Monumentaal: test Toyota GR Yaris

0

Wat voor auto is het?

Op de nieuwe Toyota GR Yaris hebben wij eigenlijk langer moeten wachten dan de meesten van ons misschien beseffen.Hoewel wij van deze auto uitgebreid plaagfoto’s voorgeschoteld hebben gekregen, is het de eerste performance uitvoering in 20 jaar tijd die Toyota ‘helemaal alleen’ heeft ontwikkeld.Hiermee wordt natuurlijk bedoeld ‘zonder de hulp van een andere toegewijde autofabrikant’, zoals BMW of Subaru’.Want geloof me, om een hete hatchback zo goed te kunnen maken als deze GR Yaris, moet Toyota best veel hulp hebben gehad van een aantal zeer slimme mensen die veel weekenden hebben doorgebracht met de heren Makinen, Meeke, Tanak en Latvala.

Dus nu heb ik er mee kunnen rijden. Uitgebreid, op een mix van Britse wegen en op het circuit, in zijn meest aantrekkelijke gespecialiseerde mechanische specificatie moet ik toevoegen, en eindelijk kan ik bevestigen wat het belangrijkst is: dat het tromgeroffel waar Toyota in de aanloop naar de officiële onthulling voor zorgde eigenlijk wel wat heftiger aangezet had mogen worden. Want dit is een wonderbaarlijk opwindende, verbazingwekkend capabele en vreemd tot de verbeelding sprekende auto voor bestuurders, en inderdaad een zeer zeldzame en speciale hete hatchback.

 

Wat voor auto is het?

Laat ik uitleggen waarom. Als het idee van een 262 pk sterke, vierwielaangedreven hete hatchback uit het B segment jou op het puntje van jouw stoel doet zitten, dan ben jij vast niet de enige. Want dit is niet zomaar een Ford Fiesta ST of Hyundai i20 N alternatief. De GR Yaris komt ongetwijfeld het dichtst in de buurt van wat wij zo’n 30 jaar hebben gezien in de vorm van verkleinde rally homologatie specials; het is een moderne MG Metro 6R4 of Peugeot 205 Turbo 16. De Toyota heeft zeker veel van de onmiskenbare visuele aanwezigheid van die auto’s, met zijn dramatisch gezwollen wielkasten en luchtinlaten en er zijn slechtere auto’s om mee vergeleken te worden.

Maar eigenlijk is de GR Yaris dat helemaal niet. In plaats van een zeer beperkte oplage van straatauto’s te assembleren die buiten de fabriek worden gebouwd om een ​​World Rally Championship deelname mee te legitimeren, deed Toyota het omgekeerde toen het in 2015 het zaad voor deze auto zaaide. Het investeerde in een nieuwe motorsportdivisie (Gazoo Racing) en een rallyprogramma van het hoogste niveau met de specifieke bedoeling om wat het zou kunnen leren toe te passen in betere, in serie geproduceerde auto’s die het zelf zou gaan maken. En die daarom mogelijk jarenlang de productie van Toyota’s op grotere schaal daarna zouden kunnen gaan beïnvloeden.

In een poging om de marktperceptie van het merk Toyota radicaal te veranderen, zou topman Akio Toyoda niets minder accepteren dan zo’n gewaagde, radicale – en ongetwijfeld dure strategie. Dat maakt dit ontwerp eigenlijk tot een fascinerende antihomologatie auto. Als je de GR Supra die 2 jaar geleden werd gelanceerd buiten beschouwing laat, zoals velen doen vanwege de gedeelde BMW techniek, evenals de vorige generatie Yaris GRMN die zo heel duidelijk een vingeroefening was, dan is de GR Yaris de eerste kans die Toyota heeft om aan de wereld te laten zien hoe serieus zij van plan is haar missie te nemen. En is beslist geen gemiste kans.

 

Is het wat?

Het idee achter deze auto belooft veel. Het is een compact pakket van supermini-formaat met een motor en aandrijflijn die hem een heel eind weg uit de hete B segment niche tilt en hem in feite op één lijn plaatst met de Audi S3 of Volkswagen Golf R wat betreft de verhouding tussen vermogen en gewicht. Het heeft een uniek chassis dat een hybride is van Toyota’s GA-B- en -C platforms, en dat overal is versterkt en verstevigd. Het heeft lichtgewicht aluminium en koolstofvezel composietpanelen en volledig onafhankelijke ophanging. Die is samen met de aerodynamica ontwikkeld met de hulp van ontwerpers en ingenieurs van het WRC team van Toyota.

