Nieuws telex: Land Rover komt met goedkope Defender Sport

0

+++ ASTON MARTIN heeft eerdere berichtgeving uit de Newsflash van Autointernationaal.nl bevestigd dat zij voor de stekker hybride uitvoering van de DBX gebruik gaat maken van Mercedes techniek. In 2023 komt de eerste PHEV auto van Aston Martin op de markt. Opvolgers van huidige Aston Martin modellen, waaronder de DB11, krijgen ook meer Mercedes techniek. Deze sportwagen houdt zijn motor voorin. De stekker hybride DBX maakt deel uit van de elektrificatiestrategie van Aston Martin. Dat moet er toe leiden dat over 4 jaar 20 procent van de nieuw verkochte auto’s van het merk niet alles meer op benzinekracht hoeft te doen. Een volledig elektrische Aston Martin komt pas in 2025 op de markt. Ook hiervoor gaat Aston Martin de hulp van Mercedes inschakelen. Het ligt daarbij voor de hand dat er gebruik zal worden gemaakt van het modulaire platform van de begin 2021 te introduceren EQS. Aston Martin was aanvankelijk van plan elektrische aandrijf techniek in eigen huis te ontwikkelen, maar dat idee is van tafel. Dit betekent dat de herlancering van het Lagonda label tot nader onder is uitgesteld. Eerst moet Aston Martin weer winstgevend worden. +++

+++ Het is nu bewezen: BMW rijders zijn asociale bestuurders. Zij genoten reeds geen al te beste reputatie, maar dat imago wordt nu bevestigd door Amerikaans onderzoek naar gedrag in het verkeer. Het betreft een studie van verzekeringsspecialist Insurify. De database van dit bedrijf bevat meer dan 25.000 aanvragen voor een nieuwe autoverzekering, waarbij zij hun toekomstige klanten vroegen naar de overtredingen waaraan zij zich in het verleden schuldig hebben gemaakt. Die gegevens koppelden ze vervolgens aan het soort auto waarin men rijdt. En dan blijkt dat bestuurders van een BMW 4-serie het slechtst scoren. Qua overtredingen gaat het om zaken als het niet verlenen van voorrang, het afsnijden van schoolbussen of andere weggebruikers, het negeren van rode verkeerslichten of stopborden, het inhalen waar dat niet is toegestaan, bumper kleven en straat racen. Ook bestuurders van een BMW 7-serie maken zich hier bovengemiddeld vaak schuldig aan. Of zijn ze gewoon het eerlijkst? Een ander cliché is dat Audi het nieuwe BMW is. Dat wordt ook bevestigd door deze studie, want de bestuurders van een Audi A4 of A5 bezondigen zich eveneens regelmatig aan asociaal gedrag. Insurify stelt dat ook eigenaren van een Subaru WRX of Toyota Celica relatief vaak ‘alle remmen losgooien’. Overigens betekent de status van een asociale bestuurder niet perse dat je ook meer brokken maakt, want in de top 10 van auto’s die het vaakst bij een ongeval betrokken zijn, komt geen enkele BMW voor. De Subaru WRX scoort wat dit betreft juist wel opmerkelijk slecht. Vierwielaandrijving is dus geen garantie dat de bestuurder ook weet hoe hij de paardenkrachten van de geblazen boxermotor in het gareel moet houden. +++

+++ BUGATTI onderzoekt de productiekansen voor de 1.850 pk sterke Bolide. Deze extreem krachtige, circuitgerichte hypersportwagen met een pk:kilo verhouding van 1:0,67 kan in 20,16 seconden naar 500 km/u accelereren. Pas als er een businesscase voor deze Bugatti valt te maken, krijgt de Bolide groen licht. Aan zijn prestatiepotentieel zal het evenwel niet liggen. De bekende 8,0 liter W16 motor met 4 turbo’s levert in de Bolide 1.850 pk en 1.850 Nm. Het gewicht van de Bugatti bedraagt slechts 1.240 kilo. Dat moet resulteren in een 0-100 tijd van 2,17 seconden en een topsnelheid boven de 500 km/u. Dit alles is overigens nog wel theorie. Bugatti communiceert voorlopig alleen simulatiecijfers. Daaruit blijkt ook dat de Bolide een rondje Nordschleife kan klaren in 5:23,1 minuten, hetgeen extreem snel is. Ook ongekend is dat bij een snelheid van 320 km/u er 1.800 kilo aan neerwaartse druk op de achterspoiler ontstaat en 800 kilo op de frontsplitter. De 4.756 mm lange, 1.998 mm brede en 995 mm hoge Bolide is ontwikkeld om aan alle FIA eisen te voldoen. Dit doet vermoeden dat Bugatti serieuze raceplannen heeft met haar jongste creatie. Stephan Winkelmann, de CEO van het super exclusieve automerk, zegt: “Voor het eerst laten we zien waartoe de W16 motor echt in staat is. We hebben het voertuig van alle bagage bevrijd en de motor geïllustreerd en gecombineerd met het lichtst mogelijke chassis om de ultieme Bugatti te creëren en de ultieme rijervaring te garanderen. Met de Bolide presenteren wij onze interpretatie van een moderne circuitauto die bedoeld is voor merk enthousiastelingen over de hele wereld en laten wij eindelijk hun meest vurige wensen uitkomen”. +++

