Groot-Brittannië doet verbrandingsmotor eerder in de ban

0

Het Verenigd Koninkrijk wil het verbod op de verkoop van nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor mogelijk al in 2030 invoeren. Dat is veel eerder dan het eerder genoemde datum van 2040. De Britse regering wil met deze maatregel de verkoop van elektrische auto’s extra stimuleren.

Naar verwachting kondigt premier Boris Johnson komende herfst de definitieve nieuwe datum aan, als onderdeel van een heel pakket aan maatregelen die na de corona pandemie voor ‘groen’ economisch herstel moeten zorgen. Met de beslissing om de verkoop van nieuwe diesel- en benzine- personenwagens in 2030 te verbieden, zou Groot-Brittannië bovendien meer in lijn lopen met landen op het Europese vasteland. Daarmee wordt voorkomen dat de auto-industrie in het Verenigd Koninkrijk onnodig extra kosten moet maken. Denemarken heeft eind vorig jaar het voorstel ingediend om vanaf 2030 in heel Europa de verkoop van benzine- en diesel- personenwagens te verbieden. Inmiddels heeft dit plan de steun van 10 andere lidstaten van de EU. Ook in Nederland is het kabinet voor invoering van deze maatregel.

Matthew Pennycook, schaduwminister voor klimaatverandering, denkt dat het vervroegen van de datum van 2040 naar 2030 “een nieuwe impuls geeft aan de Britse auto-industrie, terwijl wij vechten tegen klimaatverandering en luchtvervuiling in onze steden”. Angst voor overbelasting van het stroomnet door de groei van het aantal elektrische personenwagens is volgens Graeme Cooper, directeur van energiebedrijf National Grid, niet nodig. “Wij zijn er van overtuigd dat een snellere transitie mogelijk is”. Volgens National Grid zou het elektrificeren van al het wegvervoer, zwaar goederentransport uitgezonderd, slechts een derde meer stroom vragen.

Met het aanscherpen van de deadline komt het Verenigd Koninkrijk op gelijke agendahoogte te staan met onder andere Ierland, Denemarken Duitsland en Nederland. Frankrijk doet juist wat rustiger aan: dat land verbiedt de verbrandingsmotor pas in 2040. Noorwegen is het snelst met de invoering van een dergelijk verbod. Daar zijn mensen met benzine of diesel in hun bloed vanaf 2025 niet meer in staat om een nieuwe auto te kopen. Een groot struikelblok voor het verbod op de verbrandingsmotor in het Verenigd Koninkrijk per 2030 was aanvankelijk de infrastructuur. Deze zou niet op orde zijn, maar dankzij nieuwe informatie is het bij nader inzien toch mogelijk om de ban op personenwagens met een benzine- of diesel- motor te vervroegen. Dat komt ook wel goed uit voor de Britten, want in 2050 moet het hele eiland CO2 neutraal zijn.

Uiteraard blijven tweedehands auto’s voorlopig nog wel toegestaan. In de oorspronkelijke plannen staat dat die in 2050, oftewel 20 jaar na de ban op nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor, een rij verbod op de openbare weg krijgen. Het is echter denkbaar dat dit agenda onderdeel ook zal worden aangepast en dat tweedehands auto’s met een benzine of diesel krachtbron al na 2040 niet meer verkocht mogen worden. Het Verenigde Koninkrijk zal sowieso snel de laadmogelijkheden moeten gaan uitbreiden. Anders is het land in 2030 niet klaar voor de transitie.

Reageren is niet mogelijk.