Toyota Yaris crasht 5 nieuwe Euro NCAP sterren bij elkaar

0

Recent heeft de onafhankelijke organisatie Euro NCAP, die de veiligheid van auto’s onder de loep neemt, zijn testprotocol gewijzigd. Er zijn nieuwe, zwaardere criteria toegevoegd. Zo is het off-set onderdeel van de frontale aanrijding (waar alleen de rechterhelft van de auto een obstakel raakt): het obstakel dat de auto raakt, is niet meer statisch, maar beweegt met dezelfde snelheid (50 km/u). Dat leidt tot een enorme klap. De oude testmethode stamt uit 1997 en werd niet meer als representatief gezien.

De kracht van de zijdelingse impactmeting is hoger. Systemen die na een ongeval hulp kunnen bieden (eCall, redding van passagiers) leveren bij Euro NCAP (European New Car Assessment Programme) extra punten op. De tests voor actieve veiligheidssystemen zijn op verschillende vlakken aangepast en bij de puntentelling wordt nu ook rekening gehouden met techniek voor vermoeidheidsdetectie.


Toyota heeft met al die zaken rekening gehouden bij de ontwikkeling van haar nieuwe Yaris. Het resultaat is er naar: hij krijgt de maximum waardering van 5 sterren. De Yaris heeft dit nieuwe examen weten af te leggen met een score van 86 procent voor de bescherming van volwassenen aan boord, 81 procent voor de bescherming van kinderen, 78 procent voor voetgangersbescherming en 85 procent voor de rij hulpsystemen.

De kleine Japanner kan bijvoorbeeld automatisch remmen in een bocht als er een obstakel of een zwakke weggebruiker wordt gedetecteerd. Een ander opvallend hulpmiddelen van de Japanse B segment hatchback is de centrale airbag, die moet voorkomen dat inzittenden bij een (harde) zijdelingse impact met het hoofd tegen elkaar botsen.

Euro NCAP heeft door de corona crisis overigens niet zoveel tests kunnen uitvoeren als gepland. Zij noemt de nieuwe Yaris de nieuwe benchmark voor dit B segment. Gemiddeld behaalde de Toyota een score van 82,5 procent. Euro NCAP testte ook de Audi e-Tron Sportback en de stekker hybride uitvoering van de Renault Captur. Ook deze 2 modellen kregen 5 sterren opgespeld, maar zij werden nog volgens het protocol van 2019 getest. Euro NCAP merkt hier over op: “De nieuwe beoordelingen verschillen aanzienlijk van die van de voorgaande jaren en de sterrenwaardering mag niet rechtstreeks worden vergeleken met die van 2019 of waarvoor”.

Reageren is niet mogelijk.