+++ FIAT CHRYSLER AUTOMOBILES is zo goed als zeker nog eens 259 miljoen dollar kwijt aan boetes vanwege gesjoemel met dieselmotoren. Dit betekent dat de rekening voor de Italiaans / Amerikaanse autofabrikant tot ruim boven de 1 miljard dollar oploopt. FCA wordt vervolgd vanwege gesjoemel met de V6 dieseluitvoering van de Jeep Grand Cherokee en de RAM 1500 pick-up. In totaal gaat het om 104.000 auto’s die zijn gebouwd in de periode 2014 tot en met 2016. FCA heeft eerder al 800 miljoen dollar betaald aan boetes, vergoedingen voor klanten en een financiële straf voor het misleiden van aandeelhouders. Maar daarmee is het dossier nog niet gesloten. Eén zaak, aangespannen door het Amerikaanse ministerie van Justitie, loopt nog altijd door. FCA heeft voor de zekerheid hiervoor 259 miljoen dollar opzij gezet. Desondanks stelt de autofabrikant, net als Daimler, dat zij nooit illegale software in haar voertuigen heeft aangebracht. +++

+++ KIA kan met een redelijk tevreden blik terugkijken op het derde kwartaal. In de periode juli t/m september van dit jaar steeg de omzet ten opzichte van vorig jaar met 8,2 procent tot 12,36 miljard euro. De operationele winst kwam uit op omgerekend 1,48 miljard euro. Dat was weliswaar een 33 procent grote daling ten opzichte van het resultaat dat in het derde kwartaal van vorig jaar gerealiseerd werd, maar Kia wist wel uit de rode cijfers te blijven. En de terugval in inkomsten ligt dus niet aan een lagere omzet, maar is het gevolg van “preventieve veiligheidsmaatregelen en het apart zetten van geld om toekomstige kostenstijgingen te voorkomen”. Zonder die uitgaven zou er volgens Kia meer winst zijn gemaakt dan in het derde kwartaal van 2019. De omzetstijging is te danken aan stabiele verkoopresultaten in combinatie met een grotere belangstelling voor de grotere en duurdere modellen van het merk. In totaal gingen er 699.402 auto’s over de toonbank, hetgeen slechts 0,4 procent minder is dan in het derde kwartaal van 2019. Gelet op de coronacrisis is dat geen slecht resultaat. In de eerste 9 maanden van dit jaar wist Kia 10,3 procent minder auto’s te verkopen dan in dezelfde periode van 2019. Desondanks werd een omzetgroei van 0,5 procent gerealiseerd. Kia doet in eigen land en in Noord Amerika met name goede zaken met de K5 (de nieuwe Optima) en de Telluride (een SUV van Mercedes GLS formaat voor de prijs van een GLC). +++