Hij heeft ook een handgeschakelde versnellingsbak die gekoppeld is aan niets minder dan de krachtigste 3 cilindermotor van alle productieauto’s ter wereld. Daarnaast beschikt de GR Yaris over het eerste gepatenteerde vierwielaandrijvingssysteem dat Toyota in 2 decennia heeft ontwikkeld voor een straatauto. Het kan worden ingesteld op een naar achteren gerichte koppelverdeling en kan worden aangevuld met de juiste ‘Torsen’ sper differentiëlen voor beide assen, indien jij dat wilt. Als dat jou niet opwindt, wat dan wel? Nou, ik weet niet zeker of de carrosserie en de modelnaam van een hatchback die vooral wordt geassocieerd met een hybride aandrijflijn (inclusief een CVT) dat zal doen. De Yaris hebben wij de afgelopen generaties nou eenmaal leren kennen als een auto die het goed doet bij senioren.

Maar nogmaals, zelfs als jij inderdaad dergelijke vooroordelen tegen deze Toyota koestert, ben ik er vrij zeker van dat de rijervaring jou alsnog zal verleiden. De GR Yaris is van een prestatie ras dat jij misschien onbewust als iets uit de geschiedenis bent gaan beschouwen. Het riekt naar de tijd voordat het zoeken naar  sensaties op de openbare weg zo sociaal giftig werd. Toen onze wegen stiller waren en de BPM nog niet bestond, konden wij nog genieten van enigszins betaalbare performance auto’s; variërend van de Lancia Delta Integrale tot snelle exemplaren van de Subaru Impreza en Mitsubishi Lancer Evo. Zij kenmerken zich door dynamische kwaliteiten zoals krachtige prestaties, tractie bij elk weertype en onvoorwaardelijke rijstabiliteit. Maar dat was vroeger. Lancia vegeteert alleen in Italië, Mitsubishi staat op het punt om heel Europa de rug toe te keren en Subaru zal nooit meer sportieve auto’s met een boxermotor in onze contreien verkopen.

Maakt dat de GR Yaris dan niet bij voorbaat technisch achterhaald? Okay, hij biedt misschien niet het meest moderne concepten, maar dat is gezeur van mensen voor wie het nooit goed is. Zodra je gaat rijden, ben je verkocht: de GR Yaris is onwaarschijnlijk snel en uitstekend in balans, met een stabiliteit en rijeigenschappen die het onfatsoenlijk gemakkelijk maken om het tempo steeds verder op te voeren. En tegelijkertijd is dit een enorm karaktervolle auto die de bestuurder betrokken houdt vanwege zijn mechanisch subtiliteit, met een chassis dat altijd klaar staat om jou op te vrolijken als de gelegenheid zich voordoet.

Het is met andere woorden een auto die er om smeekt om snel te worden gereden. En hoe meer jij daartoe bereid bent om te ontdekken hoe snel hij gaat, hoe beter hij wordt. En wat al het bovenstaande zo heerlijk onwaarschijnlijk maakt, is het feit dat het een Toyota Yaris is; hoewel de verschillen met de in Frankrijk geproduceerde 5-deurs versie groot zijn. De enige carrosseriedelen die hij deelt met een doordeweekse uitvoering zijn de lichtunits, de buitenspiegels en de dakantenne. De daklijn van de GR versie heeft een eigen profiel en zorgt er voor dat hij afgerond 45 mm lager is. Het is dus verstandig om jouw hoofd een beetje te buigen bij het instappen.

Maar de rijpositie verschilt eigenlijk niet zo veel van die van de gewone B segment hatchback: je zit relatief hoog met uitkijk op de bedieningselementen, maar gelukkig goed ondersteund in flinke sportstoelen, met behoorlijk wat ruimte en instelmogelijkheden om de voor jou optimale zitpositie te creëren, zelfs voor langere personen.De instrumenten van de GR Yaris hebben een paar nieuwe digitale modi, maar beneden in de transmissietunnel bevinden zich de belangrijkste verschillen. In plaats van de gewone elektronische handrem van de reguliere uitvoeringen vind je hier een mechanisch exemplaar met een ouderwetse hendel. Als jij er aan trekt terwijl de auto nog in beweging is, ontkoppelt het vierwielaandrijvingssysteem automatisch de achterste steekassen (wat misschien mijn favoriete technische kenmerk van de hele auto is).

Ondertussen heeft Toyota ook de versnellingspook console naar boven en naar voren geschoven voor meer intuïtieve bediening, en daarnaast treft men de draaischakelaar van de GR rijmodus aan. Standaard staat die in de ‘normale’ stand, waarin de op de koppeling gebaseerde aandrijflijn een koppelverdeling van 60:40 naar voren respectievelijk naar achteren geeft. Draai de schakelaar naar rechts en je krijgt de Track modus, die de standaard verdeling van de aandrijfkrachten verandert in 50:50. Maar als je hem naar links draait, krijg je in de Sport stand een verdeling van 30:70. Het is geen vergrendelbare koppelsplitsing, dus het leeuwendeel van het koppel gaat alleen naar de achterwielen contactvlakken totdat de collega’s voor grip beginnen te verliezen, maar het heeft wel invloed op de manier waarop de GR Yaris met zich laat sollen.

