In detail: de vernieuwde Hyundai i30 N

0

Plaagde Hyundai vorige week nog met enigszins verduisterende foto’s van de vernieuwde i30 N, nu wordt de herziene hete hatchback officieel gepresenteerd. De Koreaan kan voortaan worden geleverd met een nieuwe 8-traps automaat met dubbele natte plaatkoppeling (N DCT) en diverse geavanceerde assistentie & veiligheid systemen die de bestuurder een (nog) beter gevoel van de auto geven. Volgens Hyundai is de vernieuwde i30 N daarmee een sportauto geworden die berekend is op zowel dagelijks gebruik als op inzet op het circuit.

De i30 N was in 2017 het eerste high performance productiemodel van Hyundai. Inmiddels zijn er in Europa 25.000 exemplaren van verkocht en is de gespierde Koreaan meermaals onderscheiden, onder meer door het Duitse automagazine Auto Bild dat de auto de titel ‘Sportauto van het Jaar 2018’ toekende. De vernieuwde editie bouwt voort op het succes van zijn voorganger en biedt tal van verbeteringen, met name op het gebied van het rijgedrag. In de i30 N past Hyundai veel meer lichtgewicht materialen toe, die er mede voor zorgen dat hij nu wendbaarder is en een betere wegligging heeft.

De nieuwe LED koplampen hebben een V-vormige dag verlichting. De hoeken van de bumpers, die zijn voorzien van aerodynamische vinnen, bevatten  zogeheten Air Curtains die de luchtstroming optimaliseren en turbulentie in de wielkasten reduceren. De achterlichten van de i30 N zijn ook vernieuwd en voortaan voorzien van LED techniek. Hij is leverbaar in 7 carrosseriekleuren, onder meer in Performance Blue, de kleur die exclusief is voor de N modellen van Hyundai. De andere kleuren zijn Polar White, Engine Red, Sunset Red, Shadow Gray, Dark Knight en Phantom Black.

In de standaarduitvoering is de Hyundai i30 N uitgerust met lichtmetalen 18-inch velgen. Met het Performance Package is hij verder voorzien van een aantal uiterlijke wijzigingen, zoals de nieuwe gesmede lichtmetalen 19-inch velgen. Deze wielen met 5 dubbele spaken zijn geoptimaliseerd voor een zo laag mogelijk gewicht en maximale sterkte. Hun zijdeglans donkergrijze afwerking contrasteert sterk met de N specifieke rode remklauwen met N logo. Met het Performance Package is de i30 N voorzien van high performance Pirelli P-Zero banden die speciaal voor deze versie zijn ontwikkeld. Standaard is de Hyundai uitgerust met Michelin Pilot Super Sport banden.

Het instrumentarium van de vernieuwde Hyundai i30 N omvat onder meer een actief en met LED units aangegeven rood gemarkeerd toeren gebied, dat varieert onder invloed van de temperatuur van de motorolie, en een schakelindicator die aangeeft wanneer de bestuurder het best kan schakelen. De Hyundai i30 N is ook leverbaar met een verwarmbaar stuurwiel en idem voorstoelen. Nieuw zijn de veiligheidsgordels met Performance Blue accenten. Het interieur is uitgevoerd in volledig zwarte stoffen bekleding; optioneel is stoelbekleding in kunstleer en -suède.

Voor het eerst zijn optionele lichtgewicht N sportstoelen leverbaar. Deze speciaal ontwikkelde kuipzetels uit één stuk zijn 2,2 kg lichter dan het standaard meubilair. De geprononceerde wangen bieden optimale zijdelingse steun. Deze zogeheten N Light Seats zijn bekleed met premium leder en alcantara met stiksels in Performance Blue én voorzien een verlicht N logo op de geïntegreerde hoofdsteunen. De i30 N is optioneel uitgerust met een 10,25 inch touchscreen navigatiesysteem met Apple CarPlay en Android Auto. Het is beschikbaar met de nieuwste versie van Bluelink: de internet diensten van Hyundai. Hiermee kunnen i30 N rijders profiteren van onder andere Connected Routing, Last Mile Navigation en actuele parkeerinformatie.

