Subaru heeft op de Japanse thuismarkt de gloednieuwe Levorg gepresenteerd. De tweede generatie gaat daar half oktober in de verkoop. Of de nieuwe Levorg ook naar Nederland komt, is nog niet bekend.
Het uiterlijk van de nieuwe editie biedt geen grote verrassingen. Enerzijds omdat Subaru een klein jaar geleden een vrijwel productierijp prototype liet zien en anderzijds omdat er sprake is van een zorgvuldige evolutie van het bestaande design. De Levorg blijft dus in grote lijnen trouw aan het bekende lijnenspel. Wel is de nieuwe editie in vergelijking met de afzwaaiende, eerste generatie sprake van een wat meer eigentijdse en scherpere vormgeving.
Vooral het front van de tweede reeks van de Levorg is wat minder braaf dankzij scherper gesneden koplampen, een spits naar voren stekende grille en de wat hoger geplaatste luchthapper in de motorkap. In STI Sport trim (het donkergrijze exemplaar op de foto’s) ziet de Subaru er helemaal sportief uit.
Ook het interieur van de Levorg is geheel vernieuwd. Opvallend is het forse infomediascherm met daarnaast luchtroosters die associaties oproepen met Volvo. Dat hoeft niet perse toeval te zijn, want Subaru wil qua veiligheid net zo’n innovatief imago opbouwen als het Zweedse merk. Hoe het ook zij, het dashboard oogt in ieder geval een stuk opgeruimder en aanzienlijk moderner dan voorheen. Dat komt ook doordat het gros van de functies zich voortaan via het touchscreen laten bedienen.
De nieuwe Levorg staat, in tegenstelling tot de vorige editie, op het modulaire Subaru Global Platform. Ook de in Nederland leverbare XV, Forester en Outback hebben die basis. Het modulaire Subaru Global Platform maakt de Levorg zowel stijver als lichter. Daarvan profiteren zowel het veiligheidsniveau als het comfort. Het is nog niet bekend hoeveel kilo’s de voortaan 4,76 centimeter lange stationwagen van zich af heeft geschud. Een CVT automaat en AWD vierwielaandrijving worden vermoedelijk weer standaard. De Levorg is 6,5 centimeter langer dan voorheen. De wielbasis groeide met 2 centimeter naar 2,67 meter. Het resultaat is (onder andere) een grotere bagageruimte.
De binnenkort afzwaaiende Levorg debuteerde in Europa met een 1,6 liter boxermotor met turbo. Die werd vorig jaar vervangen door een atmosferische 2,0 liter unit. De nieuwe Levorg heeft een geblazen 1.8 boxermotor onder de kap. Die levert 174 pk en 300 Nm. De prestatiecijfers houdt Subaru nog even onder de pet. De sportiever ogende STI Sport uitvoering beschikt over dezelfde krachtbron, dus die versie heeft een hoog ‘schaap in wolfkleren’ gehalte.
Voor het echte vuurwerk dienen wij te wachten op een WRX STI versie, al is nog niet zeker of die er überhaupt komt. Is dat wel het geval, dan krijgt die volgens geruchten de 2,4 liter boxermotor uit de Subaru Ascent, alleen dan met 400 pk en 490 Nm. Als de Japanners deze krachtbron in de nieuwe generatie Levorg lepelen, heb levert dat een van de gaafste stationwagens op. Maar gezien de CO2 uitstoot zal de prijs in Nederland vermoedelijk van Mercedes-AMG CLA 45 niveau zijn.
De Nederlandse importeur zag vanwege diens CO2 uitstoot, en de gevolgen daarvan voor de prijsstelling, onvoldoende verkooppotentieel voor bovengenoemde 2,0 liter variant van de Levorg. Het modeltype werd dus voortijdig uit het gamma geschrapt. Of de importeur de tweede generatie wel ziet zitten, is nog niet bekend. Op zich zijn wij een stationwagen minnend land, dus er zijn best aanknopingspunten. Bijvoorbeeld met de e-Boxer motor met bijbehorende milde hybride techniek in het vooronder.