Nio komt in 2021 naar Europa

0

Nio verkoopt al 3 elektrische SUV modelseries op de Chinese thuismarkt. Nu heeft het automerk haar uitbreidingsplannen voor Europa gespecificeerd. Vanaf het derde kwartaal van 2021 is Nio van plan om personenwagens in Noorwegen te gaan verkopen.

Het Chinese bedrijf Nio, met het hoofdkantoor in Sjanghai, heeft inmiddels de EC6, ES6 en ES8 in haar gamma. Afgelopen voorjaar stond de autofabrikant op de rand van een faillissement. In maart kondigde Nio aan: “Continuering van onze bedrijfsactiviteiten is afhankelijk van het vermogen van ons bedrijf om voldoende extern eigen vermogen of schuldfinanciering te verkrijgen”. Dat gebeurde in juli van dit jaar met leningen van Chinese banken voor het equivalent van 1,3 miljard euro. Dit werd mogelijk gemaakt door een raamovereenkomst met het stadsbestuur van de provinciehoofdstad Hefei. Daarin verklaart het bedrijf fabrieken en onderzoekscentra in de stad te zullen gaan bouwen. Oorspronkelijk wilde Nio een productiefaciliteit in Sjanghai openen, en later eentje in Beijing. Maar het financieringsvoorstel van de stad Hefei heeft die plannen doen wijzigen.

Sindsdien is de verkoop snel gestegen: voor de maand september meldde Nio 4.708 leveringen van de SUV modellen ES6 en ES8, evenals de eerste exemplaren van de SUV Coupé EC6. Dat is ruim 154 procent meer dan een jaar eerder. De corona crisis lijkt de fabrikant van elektrische auto’s dus uiteindelijk niet te schaden: de verkoop gebeurt uitsluitend online, zij het ondersteund door winkels in grote Chinese steden. Inclusief september leverde Nio dit jaar al 26.375 auto’s af. Dat is bijna 114 procent meer dan in dezelfde periode van 2019. Sinds de marktintroductie in 2018 heeft Nio liefst 58.000 elektrische auto’s afgeleverd. Die zijn allemaal uitgerust met verwijderbare batterijen. In China kunnen ze binnen enkele minuten worden ingewisseld bij tal van zogeheten swap stations. Een dergelijk systeem kan voor Europa niet worden gefinancierd omdat het enigszins arbeidsintensief is.

Tijdens een persconferentie in augustus heeft CEO William Li de marktintroductie in Europa aangekondigd in het derde kwartaal van 2021. De primeur is voor een land dat “zeer geneigd is tot elektromobiliteit”, d.w.z. Noorwegen. De kleinere SUV modellen ES6 en EC6 zouden hiervoor de juiste auto’s moeten zijn. Maar tegen die tijd zouden ze een volledig nieuwe elektronische structuur nodig hebben, omdat de huidige gebaseerd is op Chinese software en niet zomaar kan worden aangepast aan westerse talen.

Dit betekent dus dat Nio zal moeten investeren in een ander besturingssysteem. Maar zodra de herziening, die gepland staat voor 2021, is afgerond, zou een compacte SUV (ES3) het modellengamma zelfs naar beneden kunnen uitbreiden. En een grote sedan zou zijn debuut kunnen maken op Nio Day, die is uitgesteld tot januari 2021. Nio streeft ernaar om tegen 2024 een wereldwijd opererend automerk te worden.

De marktintroductie in Europa dient geleidelijk plaats te vinden, ook rekening houdend met de laadinfrastructuur en de geboden subsidiemaatregelen voor elektrische auto’s. Tot nu toe hebben veel spelers in het segment voor emissievrije personenwagens Noorwegen als hun eerste afzetmarkt gekozen, waaronder de Chinese BYD groep. In plaats van batterij wisselstations te gebruiken, willen de Chinezen net zoals Renault de prijzen van haar auto’s met huurbatterijen op een relatief laag niveau houden. Een bijbehorend contract wordt vervolgens afgesloten door de koper van een elektrische auto van Nio.

In het geval van een klein model zoals de Renault Zoe wordt de aankoopprijs bijvoorbeeld met ruim 8.000 euro verlaagd als de klant de accu huurt en deze niet samen met de auto koopt. De huur van de accu begint bij 74 euro per maand, afhankelijk van de jaarkilometers. Het voordeel voor de klant: als de accu veroudert en de capaciteit onder een bepaalde limiet zakt (bij Renault 75 procent), heeft de eigenaar recht op een nieuw exemplaar. Als dat bij Nio gebeurt, zou het helpen om de auto’s te ontwerpen met snel verwisselbare batterijen.

Als de eerste Nio modellen in Europa gelanceerd worden, krijgen ze extra concurrentie uit eigen land. De start-up Aiways introduceert momenteel de elektrische U5. De SUV kan nu worden besteld en zal vanaf het najaar van 2020 aan klanten in Duitsland worden geleverd. Nio kwam al vroeg op de markt met eigen voertuigen in China. De elektrische SUV modellen ES6 en ES8 hebben een duidelijk onderscheidend karakter en een hoogwaardige uitstraling. Met het juiste verkoopmodel en eerlijke prijzen moet het merk ook in Europa kansrijk kunnen zijn.

Reageren is niet mogelijk.