De Hyundai i30 N wordt als vanouds aangedreven door een 2,0 liter turbomotor. Die kon voor de facelift alleen worden gecombineerd met een handgeschakelde 6 versnellingsbak, maar nu is er voor het eerst ook de optie van een 8-traps N DCT transmissie met dubbele natte plaatkoppeling. In de standaarduitvoering heeft de vernieuwde Hyundai i30 N met handbak wederom een vermogen van 250 pk en een maximum koppel van 353 Nm. Klanten kunnen ook kiezen voor de optie Performance Package, waarmee de motor 280 pk heeft en de trekkracht stijgt naar 392 Nm (resp. 5 pk en 39 Nm meer dan voor de facelift). Deze uitvoering is leverbaar met de handbak én de N DCT transmissie. De motor van de i30 N met het Performance Package levert zijn trekkracht vanaf lagere toerentallen en over een breder toeren gebied. Dat zorgt volgens Hyundai voor snelle reacties op gaspedaal commando’s en dus voor een snellere acceleratie en meer rij plezier. Doordat het vermogen en de trekkracht al bij lage toerentallen beschikbaar zijn, kan de bestuurder het potentieel van de motor ook veel beter benutten in het dagelijkse verkeer. Het maximum koppel is beschikbaar tussen de 1.950 tot 4.600 toeren per minuut en het piekvermogen bij 5.200 krukasomwentelingen. Van beide uitvoeringen ligt de topsnelheid op 250 km/u. Met het Performance Package vergt de acceleratie van 0 naar 100 km/u slechts 5,9 seconden en dat is 0,2 tel sneller dan voor de facelift.

De 8-traps N DCT transmissie met dubbele natte plaatkoppeling maakt allerlei sportieve rij systemen mogelijk, waardoor de i30 N volgens Hyundai nog fijner is om te rijden. De automaat is van het zogeheten ‘natte’ type, wat inhoudt dat de componenten van de koppeling met olie worden gekoeld. Dat reduceert de frictie en maakt het mogelijk meer koppel over te brengen. De N DCT transmissie is door Hyundai ontworpen om het prettige karakter van een handmatig bediende versnellingsbak te combineren met het gebruiksgemak van een automaat. De bestuurder kan kiezen voor een handmatige modus en schakelen via de versnellingshendel of de schakel peddels achter het stuur. Met die laatste mogelijkheid kan de bestuurder schakelen zonder zijn handen van het stuur te halen. Als hij toch met de versnellingshendel wil schakelen, kan hij die achterwaarts trekken om op te schakelen en vooruit duwen om terug te schakelen.

De N DCT transmissie biedt 3 nieuwe functies: N Grin Shift, N Power Shift en N Track Sense Shift. N Grin Shift (NGS) biedt gedurende 20 seconden maximaal motorvermogen en een optimale transmissierespons. Om deze functie te activeren, drukt de bestuurder op een knop op het stuurwiel in de N modus. Vervolgens telt de tijd in de display in het instrumentencluster af tot NGS in werking treedt. N Power Shift (NPS) wordt actief als de bestuurder het gaspedaal voor meer dan 90 procent intrapt. De afname van het motorkoppel bij hoge toerentallen wordt opgevangen door op te schakelen, zodat de maximale power naar de wielen gaat. Hierdoor voelt de bestuurder tijdens het schakelen naar een hogere versnelling een duw in de rug. Volgens Hyundai zorgt dit voor extra rijplezier. N Track Sense Shift (NTS) merkt automatisch op als de omstandigheden optimaal zijn voor dynamisch rijden. Als deze functie bijvoorbeeld opmerkt dat op een circuit wordt gereden, komt het automatisch in actie. Door de juiste versnelling te kiezen en het schakelen optimaal te timen, zorgt het voor optimale prestaties. Net als een professionele coureur dat doet.

De wielophanging en stuurinrichting van de bijgepunte i30 N zijn opnieuw afgesteld voor meer comfort en een verbeterde wegligging. Een extra stabilisator is aan de achterzijde van het onderstel gemonteerd. Klanten die het Performance Package kiezen, profiteren ook van het N Corner Carving Differential: een elektronisch sper differentieel (eLSD). Ook hebben de remschijven voor een grotere diameter van 360 mm (voorheen: 345 mm) voor betere rem prestaties. De i30 N is nu voorzien van meer actieve Hyundai SmartSense veiligheid & assistentie systemen dan voorheen. Forward Collision Avoidance Assist (FCA-P) is verbeterd en detecteert nu ook voetgangers. Lane Following Assist (LFA) houdt de auto al voordat die afwijkt van zijn lijn in het midden van de rijstrook. De i30 N met N DCT transmissie wordt geleverd met Blind-Spot Collision-Avoidance Assist (BCA-R) dat de remmen kan activeren om een aanrijding te voorkomen tijdens het wisselen van rijstrook op de snelweg of tijdens uit parkeren parallel aan de rijrichting. Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist (RCCA) kan de remmen activeren als een obstakel of kruisend verkeer achter de auto wordt gedetecteerd tijdens het achteruitrijden.

 

Reageren is niet mogelijk.