In detail: de nieuwe Dacia Sandero

0

De nieuwe Dacia Sandero, in zijn klasse een van de goedkoopste auto’s van Nederland, biedt 4,2 centimeter meer beenruimte op de achterbank. Hij is daardoor meer dan ooit geschikt als gezinsauto. De Sandero is ook technisch ingrijpend gemoderniseerd.

In januari komt de nieuwe Sandero als gewone hatchback en in 4,1 centimeter hoger op zijn poten staande Stepway uitvoering naar Nederland. De van dezelfde auto afgeleide Logan, een sedan, zal hier niet worden geleverd. Dacia heeft geen plannen voor een directe opvolger voor diens MCV stationwagon variant. Wel staat er een 7-persoons SUV model op de tekentafel. Die zal ook de Lodgy gaan aflossen. De Logan MCV was jarenlang immens populair in Nederland omdat hij voor een lage prijs heel veel ruimte bood, maar Dacia gaat het nu over de SUV boeg gooien. Het verkoopsucces van de Duster smaakt namelijk naar meer.

De Roemeense dochter van Renault is echter nog lang niet uitgekeken op de Sandero. De nieuwe generatie heeft hetzelfde CMF-B platform als de recente Renault modellen Clio plus Captur en de jongste Nissan Juke. Voorheen werd afgekloven Franse techniek uit de vorige eeuw gebruikt. De wielbasis werd om deze reden 1,5 centimeter groter en bedraagt voortaan 2,60 meter.

Dat betekent niet alleen meer beenruimte voor de achterpassagiers (+4,2 centimeter), maar ook een groter formaat kofferbak (+8 liter oftewel voortaan 328 liter). Dacia spreekt van een vlakke laadbodem indien de rugleuning wordt omgeklapt (dat kan in 2 ongelijke delen) dankzij een in 2 posities instelbare vloerhoogte.

Andere wijzigingen zijn de nieuwe, gestroomlijnde portier grepen (de eenvoudige, omhoog scharnierende schelpjes zijn vervangen door duurdere, moderner aandoende koelkastgrepen met elektronica binnenin die je naar jou toe trekt) en de onzichtbaar onderaan weggewerkte ontgrendeling van de achterklep (in het deel waar jij jouw vingers in steekt om de klep te openen).

De nieuwe Sandero is 3 cm langer dan de vorige generatie. Verder is hij 2 centimeter breder en 3 centimeter lager. De bodemvrijheid is met 133 millimeter gelijk gebleven, maar door de met 1,5 centimeter vergrootte spoorbreedte lijken de anders getekende wielkasten beter gevuld. Visueel zijn er duidelijk overeenkomsten met zijn voorganger, maar de nieuwe Sandero (4,09 x 1,85 x 1,50 meter) oogt tegelijk een stuk moderner. Zijn wielen zijn 15 of 16 inch groot.

De koplampen zijn nu voorzien van LED techniek en hebben een Y signatuur voor de dag verlichting (een designelement dat volgens Dacia op meer modellen terugkeert). In de achterlichten komen we een vergelijkbare signatuur tegen. De horizontale lijn van de LED units vóór loopt optisch over in de boven de grille geplaatste chroom strips. Dit luchtrooster beschikt nu over een geblokt motief. De spiegels zijn beter gestroomlijnd voor minder windgeruis onderweg. De nieuwe Sandero heeft meer afgeronde lijnen, een vlakker staande voorruit, maar nog altijd de vrij forse bodemvrijheid. Het punt boven de B stijl ligt een volle centimeter lager. Ter hoogte van de achterspoiler is het dak zelfs 2 centimeter gedaald. Hij oogt ook wat dynamischer dankzij verder naar buiten geplaatste wielen.

Eveneens groot nieuws is de aankondiging dat de dakantenne voortaan achter op het dak staat in plaats van vooraan. Dat kost Dacia enkele decimeters meer bekabeling, maar die financiële investering is elders teruggewonnen door de indicator voor de gordels te verleggen. Voor het eerst is ook een elektrisch te bedienen glazen schuif/kantel dak verkrijgbaar. Dat wordt leverbaar vanaf de zomer van 2021. De wielkasten zijn iets aangezet door de enigszins gewelfde carrosseriedelen. Al met al zijn de flanken van de Sandero dynamischer gelijnd dan voorheen.

