Hyundai Ioniq 5 krijgt nieuwe batterijtechnologie

0

De Zuid-Koreaanse energieconcern SK Innovation (SKI) lanceert in de tweede helft van 2021 nieuwe batterijcellen. Zoals het bedrijf aankondigde op een specialistisch congres voor batterijtechnologie, gefinancierd door de Zuid-Koreaanse overheid, zouden de cellen in 2 snelle oplaadbeurten van 10 minuten opgeladen moeten kunnen worden voor een bereik van maximaal 800 kilometer. SKI geeft geen verdere details, alleen is er sprake is van nikkel met een hoge dichtheid en technologie die 1.000 oplaadcycli mogelijk maakt.

De Ioniq 5 zal het eerste Hyundai model zijn dat de nieuwe batterij krijgt. Deze elektrische auto zal ook op de Europese markt verkocht gaan worden. De productieversie (interne code ‘NE’) is gebaseerd op de 45 conceptstudie die gepresenteerd werd op de IAA van Frankfurt in 2019 (zie foto onder). Volgens de huidige informatie zouden de 64 kWh batterijen in het model goed moeten zijn voor een actieradius van 450 kilometer. Ook staat een topversie met 2 elektromotoren in de planning. Het is dan voor het eerst dat een Hyundai zal worden uitgerust met de nieuwe SKI accu’s. Het merk gebruikt tot nu toe batterijcellen van LG Chem. Die zitten in de Kona Electric, terwijl het zustermerk Kia reeds SKI accu’s (van een eerdere ontwikkelingsgeneratie) onder andere in de e-Niro gebruikt.

SKI breidt momenteel sterk uit op de Europese markt. De groep, wiens activiteiten ook de exploratie en productie van ruwe olie en aardgas en petrochemische producten omvatten, heeft 2 fabrieken in Hongarije en bouwt momenteel een productiefaciliteit in Polen. In de Verenigde Staten staat ook nog een fabriek gepland.

Momenteel is er een geschil tussen SKI en LG Chem, die de Koreaanse concurrent bij de American Trade Commission heeft aangemeld wegens het stelen van bedrijfsgeheimen. LG Chem wil daarmee de fabricage van batterijcellen in de Verenigde Staten en de import van componenten voorkomen. Een beslissing over de zaak zal pas op 10 december worden genomen. Het geschil tussen de 2 accufabrikanten uit Zuid-Korea zou de levering van belangrijke componenten, bijvoorbeeld voor Volkswagen en Ford, kunnen onderbreken in het geval het tot een importverbod voor SKI komt. Ook kan het conflict banen kosten.

Reageren is niet mogelijk.