecombineerd met een elektronische koppeling en, in combinatie met een 48 volt mild hybride systeem, maakt hij onder andere brandstofbesparend zeilen mogelijk.

Met kleine aanpassingen heeft Hyundai de i30 geüpgraded, die met name in de sportieve N-Line uitvoering een scherper uiterlijk gekregen heeft. Het meest in het oog springende detail zijn de optionele ‘full-LED’ koplampen, die de fijn getekende daglichten in een V-vorm omlijsten. Samen met het volwassen grille ziet de vernieuwde i30 er moderner en zelfverzekerder uit dan voorheen.

Ook in het interieur is de vooruitgang te zien, bijvoorbeeld in de vorm van het instrumentenpaneel met een optioneel 7,0 inch display. In plaats van een volledig digitale meter partij te gebruiken zoals veel andere autofabrikanten, vertrouwt Hyundai op een kleiner scherm, dat nog steeds wordt geflankeerd door analoge tellers; ook voor het brandstofniveau. Voor de hogere Premium en N-Line uitrusting niveaus is er de digitale cockpit in combinatie met het Comfortpakket. Het grote 10,25 inch touchscreen in het midden van het dashboard ziet er indrukwekkend uit en beschikt ook over een gemoderniseerde gebruikersinterface voor het veelzijdige, getalenteerde infomediasysteem. Tot nu toe was een 8 inch touchscreen in de i30 de grootste uitbreidingsmogelijkheid voor de optionele installatie. Dit formaat wordt nu aangeboden als de afgeslankte versie voor de i30 in Comfort tenue.

De actieve rijstrookassistent maakt korte tijd geautomatiseerd rijden mogelijk omdat de bestuurder simpelweg zijn handen van het stuur kan halen terwijl de technologie de auto op het goede spoor houdt. Er klinkt echter snel een subtiele pieptoon die jou waarschuwt het stuur over te nemen. In de toekomst kunnen de zelfrijdende functies in combinatie met de adaptieve cruise controle de bestuurder ontlasten, zelfs in files. Ook nieuw in de i30 is een actief dode hoek waarschuwingssysteem, dat niet alleen de alarmbellen doet rinkelen, maar ook kan ingrijpen bij een gevaarlijke rijstrookwissel. Er is ook een achteruit rij waarschuwing die de rem activeert in het geval van een dreigende crash. Het anti botsingssysteem kan in de toekomst ook voetgangers en fietsers herkennen. Eindelijk is de eCall noodoproep functie nu beschikbaar voor de i30. Het is echter niet beschikbaar voor de lagere uitrusting niveaus, maar slechts deel van de standaarduitrusting vanaf de Comfort uitvoering.

Ruim 2 maanden na de marktintroductie van de herziene i30 wordt ook de nieuwe top motorisering, de 1.5 T-GDI unit, leverbaar. De nieuwe 1.5 liter viercilinder benzine krachtbron kon zijn 160 pk in het pre productie exemplaar nog niet volledig ontwikkelen, wat hij komt nog niet in alle opzichten overeen met het definitieve model. Volgens het gegevensblad zou de handgeschakelde uitvoering een sprinttijd van 8,4 seconden en een topsnelheid van 210 km/u moeten hebben. De Koreaanse autofabrikant geeft 5,4 liter benzine als verbruik per 100 km op volgens de NEDC meetmethode en 6,5 liter volgens de meer realistische WLTP cyclus. De motor wordt ondersteund door een nieuw mild hybride systeem van 48 volt waarin een startgenerator helpt accelereren met 16 pk. De elektrische machine krijgt stroom van een extra accu, die door recuperatie van energie wordt voorzien. Daarnaast neemt de deze unit de functie van de starter over en daarmee ook het werk van het snel reagerende start/stopsysteem.

De motor is gekoppeld aan een nieuwe handgeschakelde 6 versnellingsbak, de zogeheten iMT (Intelligent Manual Transmission), die wordt gekenmerkt door een elektronisch gestuurde koppeling. Hierdoor hoeft de bestuurder niet langer mechanisch op het koppelingspedaal te trappen, maar activeert hij in plaats daarvan signalen die de elektronische in/uitschakeling in gang zetten. Praktisch voelt het aan als een klassieke koppeling, maar het vereist comfortabel weinig spierkracht, wat de druk op het linkerbeen zou moeten verlichten bij langdurig fileverkeer. Bovendien kan de aandrijving tijdens het rijden automatisch worden uitgeschakeld, waardoor in sommige situaties, zoals op een bergafwaarts gedeelte van een snelweg, zogeheten kan worden gezeild. Idealiter glijd jij dan ondertussen mee met uitgeschakelde verbrandingsmotor.

De prijzen van de vernieuwde i30 zijn inmiddels bekend. Basis motorisering is voortaan een milde hybride variant van de bekende, 120 pk sterke 1.0 T-GDI motor. Die is gekoppeld aan een zogeheten i-MT handbak met 6 versnellingen (die direct van de motor ontkoppelt als men het gaspedaal loslaat). Er kan worden ingestapt voor 24.895 euro. Voor dit bedrag levert Hyundai de i30 in i-Motion uitvoering. Voor de Comfort versie moet 27.495 euro betaald worden. In combinatie met een 7-traps automaat met dubbele koppeling bedraagt de prijs 29.495 euro. Compleet nieuw is de 160 pk sterke 1.5 T-GDI motor. Die is ook voorzien van milde hybride techniek met een 48 volt systeem. Hyundai vraagt 31.995 euro voor de i30 met deze motor, maar dan krijg je wel direct het Premium uitrusting niveau. Voor de variant met automaat moet 33.995 euro worden betaald. De i30 1.5 TGDI is er ook in N-Line uitvoering. Die kost in combinatie met een handbak 32.595 euro en met automaat 34.595 euro. De i30 Wagon is 1.000 euro duurder dan de hatchback, maar niet leverbaar als i-Motion. Daardoor beginnen de prijzen bij 28.495 euro. Voor de i30 Fastback dient minimaal 32.995 euro te worden betaald, maar dan krijg je direct de 1.5 T-GDI Premium. Snelle rekenaars weten nu dat de meerprijs van deze carrosserievariant ten opzichte van de hatchback ook 1.000 euro bedraagt. De vernieuwde i30 arriveert nog deze zomer bij de Nederlandse Hyundai dealers.

 

80%
80%
Awesome

De vernieuwde i30 overtuigt met moderne techniek (onder de motorkap én aan boord). Zowel de iMT versnellingsbak als de 1.5 T-GDI krachtbron maken een goed uitontwikkelde indruk. De prijzen bevinden zich steevast onder het niveau van wat Volkswagen voor een vergelijkbare Golf vraagt.

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (26)
    7.6

Reageren is niet mogelijk.