In detail: de Cadillac Lyriq

0

Cadillac stapt in de markt voor elektrische auto’s. Het Amerikaanse prestigemerk neemt daarvoor de tijd, want deze Lyriq komt pas in 2022 op de markt. Hij is sterk geïnspireerd op een conceptstudie die ruim anderhalf jaar geleden werd onthuld. Is dit een Amerikaan om lyrisch over te worden?

De Lyriq is uitgerust met een batterij van 100 kWh. Het rij bereik zou daarmee ruim 480 kilometer bedragen. De Lyriq kan snel laden met minstens 150 kW. Aan een reguliere lader kan tot 19 kW stroom worden getapt. Cadillac wil de Lyriq in 2 configuraties gaan aanbieden: met achter of vierwiel aandrijving. De naam betekent een afscheid van de huidige letter/cijfer combinaties (CT5, XT6). Alle modellen gaan eindigen op ‘iq’; een knipoog naar het feit dat Cadillac het vaakst genoemde merk in popsongs is.

Over vermogen, acceleratietijden of topsnelheid doen de Amerikanen nog geen mededelingen. Wel wordt door Cadillac gemeld dat zij voor de laag tussen de wielassen geplaatste batterij tot wel 70 procent minder kobalt gebruikt dan bij eerdere exemplaren van het overkoepelende General Motors concern. Ter compensatie zit er in het accupakket meer aluminium (in de kathode, om precies te zijn).

Optisch is deze nieuwe Lyriq andere koek dan wij tot nu toe van Cadillac gewend zijn. Dat komt vooral door de relatief schuine achterzijde. De cross-over annex SUV modellen die het merk tot nu toe voert, hebben allemaal een veel minder sportief ogende buitenkant. Ondanks dit verschil beschikt de Lyriq toch over diverse merk karakteristieke designdetails. Het laadpunt zit achter een groot paneel bij de voorwielen verstopt.

Wat vooral opvalt, is de afwezigheid van koplampen op de plek waar men die zou verwachten. In plaats daarvan heeft de Lyriq verticaal geplaatste LED units en verlichte elementen in de grille. De achterlichten trekken ook de aandacht, omdat die vanaf de fraaie kont met rechte hoeken en vouwen ver doorlopen in de D stijl. Iets lager en aan weerszijde van de derrière komt daar nog een extra, eveneens rechtopstaande lichtbalk bij.

Onder de streep levert dit een onderscheidend en best wel fraai design op. Gelukkig maar, want Cadillac zegt met gepaste trots dat dit het nieuwe gezicht voor haar toekomstige gamma aan elektrische modellen wordt. Een immense, gestreepte grille maakt daar onderdeel van uit. Het luchtrooster is een doorontwikkeling van de huidige neuspartij die onder andere op de nieuwe Escalade te vinden is.

Op deze foto’s is het prototype van de Lyriq te zien, dat volgens Cadillac voor 85 procent productie klaar is. De koplampen, het centraal geplaatste merklogo (dat uit kleine LED elementen bestaat en oplicht als men met de sleutel in de zak richting de Lyriq loopt) en de buitenspiegels zullen waarschijnlijk nog veranderen. De carrosserievorm van de Luriq doet enigszins denken aan die van de Ford Mustang Mach E, al doet de Cadillac het zonder stilistische verwijzingen naar een iconisch model uit het verleden.

Het interieur van het prototype vertoont visuele overeenkomsten met de afgelopen februari onthulde nieuwe Escalade. Zo zien we een enorm display met een diameter van 33 inch en met de hoogste pixel dichtheid in de auto-industrie. Bij de Escalade meet dat scherm weliswaar 38 inch, maar in de Lyriq bestaat het niet langer uit verschillende delen: het display begint achter het stuur en loopt door tot in de middenconsole. Met een centrale draaiknop op de midden tunnel kan van alles ingesteld worden.

In conceptvorm biedt de Lyriq ruimte aan 4 personen. De luxe zetels zijn aan de achterkant met hout afgewerkt en verder voorzien van leer. Tussen de individuele achterstoelen zit een verhoging met daarin een scherm waarmee de achterpassagiers allerlei voorzieningen kunnen bedienen.

De Cadillac is verder, zoals bij het stuur, met luxe materialen afgewerkt. Het studiemodel heeft deuren die men alleen hoeft aan te raken om ze te openen. Het valt te betwijfelen of de terugkomen bij de productieversie.


De Lyriq krijgt diverse technische snufjes mee zoals Augmented Reality voorruitprojectie (met 2 achter elkaar geplaatste niveaus) en parkeren op afstand á la BMW en Tesla. De Cadillac krijgt hiertoe ook de nieuwste versie van Super Cruise, het autonome rij systeem van General Motors. Met dit stukje techniek, een tegenhanger van Tesla’s Autopilot, kan de bestuurder zijn handen los van het stuur houden op meer dan 320.000 kilometer geschikt bevonden snelwegtrajecten.

De productieversie van de Lyriq gaat concurreren met het eveneens Amerikaanse Tesla, en wellicht ook met een model van Fisker. Competitie van buiten de landsgrenzen komt er in de vorm van de nog te introduceren Audi e-Tron GT, de BMW iX5 (de productieversie van de iNext), de nieuwe elektrische Jaguar XJ, de Mercedes-Benz EQ E Shooting Brake en de Porsche Taycan Sport Turismo.

Als basis voor de Lyriq dient het compleet nieuwe modulaire platform van General Motors voor elektrische auto’s. Hetzelfde onderstel zal ook gebruikt gaan worden voor de herlancering van Hummer (met een pick-up en een SUV) die via de Amerikaanse GMC verkocht gaat worden. In de toekomst zullen alle merken van General Motors van dit platform gebruik gaan maken, dus ook Buick en Chevrolet. Cadillac wil in 2030 alleen nog maar elektrische modellen verkopen.

Zoals gezegd komt de eerste elektrische auto van Cadillac (de geflopte ELR was een coupéversie van de Chevrolet Volt met actieradiusverhogende benzinemotor) zal namelijk pas in 2022 op de markt komen. De planning is dus in ieder geval geen reden om lyrisch te worden. Toch kan de Lyriq ook voor Europa interessant zijn. Cadillac komt weliswaar niet meer op de verkoopradar voor, maar is formeel nog altijd aanwezig. Prijzen zijn nog niet bekend.

Reageren is niet mogelijk.