Renault laat fabrieksgegevens beheren door Google

0

Google heeft een grote klant binnengehaald in de vorm van Renault. De zoekmachine gigant gaat in de cloud gegevens bijhouden die afkomstig zijn van de fabrieken, robots en distributieketens van de Franse autofabrikant. Met behulp van die data kan Renault haar productieprocessen verbeteren of nog verder automatiseren, zo is de verwachting.

De deal met Renault wordt door Google omschreven als het grootste contract in zijn soort ter wereld. Welk bedrag er mee gemoeid is, wordt evenwel niet gemeld. Voor het dochterbedrijf van Alphabet is het zaak om achterstand in te lopen op concurrenten als Amazon en Microsoft, die al meer grote contracten in de auto-industrie hebben. Zo neemt Volkswagen al cloud diensten van Amazon af.

Door de corona crisis, die de autoverkopen heeft doen kelderen, is Renault genoodzaakt om grote kostenbesparingen door te voeren. De autofabrikant kreeg eerder dit jaar een door de Franse overheid gegarandeerde noodlening van 5 miljard euro. Dit geld gaat Renault onder andere gebruiken voor een industrieel en technologisch partnerschap met Google. Doel is de digitalisering van de productie en aanvoerketen, en om de transformatie naar een modernere vorm van bedrijfsvoering te versnellen.

Renault werkt sinds 2016 aan zijn eigen digitale platform voor het wereldwijd verzamelen en verbinden van industriële data op 22 locaties met meer dan 2.500 machines. Hiermee wordt liefst 76 procent van de voertuigproductie wereldwijd beheerd. De nieuwe samenwerking met Google is er op gericht op het datamanagement platform van Renault te laten optimaliseren door een onafhankelijke externe partner. Die moet de digitale transformatie van de industriële activiteiten van de Franse autoproducent zoals gezegd versnellen.

Google Cloud heeft als oplossingen: slimme analyse, machine learning (ML) en kunstmatige intelligentie (AI). Daarmee kan Renault de aanvoerketen, de productie, de bouwkwaliteit en de het energieverbruik optimaliseren. Ook het trainen van het personeel van de Franse autoproducent is een belangrijk onderdeel van de samenwerking. Renault en Google willen een op maat gemaakt trainingsprogramma opzetten om via samenwerking en training vanuit de bedrijfsprocessen op het gebied van techniek, productie en IT te verbeteren. Dit leer programma heeft als doel om een data gedreven cultuur te creëren binnen de autofabrikant en om gegevens onderdeel te maken van de operationele en besluitvormingsprocessen.

“Met deze samenwerking en de inzet van onze IT teams kunnen wij ons ‘Industry 4.0’ plan sneller implementeren. Dat is speciaal ontworpen om onze productielocaties en logistieke processen over de hele wereld te transformeren, dit proces te versnellen en met elkaar te verbinden, om zo onze prestaties te verbeteren”, vertelt José Vicente de Los Mozos, directeur productie & logistiek bij Renault. “Ook onze medewerkers hebben veel baat bij de samenwerking, omdat ze kunnen profiteren van training in digitaal datamanagement op hoog niveau”.

“De auto-industrie heeft innovatie in zijn DNA. Dit maakt dat digitale technologie veel potentie heeft om voor een grote impact te zorgen op het productieproces in deze sector. Wij zijn trots op dit partnerschap en kijken er naar uit om met Renault een revolutie teweeg te brengen in de autoproductie en om de volgende generatie aanvoerketen mee te helpen ontwikkelen”, zo voegt Thomas Kurian, de CEO van Google Cloud, toe. Het dochterbedrijf van Alphabet kondigde ook aan 900 miljoen euro te investeren in Italië. Dat geld is bedoeld om kleine ondernemers en particulieren in het Zuid Europese land te helpen bij digitalisering.

 

Reageren is niet mogelijk.