Winstdaling Leaseplan door krimpende autoverkoop

0

Leaseplan maakt bekend dat zij het tweede kwartaal heeft afgesloten met een lagere winst. Oorzaak is de afname van de autoverkopen.

In de periode april t/m juni werd er een nettoresultaat van 92 miljoen euro behaald (bijzondere lasten buiten beschouwing gelaten). Vorig jaar werd er door Leaseplan in het tweede kwartaal nog een winst geboekt van 141 miljoen euro; een verschil van 34,7 procent. LeasePlan meldt een kwartaalomzet van bijna 2,3 miljard euro. Dat betekent in vergelijking met vorig jaar een daling van ruim 9 procent.

De omvang van de vloot kromp met 0,9 procent tot 1,8 miljoen auto’s. Ook werden er 16,7 procent minder afgeschreven auto’s verkocht: in totaal 56.800 exemplaren. Dat waren vorig jaar in het tweede kwartaal nog 69.300 exemplaren. Dat kwam mede door de sluiting van vestigingen in de maanden april en mei. Occasionplatform Carnext zag de verkoop met 12 procent afnemen naar 8.000 auto’s. Deze tak leed een verlies van 16 miljoen euro, mede als gevolg van een strategische investering van 8 miljoen euro om toekomstige groei te stimuleren.

Met ‘car-as-a-service’, waar leasing onder valt, werd een winst gemaakt van 339 miljoen euro. Dat is 11 procent minder dan in dezelfde periode van 2019. Ook hier was het corona virus de boosdoener. Volgens Leaseplan wordt de terugval in de inkomsten van 42 miljoen euro, veroorzaakt door verminderde leaseactiviteiten, deels gecompenseerd door extra diensten op het gebied van schadeverzekering. Volgens Tex Gunning, de CEO van Leaseplan, is daarom ondanks de mindere prestaties sprake van een solide resultaat.

De uiteindelijke nettowinst, dus inclusief bijzondere baten en lasten, kwam 172,7 procent hoger uit, namelijk op op 86,7 miljoen euro. Vorige jaar zorgde de mislukking van een IT project nog voor een forse afschrijving à 92,2 miljoen euro bij Leaseplan. In het tweede kwartaal van 2019 was er ook sprake van een negatief effect van 12 miljoen euro door ongelukkige derivaattransacties. Verder was LeasePlan destijds 31 miljoen euro kwijt aan kosten op het gebied van herstructurering en advies.

Het bedrijf zegt in het tweede kwartaal een liquiditeitsbuffer te hebben van 8,6 miljard euro. Volgens Gunning heeft het bedrijf een solide prestatie geleverd ondanks de impact die het corona virus nog steeds heeft. “De contractverlengingen lagen ongeveer 50 procent boven het gemiddelde. Daarnaast begonnen de verkopen van nieuwe auto’s zich in juni te herstellen”. Verder lopen de prijzen van tweedehands auto’s volgens hem weer op tot het niveau van voor de crisis. LeasePlan merkt zodoende dat de grootste dip als gevolg van de corona crisis achter de rug is.

 

Reageren is niet mogelijk.