LeasePlan voor bijna 5 miljard euro in Franse handen

0

Het Franse ALD heeft haar Nederlandse branchegenoot LeasePlan voor 4,9 miljard euro overgenomen. De combinatie gaat verder onder de naam NewALD.

ALD telt na de overname zo’n 3,5 miljoen auto’s en is dan wereldwijd één van de grootste spelers op het gebied van autolease aan bedrijven en particulieren. Op deze manier verwachten de 2 voormalige concurrenten voor 380 miljoen euro aan kosten te kunnen besparen. Onlangs werd al bekend dat de bedrijven met elkaar in gesprek waren over een mogelijke fusie. De overname, die zowel in aandelen als contanten wordt afgehandeld, moet aan het eind van het jaar zijn afgerond. ALD had volgens de meest recente cijfers bijna 1,7 miljoen auto’s in beheer en is actief in meer dan 40 landen. Het in 1963 opgerichte LeasePlan is goed voor zo’n 1,8 miljoen auto’s. Het bedrijf was in het verleden een aantal jaar in handen van onder meer ABN AMRO en Volkswagen, waarna het in 2016 werd overgenomen door een consortium. Onder andere pensioenuitvoerder PGGM maakt daar deel van uit.

 

In juli splitste LeasePlan zijn platform voor de verkoop van tweedehands auto’s CarNext nog af. Hoeveel die transactie het bedrijf opleverde, werd niet bekendgemaakt. LeasePlan had in 2018 nog het plan om naar de beurs te gaan, maar dat ging niet door omdat de aandelenkoersen vlak daarna flink daalden. Wat de overname betekent voor de aanwezigheid van LeasePlan in ons land en voor de 1.600 werknemers is nog niet bekend. Wel wordt gemeld dat ALD topman Tim Albertsen de CEO van het nieuwe concern wordt.

Het gaat de laatste tijd goed met leasebedrijven. Dat komt onder meer doordat de autosector het afgelopen jaar moeite had met het leveren van nieuwe modellen vanwege het wereldwijde chiptekort. Daardoor kregen leasebedrijven goede prijzen voor hun tweedehands exemplaren waarvan de leaseperiode was afgelopen. De keerzijde is dat de branche ook moeite had om nieuwe auto’s geleverd te krijgen.

Bestuursvoorzitter Tex Gunning (foto) stopt bij LeasePlan als de overname een feit is. Het is voor de 71-jarige topman overigens al het derde bedrijf dat onder zijn leiding wordt overgenomen. Gunning stelt dat deze deal strategisch noodzakelijk is. “De verschuiving van autobezit naar -gebruik en de almaar groter wordende investeringslast op het gebied van technologie, vragen om een forse schaalgrootte”, aldus de CEO in een interview.

Volgens Gunning is het speelveld van mobiliteit zó aan het veranderen, dat verdere schaalgrootte noodzakelijk is: “Deze overname is een strategische en vindt zeker niet plaats vanuit kostenoogpunt”. Gunning: “De trend van bezit naar gebruik zet weliswaar door, waardoor autodelen onder twintigers misschien een oplossing is, maar als er kinderen komen die naar de sportvereniging moeten worden gebracht, boodschappen moeten worden gedaan of als gezinnen buiten de stad gaan wonen, dan neemt de interesse in een eigen auto toe. Een abonnementsmodel kan daarvoor interessant zijn”.

Mede door de hierboven geschetste ontwikkeling wordt door NewALD een sectorgroei verwacht van zo’n 6 procent per jaar. “Hierbij is technologie de sleutel”, aldus Gunning. “Een digitaal platform waarop het gehele proces naadloos kan worden afgehandeld, is bepalend voor het succes. Dat verwacht de klant namelijk. Om zo’n platform te ontwikkelen, is enerzijds funding nodig en anderzijds volume. Dat geldt ook voor onze positie ten opzichte van autofabrikanten. Die willen steeds vaker rechtstreeks aan eindgebruikers leveren, zowel particuliere als zakelijke klanten. Ze worden daarmee naast leverancier ook concurrent van leasemaatschappijen. Dat geven ze zelf ook aan. Maar zakelijke opdrachtgevers zullen toch ook graag zaken blijven doen met universele leveranciers. Zij zijn gebaat bij een pluriforme mark. De slagkracht en inkoopmacht zijn cruciaal, en je moet de risico’s die IT-projecten altijd met zich meebrengen, kunnen dragen”.

Een derde strategische reden voor de krachtenbundeling van ALD met Leaseplan zit in het aantrekken van personeel. Gunning: “Voorheen ging goed gekwalificeerd personeel naar bedrijven als Unilever en Shell, maar nu naar de technologie georiënteerde ondernemingen. Het is heel lastig om als leasemaatschappij de juiste mensen naar je toe te trekken als je niet over voldoende omvang en groeimogelijkheden beschikt. Wij hebben als Leaseplan al 600 mensen in digitale functies werken. In de toekomst zullen dat er alleen maar meer worden. Op de personeelsmarkt moet je dan kunnen opboksen tegen de techbedrijven”.

+

Reageren is niet mogelijk.