Zeker niet kansloos in Europa: Ford Bronco Sport

0

Ford introduceert in de Verenigde Staten niet alleen de nieuwe Bronco, maar lanceert in diens publicitaire slipstream ook meteen de Bronco Sport. Die heeft een vergelijkbaar uiterlijk, maar een heel verschillend karakter.

Daar waar de Bronco onderhuids alles van een serieuze terreinwagen in zich heeft (apart chassis, starre achteras), is de Bronco Sport een auto met het uiterlijk van een SUV en de techniek van een personenwagen. Als basismateriaal zijn namelijk de ingrediënten van de Kuga gebruikt (80 procent van de onderdelen komt overeen). Dit betekent dus een zelfdragende carrosserie en een onafhankelijke wielophanging.

De Bronco Sport is met 4,38 meter lengte wel bijna 20 centimeter korter dan de Kuga. Niet omdat de wielbasis is verminderd, maar omdat de hoekige carrosserie voor een minder grote overhang voor & achter zorgt. Door het verschil in styling is ook de positionering van beide Ford modellen compleet verschillend. De designers in Dearborn hebben er alles aan gedaan om ervoor te zorgen dat de Bronco Sport net zo avontuurlijk oogt als ‘the real thing’.

De Bronco Sport is duidelijk het kleine broertje van de reguliere Bronco, maar op detail niveau is het allemaal net iets eigentijdser. De ronde koplampen zijn echter een duidelijke verwijzing naar zijn retro grote broer. Verder is de Bronco Sport vooral een kind van zijn tijd.

Ford geeft hoog op over de interieurruimte van de Bronco Sport. Volgen de fabrikant is de nieuweling de ruimste SUV in zijn klasse. In de kofferbak kunnen 2 mountainbikes worden meegenomen.

Daarnaast heeft Ford allerlei handigheidjes ingebouwd om de avontuurlijk ingestelde doelgroep mee te verleiden, zoals een tafel die uit de bagageruimte geschoven kan worden en een … gefixeerde flessenopener in de kofferklep.

Andere accessoires die beschikbaar zijn voor de Bronco Sport zijn onder andere een daktent en een fietsendrager. Wie de achterklep in het donker opendoet, kan (optioneel) de wijde omgeving verlichten dankzij lampen in de achterklep.

Andere, meer dagelijks bruikbare zaken, zoals Pre-Collision Assist, Lane Assist en Evasive Steering Assist, zijn ook van de partij in de Bronco Sport.


Aan het design van het dashboard kan je zien dat de Bronco Sport een tamelijk hoog ‘schaap in wolfskleren’ gehalte heeft. De boordplank oogt traditioneel (critici spreken van “kraak noch smaak”) en ergonomisch is de boordplank volkomen doortimmerd, maar met de gebruikte materialen en de aankleding knipoogt hij naar zijn grote broer.

De hoog geplaatste luchtroosters en andere hoekig gevormde dashboard elementen accentueren dat het hier om een Ford gaat die vooral stoer en Amerikaans over moet komen, maar tegelijkertijd zien we ook knoppen (onder het 8 inch scherm van het Sync3 infomedia systeem, dat onder andere overweg kan met Apple CarPlay en Android Auto) die in Europa toegepast worden.

Dat knipogen doet hij ook met de beschikbare opties, die haast allemaal op avontuur gericht zijn. Geen slechte marketingstrategie als je weet dat Amerikanen elk weekend met de honderdduizenden tegelijk de natuur in trekken om er te wandelen, kamperen, watersporten of jagen. De onderhuidse techniek is daarop afgestemd.

Zo beschikt de Bronco Sport over vierwielaandrijving (elektronisch gestuurd) en kan hij onder meer worden uitgerust met een te vergrendelen differentieel op de achteras. Een draaiknop met verschillende rij modi helpt de bestuurder om hindernissen te overwinnen. Het grootste deel daarvan is bedoeld voor in het terrein (er is keuze uit: Normal, Eco, Sport, Slippery, Sand, Rock Crawl en Mud/Ruts). De bodemvrijheid bedraagt een respectabele 22 centimeter en de doorwaadbare diepte tikt, met de juiste opties, zelfs de 60 centimeter aan.

Vanwaar dan dat ‘schaap in wolfskleren’ gehalte? Nou omdat de basisversie een 1,5 liter driecilinder met turbo onder de kap heeft. Die is weliswaar goed voor 182 pk en 258 Nm, maar toch. Bovendien wordt het schakelwerk altijd beschaafd verzorgd door een 8-traps automaat. Voor wie de 3-pitter te bescheiden vindt voor de Bronco is er ook een krachtigere (248 pk en 373 Nm) sterke 2,0 liter viercilinder turbomotor.

Ford heeft geen plannen om de Bronco Sport naar Europa te halen. Vanwege de uitstoot reductie doelstellingen van de Europese Unie is een oversteek alleen realistisch met stekker hybride techniek. Maar omdat een dergelijke vorm van aandrijving reeds beschikbaar is voor de Kuga, hoeft dat voor Ford geen belemmering te zijn.

Als de Amerikanen denken dat er bij ons een afzetmarkt is voor de stekker hybride Explorer, dan moet een dergelijke variant van de Bronco Sport hier zeker ook verkoopbaar zijn. In de Verenigde Staten bedraagt het prijsverschil met de Kuga (die aldaar als Escape wordt verkocht) afgerond 10 procent. Dat zou dan voor Nederland een instaptarief van 40 mille voor de stekker hybride versie betekenen. Dat hoeft dus geen belemmering te zijn!

Voor snelle Amerikaanse beslissers heeft Ford een First Edition van de Bronco Sport klaar. Die kost omgerekend liefst 67.000 euro, maar is dan wel voorzien van alle denkbare toeters en bellen. Ford begeeft zich daarmee prijstechnisch op Land Rover terrein, maar juist daar kunnen veel klanten worden veroverd, zoals (voormalige) Freelander rijders. Of terreinwagen fans die vinden dat de Britten zich met de nieuwe Defender uit de markt hebben geprijsd.

Reageren is niet mogelijk.