Ster van morgen: de nieuwe Mercedes C-klasse

0

Autofabrikanten leggen momenteel de laatste hand aan de modellen die zij in 2021 zullen introduceren. Bij Mercedes gaat daarbij alle aandacht uit naar de nieuwe C klasse die in maart volgend jaar zal worden gepresenteerd en waarvan de levering in augustus start.

Zowel de Limousine als de Estate zal dan tegelijkertijd te koop zijn. Fans van de AMG uitvoeringen komen eind 2021 aan hun trekken, maar opvolgers voor de 2-deurs varianten (Coupé en Cabriolet) zijn niet gepland. Mercedes zal dit huidige duo nog een tijdje door blijven bouwen, en op termijn vervangen door de hoger gepositioneerde CLE klasse. Die volgt dan direct de 2-deurs varianten van de E klasse op. Optisch wordt de nieuwe C klasse een verkleinde versie van het jongste S klasse model. Dat is bij de huidige generatie ook het geval en die designstrategie heeft Mercedes geen windeieren gelegd. Het is immers nooit verkeerd om op een duurder model te lijken. Dit betekent zowel voor als achter samengeknepen lichtunits. De koplampen worden iets hoger geplaatst, terwijl de grille juist iets zakt. Dit luchtrooster wordt overigens wel iets kleiner dan bij de S klasse. Achter zien wij puntige, horizontale lichtunits met LED technologie. Een deel van de achterlichten bevindt zich in de achterklep. De units worden met elkaar verbonden middels een chroom strip. Dat staat niet alleen chique, maar maakt de nieuwe C klasse ook optisch breder.

De tijd dat Mercedes verschillen grille ontwerpen toepast (met de ster er in of er op) is waarschijnlijk ook voorbij. Hetzelfde geldt voor de optionele luchtvering. Belangrijkste motorvariant wordt de 272 pk sterke 2,0 liter 4 cilinder benzine uitvoering met geïntegreerde starter/generator en een EQ Boost mild hybride 48 volt systeem. Daarmee kan de nieuwe C klasse met uitgeschakelde motor ‘zeilen’ en remenergie terugwinnen. Beide zaken helpen om het benzineverbruik te verminderen en de CO2 uitstoot te reduceren. Spaarzaam van huis uit zijn ook de 2,0 liter 4 cilinder diesel varianten waarvan de krachtigste versie meer dan 300 pk sterk wordt.

De AMG divisie uit Affalterbach ruilt de V8 motor in voor eveneens een 2,0 liter 4 cilinder krachtbron. Dankzij een elektrische turbo zal het vermogen uitkomen op meer dan 500 pk. Samen met een maximaal koppel van 700 Nm zorgt dat voor een prestatiepotentieel dat superieur is aan de huidige C 63 AMG. Of dat ook voor het akoestische genot geldt, is twijfelachtig. Maar de nieuwe aandrijflijn van AMG is een stuk lichter dan het huidige 4,0 liter exemplaar en dat is bij een sportieve auto niet onbelangrijk.

Van een revolutie is ook sprake in het interieur. Opnieuw dient de jongste S klasse hier als blauwdruk. Dit betekent dat wij in de middenconsole een groot, verticaal los geplaatst scherm kunnen verwachten. Met een nieuwe versie van het MBUX systeem wil Mercedes er voor zorgen dat zij toonaangevend blijft op het gebied van infotainment. Hetzelfde geldt voor het materiaalgebruik, dan gekenmerkt wordt door veel hout, in ruitvorm gestikt leder en een overdaad aan sfeerverlichting.

Onder de streep moet dit er voor zorgen dat Mercedes de ster blijft in het premium D segment. De aanval van de Alfa Romeo Giulia is afgeslagen, de Volvo S60 is geen overtuigend succes, de Jaguar XE krijgt geen opvolger en Lexus denkt met de jongste IS niet te kunnen scoren in Europa. Blijft over de Audi A4, waarvan de nieuwe editie pas 2 jaar later in de showroom staat, en de BMW 3-serie. De laatste loopt qua interieurambiance duidelijk een generatie achter. Ja, de nieuwe Mercedes C klasse is de ster van morgen!

Reageren is niet mogelijk.