Prijs indicatie Dacia Spring Electric

0

Goed nieuws! Autointernationaal.nl kan een concrete prijsindicatie geven voor de Dacia Spring Electric. Maar er is helaas ook minder goed nieuws: de emissievrije Roemeense stadsauto wordt minder goedkoop dan aanvankelijk was gecommuniceerd.

Dacia onthulde vorige week de stadsauto Spring Electric, maar het dochter merk van Renault slaagde er niet in de prijs vrij te geven, wat misschien wel de belangrijkste USP zal zijn. Gelukkig voor degenen die graag de prijzen willen weten, doet Autointernationaal.nl altijd haar best om het een concrete voorspelling te komen: 17.730 euro. Daarmee wordt de Dacia Spring Electric duidelijk duurder dan eerder was geraamd. De voormalige topman van moederbedrijf Renault had het namelijk over een bedrag van 10.000 euro. Maar die raming was wellicht gebaseerd op de Chinese, nog niet aan de Europese veiligheidsnormen aangepaste, versie.

Een tweede berekeningswijze laat overigens een bedrag zien van 20.030 euro. Die prijs is gebaseerd op het feit dat de Dacia Spring Electric in Hongarije 60 procent van het tarief van de Renault Zoé R110 Life (33.590 euro) gaat kosten. Hierbij moet wel opgemerkt worden dat deze prijs betrekking heeft op een gelimiteerde (100 exemplaren) introductie editie van de Roemeense elektrische stadsauto. Mogelijk betreft het een extra royaal uitgeruste, relatief dure versie van de Dacia Spring Electric. Dat is bij première uitvoeringen wel vaker het geval. Zo ja, dan zou de uiteindelijke instapvariant inderdaad 17.730 euro kunnen gaan kosten.

 

Franse vakbonden zijn boos

Inmiddels heeft de komst van de Dacia Spring Electric tot boze reactie van Franse vakbonden geleid. Zij zijn namelijk kwaad op Renault omdat die er voor gekozen heeft om het model in China te bouwen en niet in Frankrijk. De Dacia Spring Electric zal in een fabriek van Dongfeng Motors van de band rollen. Met deze Chinese autoproducent heeft Renault een joint venture.

Volgens de Franse vakbonden is het besluit om de elektrische Dacia in China te bouwen om meerdere redenen verkeerd. Zij stellen dat de overheid van hun land Renault te hulp is geschoten met miljarden hoge kredieten om juist banen in Frankrijk te kunnen behouden. Ook stellen de vakbonden dat er veel extra CO2 wordt uitgestoten bij het verschepen van auto’s vanuit China die bestemd zijn voor de Europese markt. Maar de Franse vakbonden vechten vermoedelijk tegen de bierkaai. Ook andere fabrikanten laten relatief goedkope elektrische auto’s bouwen in China, zoals de volgende generatie Smart en een kleiner model voor Mini.

Reageren is niet mogelijk.