In het interieur prijkt onder meer een nieuw 8 inch groot scherm voor het infomediasysteem dat onder een hoek van 8 graden richting de bestuurder is geplaatst (en optisch los staat van het dashboard). Dat maakt de bediening eenvoudiger. Het scherm op een fijnere plek dan in de uitgaande Sandero waar het zelfs onder de ventilatieroosters is geplaatst.

Dacia belooft een betere afwerking en een hoogwaardigere materiaal keuze. Het dashboard is om deze reden aan de bovenzijde over bijna de volle breedte met stof bekleed. Die strook deelt de boordplank in 2 lagen. Ook nieuw zijn de automatische airconditioning met digitale weergave, een achteruit rij camera en een elektrisch te bedienen kofferklep. Verder is er Wifi techniek en behoort Keyless Entry tot de optiemogelijkheden. Achterin werd de grootste ruimtewinst geboekt, want er kwam niet alleen 4,2 centimeter voor de benen bij, maar ook 0,8 centimeter in de breedte op schouder hoogte.

Qua infomedia zijn er 3 keuzes: Media Control (een afdekklep met daarachter een smartphone houder), Media Display (een 8,0 inch aanraakscherm met smartphone koppeling) of Media Nav (een volwaardig systeem met geïntegreerde navigatie). Bij de optie van Media Control kan de klant ook rekenen op 2 speakers, een Bluetooth plus USB verbindingen een 3,5 inch digitaal TFT display tussen de analoge tellers. Via de Dacia Media Control app is er eenvoudig toegang tot de radio, muziek, oproepen, berichten en vele andere zaken zoals Siri en Android stemherkenning.

Media Display biedt 4 speakers, combineerbaarheid met Bluetooth, zowel Android Auto als Apple CarPlay systemen en een nieuw automenu dat toegang biedt tot specifieke instellingen van de bestuurder assistentie systemen. Indien Media Nav wordt aangevinkt, krijgt de klant 6 speakers en een draadloze verbinding voor Apple CarPlay en Andoid Auto.

Een belangrijke verbetering voor de zitpositie is dat de stuurkolom voortaan in lengte te verstellen is, terwijl men ook de hoogte van de bestuurdersstoel kan variëren. Het interieur heeft 21 liter aan opbergruimte (een toename van 2,5 liter), onder andere in de vorm van een nieuw opbergvak onder de centrale armsteun (1,4 liter) en in de voor & achter portieren. Achterop de voorstoelen zitten opbergtassen. Daarnaast kan de Sandero uitgerust worden met individuele armsteunen. Standaard zijn een telefoonhouder, een boordcomputer en een multifunctioneel stuurwiel.

Opvallend is dat Dacia vasthoudt aan een ietwat onhandige plaatsing van de USB poort. Momenteel zit die nog aan de bovenste rand van het infomedia scherm. In de nieuwe Sandero krijgt de USB poort een plek ter rechterzijde van het instrumentarium. Die klokkenwinkel is overigens volledig gewijzigd en bestaat voortaan uit een eenvoudig display met aan de linkerkant de toerenteller en rechts de snelheidsmeter.

Dacia houdt vast aan de draaiknoppen voor de bediening van de klimaatregeling, al zijn ze net als in de Duster en Renault Clio uitgerust met een digitaal displaytje.

Voor zaken als automatische airconditioning, parkeersensoren, een elektrische handrem en automatische ruitenwissers moet worden bijbetaald. Stabiliteitscontrole (ESP) en 6 airbags zijn wel standaard. Opties zijn een automatisch noodremsysteem, dode hoek bewaking en een hulpje voor het wegrijden op een steile helling. Ook beschikt de Sandero over een (inmiddels wettelijk verplichte) SOS dat bij activering of een ongeluk automatisch de hulpdiensten belt en jouw positie doorgeeft. Een bandendruk controle systeem is om juridische redenen eveneens van de partij.

De nieuwe Sandero komt er zoals gezegd direct ook als avontuurlijke Stepway, die als vanouds over een cross-over look beschikt dankzij zilverkleurige bodem beschermplaten voor & achter en extra grondspeling heeft (17,4 centimeter; vooral dankzij grotere banden). Hij heeft ook een iets aangescherpte neuspartij waardoor hij stoerder oogt. Dat begint bij de 2 extra profiel lijnen op de motorkap, waardoor het lijkt alsof er 2 cilinderbanken van een V8 motor door de kap heen drukken. De bumpers met zwarte accenten hebben een robuustere vorm.