Het prestatieniveau van de GR Yaris is een stuk serieuzer dan jij je ooit had kunnen voorstellen van een moderne B segment hatchback, ondanks die homologatielegenden uit de jaren 80. De 3 cilinder motor klinkt aanvankelijk vocaal gedwee en mild; een beetje als een boze Daihatsu Charade met een megafoon. Je voelt je echter snel verleid door zijn charmes, vooral als je eenmaal hebt ontdekt hoe scherp hij reageert op gaspedaalcommando’s, hoe onvermoeibaar sterk hij voelt in het middelste toerenbereik en hoe gretig hij blijft versnellen voorbij de 5.000 krukas omwentelingen. Hoe vertaalt zich dat in het acceleratiepotentieel? Ik zou zweren dat de GR Yaris net zo krachtig aanvoelt als een vroege Subaru Impreza Turbo, alleen zonder diens trage adempauze oftewel turbo gat.

De middelzware, verleidelijk tactiele schakelkwaliteit heeft ook een verrassend hoog Subaru gehalte trouwens; eveneens de progressieve, beheerste maar toch soepele manier waarop hij rijdt en handelt op tempo. De vering is op lage snelheid wat fel en weinig vergevingsgezind, maar dat kan ook aan de specificaties van mijn testauto gelegen hebben (Toyota’s optionele Circuit Pack, waarmee hij was uitgerust, voegt stijvere veren, dempers en rolbeugels toe, evenals lichtgewicht gesmede 18-inch lichtmetalen velgen, Michelin Pilot Sport 4S banden en de eerder genoemde Torsen limited slip differentiëlen voor & achter), maar het comfort wordt aangenaam vloeiend zodra de snelheid wordt opgevoerd.

Het belangrijkste is dat er geen enkele aanwijzing is voor de af en toe hyperactieve verticale bewegingen die je bijvoorbeeld in een gelijkwaardige snelle Ford kunt vinden. Je krijgt gewoon echt een gezaghebbende onderliggende carrosseriebeheersing, aanvankelijk bedekt door een absorptievermogen dat even geruststellend als aangenaam pragmatisch is om te ontdekken. Met een besturing die slechts gemiddeld snel is en een niet meer dan matige communicatie over de afstelling van de ophanging, lijkt de GR Yaris minder gretig een bocht te nemen dan sommige andere hete hatchbacks. Maar daarvoor in de plaats krijg je een meer geruststellend weggedrag en een enigszins gedempte, maar daardoor relatief rustige besturing.

Als het er op aankomt, dan toont de GR Yaris zijn opvallende behendigheid in bochten, en verandert heus wel energetisch van richting als het eenmaal een stuurcommando hebt gegeven, en rolt dan net genoeg om de laterale belasting duidelijk aan jou te communiceren. Het vierwielaandrijvingssysteem is er niet om de duidelijk de indruk te geven dat dit een achterwiel aangedreven 2-zitter is; zelfs in de Sportmodus wordt het bochtgedrag van de Toyota alleen maar gedecideerd onder controle gehouden in plaats van hem naar de binnenste berm te laten draaien. Het stelt jou in staat om flink gas te geven, alleen is het even wachten totdat de boost zich opbouwt, de differentiëlen bijten en de auto zichzelf vooruit katapulteert als een snelle 4×4 van weleer.

 

100%
100%
Awesome

Dit is een Toyota die duidelijk tot de verbeelding weet te spreken. Maar heel weinig zogenaamd hete auto's in deze prijsklasse zijn daartoe in staat. Zelfs in dit vroege stadium van de kennismaking ben ik niet bang om de GR Yaris een monumentale auto te noemen. Als er meer soortgelijke modellen van de Gazoo Racing afdeling in de pijplijn zitten, zou het wel eens het begin kunnen zijn van een tijdperk dat enorm transformerend is voor Toyota's imago onder autoliefhebbers. En dat is ook zoals Akio Toyoda het bedoeld heeft.

De GR Yaris is niet goedkoop (een rijkelijk aangekleed exemplaar kost misschien wel 50 procent meer dan je verwacht te betalen voor een hete B segment hatchback), maar deze Toyota is duidelijk niet zomaar een snellere boodschappenauto. Bijzondere ervaringen zijn onbetaalbaar en het komt niet vaak voor dat een autofabrikant zo'n speciale auto op de markt brengt. Doe jouw best om een exemplaar te bemachtigen en jij bent verzekerd van een gegarandeerde klassieker!

De inzet, inspanning, vaardigheid en focus die de GR Yaris vertegenwoordigt, vraagt ​​simpelweg de aandacht van echte autoliefhebbers. Na een kennismaking zullen zij er ook achter komen dat deze Toyota de nieuwe kampioen is onder de compacte auto's, geschikt voor alle weersomstandigheden. Hij is net zo heerlijk om te rijden als je had gehoopt dat hij zou zijn. Ja, Akio Toyoda verdient vanwege deze GR Yaris een standbeeld!

  • 10
  • Beoordelingen door bezoekers (35)
    7.7

Reageren is niet mogelijk.