Seat Mii onderuit in Elandtest

0

De Elandtest heeft weer een nieuw slachtoffer gemaakt. Ditmaal is het de Seat Mii Electric die onderuit gaat.

De uitwijktest lijkt nieuwe auto’s minder goed te liggen dan enkele oudere modellen. Onder meer de Toyota RAV4 presteerde teleurstellend op dit onderdeel. Geëlektrificeerde voertuigen hebben er ook last van. Onlangs kregen de Skoda Superb iV en de Volkswagen Passat GTE, beide stekker hybride modellen met een grote batterij achter de achterbank, een onvoldoende van de testinstantie.

Ditmaal is het de Seat Mii Electric die laat zien moeite te hebben met de 2 abrupte koerswissels. Bij 79 km/u, wat de richtsnelheid is voor de test, wijkt de Mii Electric wel goed uit, maar is hij onvoldoende controleerbaar om hem terug in zijn rijstrook te krijgen. Hij mist die volledig. De snelheid moest volgens de testploeg worden verlaagd naar 70 km/u voor een resultaat dat min of meer door de beugel kan. Dat is dan ook de limiet voor de Spanjaard. Al bij 73 km/u wordt de Mii Electric oncontroleerbaar. Je mag het resultaat gerust vertalen naar de uitwijkprestaties op de Skoda e-Citigo iV en de Volkswagen e-Up. Die zijn technisch namelijk identiek. Door hun 36,8 kWh accu is het trio stadsautootjes erg zwaar, al bekritiseert de testredactie ook de Continental banden.

Was de nieuwe, strengere uitstoot norm van de Europese Unie er niet geweest, dan waren deze kleintjes van de Volkswagen Groep al op non-actief gezet. Maar omdat nu werkelijk elke verkochte elektrische auto er toe doet (en men in Wolfsburg de nieuwe ID.3 maar niet bij de klant afgeleverd krijgt), wordt het leven van het trio stadsauto’s in elektrische vorm kunstmatig verlengd.

Reageren is niet mogelijk.