+++ LAND ROVER komt in de loop van 2022 met een ‘baby Defender’. Het gaat om een compactere, minder geavanceerde en stukken goedkopere variant. De nieuweling gaat mogelijk Defender Sport heten en krijgt ook een vereenvoudigd interieur dat afgewerkt is met goedkopere materialen. De ophanging doet het zonder luchtvering of adaptieve dempers. Voor de aandrijving zorgt de nieuwe 3 cilinder 1,5 liter turbobenzinemotor van Jaguar Land Rover. Bij de handbak versie worden alleen de voorwielen aangedreven. Vierwielaandrijving is alleen mogelijk in combinatie met een automatische transmissie. De 3 cilindermotor komt ook in combinatie met stekker hybride techniek beschikbaar. Met de Defender Sport reageert Land Rover op kritiek dat fans van het klassieke model niet zo enthousiast zijn over zijn opvolger. Die zou, zoals Autointernationaal.nl al eerder schreef, meer een luxe paard dan een werkpaard zijn. Jaguar Land Rover zal volgend jaar de nieuwe XJ presenteren. Deze S klasse rivaal wordt ook leverbaar in een volledig elektrische uitvoering. Hetzelfde platform gaat gebruikt worden door de eveneens in 2021 te introduceren Jaguar J-Pace (die boven de F-Pace in het gamma komt) en voor de elektrische Road Rover die een jaar later zijn opwachting maakt. Land Rover pakt in 2021 uit met een nieuwe Range Rover en Range Rover Sport. In 2022 debuteert dus de Defender Sport. Jaguar zal een jaar later de nieuwe F-Type presenteren. Die krijgt mogelijk een midscheeps achterin geplaatste aandrijflijn (hybride of volledige elektrisch). +++

+++ LYNK&CO wil de Airbnb van de automobiliteit worden. Het nieuwe merk wil namelijk dat haar klanten hun 01 (een cross-over op basis van de Volvo XC40 met (stekker) hybride techniek) gaan delen. Daardoor kunnen zij de maandelijkse kosten ervan verlagen en er misschien zelfs geld aan verdienen. Lynk&Co denkt op deze manier relatief veel klanten te trekken die op zich weinig met een auto hebben. Op alle Europese markten bedraagt de abonnementsprijs 500 euro. Lynk&Co zal na de 01 een volledig elektrische auto lanceren. Het merk wacht daar nog even mee omdat de infrastructuur daar nu nog niet overal klaar voor is. Lynk&Co pakt het dus anders aan. Dat is niet zonder risico. “Maar het risico om precies hetzelfde te doen als alle andere merken, en dan te hopen dat we méér succes zullen hebben, is nog veel groter, is nog veel groter”, aldus merkchef Alain de Visser. +++

+++ MINI gaat de JCW GP uitvoering kruisen met de elektrische Cooper SE. Het resultaat? Een rasechte, bloed snelle elektrische Mini. De Cooper SE beschikt over een elektromotor van 184 pk en 270 Nm. De JCW GP uitvoering stuurt 306 pk en 450 Nm de weg op. De mix wordt minimaal 250 pk sterk, maar krijgt een minder extreme aankleding dan de JCW GP en wél een achterbank. Daardoor is hij beter bruikbaar. De nieuweling gaat wellicht GPE heten en moet het elektrische visitekaartje van Mini in het algemeen worden en dat van het JCW label in het bijzonder. Reken op een release in 2022. +++

+++ Waarom heeft Suzuki al geruime tijd geleden de prijs van de Across bekendgemaakt, (65.000 euro), maar wacht TOYOTA als leverancier van die auto met het communiceren van het tarief van de soortgelijke RAV4 Plug-in Hybrid? De reden is dat op Europees niveau besloten is dat de Nederlandse verkoopstart pas voor begin 2022 op de agenda staat. In onder andere Duitsland is de RAV4 Plug-in Hybrid nu al te koop. Dat komt doordat stekker hybride modellen bij onze oosterburen kunnen rekenen op een forse koopsubsidie, hetgeen de vraag stimuleert. In Nederland moeten PHEV auto’s het op eigen kracht zien te redden, al komen zij wel in aanmerking voor het half tarief bij de wegenbelasting. Toyota is van mening dat de verkopen van stekker hybride modellen daar onvoldoende mee gestimuleerd worden, zeker omdat volledig elektrische auto’s wel op overheidssteun kunnen rekenen. Daarom reserveert het Japanse merk de RAV4 Plug-in Hybrid in eerste instantie voor landen waar het relatief aantrekkelijk is om een PHEV aan te schaffen. De Nederlandse importeur heeft vrede met deze beslissing. Wij hebben op onze beurt voorrang gekregen bij de levering van de Proace Electric en de Lexus UX 300e. Dat zijn dus auto’s waarvan de aanschaf door de Nederlandse overheid wél wordt gestimuleerd. De RAV4 Plug-in Hybrid komt naast de gewone hybride uitvoering in het gamma. Maar de prijs zal pas op zijn vroegst eind 2021 gecommuniceerd worden. +++

 

Reageren is niet mogelijk.