Leuk bij deze uitvoering zijn de modulaire aluminium dakrails met logo die kunnen worden omgevormd tot een imperiaal met een speciale sleutel. Net als de Kangoo die ooit had, zijn er dwarsliggers in verwerkt, zodat je altijd het imperiaal kunt gebruiken. Dacia claimt dit kliksysteem, met een draagvermogen van 80 kilo, te hebben gepatenteerd.

Extra zwart plastic maakt de spatborden breder en er is een speciale sticker set ter bescherming van het onderste deel van de portieren. Onder de grille  is de aanduiding ‘Stepway’ te lezen. Andere uiterlijke kenmerken zijn speciale velgen. Dacia levert de Sandero Stepway namelijk met zogeheten 16 inch ‘Flexwheels’ die door hun design het uiterlijk hebben van lichtmetalen velgen (echte exemplaren staan op de optielijst).

Het interieur is bij de Stepway aangekleed met een speciale bekledingsstof met oranje stiksels op het meubilair en deurpanelen. Die zorgen samen met specifieke logo’s voor wat meer levensvreugde aan boord.

In Nederland wordt de nieuwe Sandero standaard geleverd met een 3 cilinder 0.9 TCe benzinemotor van 90 pk (elders in Europa vormt een 65 pk sterke atmosferische SCe variant de basis) die gekoppeld is aan een handgeschakelde 6-bak. Een CVT automaat is optioneel. Die vervangt de Easy R gerobotiseerde handbak en verlaagt het benzineverbruik en dus ook de CO2 emissie. Daarnaast is het mogelijk om voor de TCe 100 Eco-G versie te opteren. Die heeft een 100 pk sterke 3 cilinder 1,0 liter motor die zowel benzine als LPG lust. De bijbehorende gastank met een formaat van 50 liter heeft geen invloed op het formaat van de bagageruimte. Wel vervalt het volwaardige reservewiel. In deze uitvoering heeft de Sandero een (gecombineerde) actieradius van 1.300 kilometer. De benzinetank is namelijk ook 50 liter groot. De Sandero TCe 100 Eco-G is er alleen met een handgeschakelde 6-bak. De motoren voldoen aan de volwaardige Euro 6d-norm die vanaf 1 januari 2021 voor alle nieuwe auto’s verplicht is. Een stop/start systeem is standaard.

Plannen voor (stekker) hybride of volledig emissievrije varianten zijn er (nog) niet. Elektrische ondersteuning van de motoren is technisch weliswaar mogelijk (het CMF-B platform is daar immers geschikt voor, zo weten wij van de E-Tech uitvoeringen van de Renault Clio en Captur), maar de Roemeense dochter doet die investering pas bij de eerste facelift van het model. Anders wordt de Sandero op dit moment simpelweg te duur. De officiële lezing van Dacia is dat de klant er nog niet om vraagt, maar intern betreft het dus een centenkwestie. Na de facelift heeft echter ook dit automerk hybride techniek nodig om aan de steeds scherper wordende uitstoot normen te voldoen.

De Sandero is sinds 2017 de bestverkochte auto op de Europese markt bij particulieren. Er zijn nu bijna 2,1 miljoen exemplaren aan de man gebracht, hetgeen goed is voor 32 procent van de totale afzet van Dacia sinds 2004 (6,5 miljoen exemplaren onder supervisie van Renault). De Sandero Stepway doet het ook uitstekend. Die is namelijk al meer dan 1,3 miljoen keer verkocht. Snelle hoofd rekenaars hebben nu al becijferd dat het om een afzetaandeel van 65 procent gaat! Sinds de herintroductie van Dacia in Nederland konden er 52.500 koopcontracten worden getekend. De Logan MCV is met ruim 20.000 exemplaren bij ons tot nu toe het populairste model, gevolgd door de Sandero en de Duster waarvan er respectievelijk ruim 17.000 stuks en bijna 11.000 eenheden de showroom verlieten. De Lodgy (3.000 exemplaren) en de Dokker (een kleine 1.000 eenheden) volgen op afstand.

De prijzen van de nieuwe generatie zijn nog niet bekend. De huidige editie is vanaf 12.830 euro te koop. De derde generatie komt zoals gezegd begin 2021 op de markt. De productie vindt in 3 fabrieken plaats.

Reageren is niet mogelijk.