Vernieuwde Hyundai i30 N wordt 280 pk sterk

0

Hyundai stak eerder dit jaar de i30 in het nieuw. Binnenkort ondergaat de N uitvoering een facelift. De vernieuwde editie zal beschikbaar zijn met een 8-traps automaat met dubbele koppeling en een speciale sport modus. Hyundai heeft die transmissie ‘N DCT-8’ gedoopt.

De sportieve versie van de i30 biedt volgens Hyundai met de gerobotiseerde schakeloptie niet alleen betere prestaties en meer bedieningsgemak, maar zorgt er ook voor dat de 2,0 liter turbobenzine motor een hoger maximumkoppel mag leveren: 377 Nm gedurende 20 seconden in overboost in plaats van 352 Nm. Bij de marktintroductie, 3 jaar geleden, werd de i30N direct in 2 vermogen varianten aangeboden: 250 en 275 pk. De laatste versie krijgt er nu 5 pk bij, waardoor hij voortaan 280 pk sterk is.

De N DCT-8 automaat beschikt tevens over NPS en NTS. Dat zijn de afkortingen waarmee Hyundai respectievelijk ‘N Power Shift’ en ‘N Track Sense’ bedoelt. NPS komt in actie wanneer men het gaspedaal voor meer dan 90 procent intrapt en zorgt er voor dat de N DCT-8 automaat optimaal opschakelt. NTS herkent wanneer de omstandigheden om een dynamische rijstijl vragen en zorgt er dan voor dat de transmissie sneller de juiste versnelling kiest en rapper van verzet wisselt. De i20 N krijgt waarschijnlijk dezelfde automaat, evenals de N uitvoeringen van de herziene Kona en de nieuwe Tucson.

Een van de redenen om de automaat 8 versnellingen te geven (de handbak heeft er 6) is om de 2,0 liter krachtbron onder normale omstandigheden minder toeren te laten draaien, waardoor zowel het brandstofverbruik als de CO2 uitstoot afneemt. Voor de Nederlandse markt betekent een lagere emissiewaarde minder BPM. En voor Hyundai resulteert een lagere CO2 waarde in een lagere boete, aangezien autofabrikanten moeten voldoen aan een gemiddelde uitstoot van 95 gram/km voor het complete wagenpark. Het Zuid Koreaanse merk ziet vooralsnog af van vierwielaandrijving omdat dit voor wat betreft de verlaging van de CO2 waarde contraproductief zou werken.

Hyundai kondigt de vernieuwde i30 N aan met deze plaagafbeeldingen. Daarop is het nieuwe koetswerkdesign te zien. Aan de voorzijde kan de vernieuwde i30 N worden herkend aan de hertekende grotere grille met N badge, de andere licht signatuur (de dag verlichting in V vorm zit voortaan in de LED koplampen) en de gewijzigde, agressiever ogende voorbumper met grotere koellucht openingen.

De achterzijde wordt gedomineerd door 2 vuistdikke uitlaatpijpen links en rechts. Hyundai past ook nieuwe lichtunits toe. Ook aan de achterzijde is de bumper aangepakt, met als gevolg dat hij minder massief oogt. De positie van de reflectoren is naar beneden verplaatst, terwijl de inzetstukken links en rechts eveneens een bezoek aan de tekentafel hebben gebracht. De diffusor telt nog steeds 4 verticale wind geleiders, maar de horizontale accentlijn loopt nu over de volle breedte.

Ook interessant zijn de wielen: de vernieuwde Hyundai i30 N krijgt lichtere, gesmede 19 inch velgen in een ander design die het onafgeveerde gewicht reduceren. Hyundai komt binnenkort met meer informatie over de opgefriste i30N. De levering van de high performance versie start spoedig.

Reageren is niet mogelijk.