Dacia: dit zijn de toekomstplannen

0

Zo moeder, zo dochter. Luca de Meo gaat niet alleen Renault revitaliseren, maar ook Dacia. Het een kan niet zonder de ander. Want De Meo wil met Renault hogerop om zo de Franse autofabrikant te verlossen van haar marginale winstgevendheid. Dat betekent hogere prijzen. Omdat niet elke huidige Renault klant die kan of wil betalen, zal Dacia in de toekomst een belangrijkere rol krijgen. Of eigenlijk is het de hoogste tijd dat de Roemeense dochter volwassen wordt. Dat gebeurt met een aanzienlijk breder modelgamma. 

Symbool voor de toekomst van het Roemeense bedrijf staat de conceptstudie voor een grote SUV, de Dacia Bigster (foto). Dit prototype, dat in 2025 in productie moet gaan, is niet het enige nieuws dat over Dacia te vertellen valt. In de komende jaren zal de dochter van Renault nog veel meer modellen gaan aanbieden. Daarover lees jij alles in dit artikel.

Voor Luca de Meo is Dacia een merk dat ertoe doet in de wereld van de Renault Groep. De nieuwe CEO zegt dat hij onder de indruk is van de winstgevendheid van het Roemeense merk. Hij wil er nu een van de vlaggenschepen van het concern van maken en om het concurrentievermogen te vergroten, heeft De Meo besloten het te koppelen aan het Russische merk Lada. De Fransman Denis Le Vot (rechts op de foto) zal de nieuwe Dacia & Lada entiteit gaan leiden. Lada heeft al een omgedoopte Dacia in zijn assortiment (de Largus, oftewel de oude Logan MCV), maar voor De Meo gaat deze krachtenbundeling veel verder aangezien de 2 merken hetzelfde platform krijgen (de CMF-B), dezelfde motoren en dezelfde uitrusting componenten. Door gezamenlijk gebruik te maken van synergie effecten bij R&D en fabricage, zullen Dacia en Lada hun kosten verder kunnen verlagen en zo, ondanks een royalere standaarduitrusting, de lage verkoopprijzen kunnen handhaven. Het is de bedoeling dat de Russen een eigen variant van de Bigster gaan bouwen, als opvolger voor de Niva (foto)

Dacia wil groeien en hoe kan dat beter met een groter SUV model voor het C segment? Deze nieuweling zal worden gepositioneerd als een rechtstreekse rivaal voor de Peugeot 5008, maar dan tegen de prijs van een auto uit een lager segment. Dat is wat de Dacia Bigster conceptstudie aankondigt: een 4,60 meter lang hoog model dat 7 personen kan vervoeren en waarvan de productie in 2025 zal beginnen. Op deze conceptstudie zien we ook het nieuwe logo van het merk Dacia (een gestileerde D en C; zie hoofdfoto) dat de grille van alle toekomstige Dacia modellen zal gaan sieren. Hoewel de stijl van de Bigster lijkt op die van de Duster, zijn er meer hoekige lijnen. Dit zal ongetwijfeld de nieuwe stilistische identiteit zijn van toekomstige Dacia modellen. Om te bevestigen dat het merk zijn design zal veranderen, verwelkomde Dacia onlangs een nieuwe ontwerpchef, Alejandro Mesonero-Romanos (foto), een overloper van Seat – Cupra.

De Dacia Bigster zal niet de enige nieuwe SUV van het Roemeense merk zijn, aangezien de Duster zijn carrière voortzet en in 2024 vernieuwd wordt; een jaar voor de komst van de Bigster. Bij deze gelegenheid zou hij het nieuwe logo kunnen inhuldigen. Er komt ook de kleine elektrische stadsauto, de Spring, die eruitziet als een mini-SUV en tot slot zal de Lodgy zijn carrosserie van een MPV inruilen voor die van een SUV. Deze transformatie zal binnenkort plaatsvinden, aangezien de productie van dit volledig opnieuw ontworpen model in oktober 2021 zal moeten beginnen voor een verkoopstart begin 2022.

Vandaag viert Dacia de lancering van de Sandero en de Sandero Stepway (foto). Dit model duo bewijst dat het Roemeense merk een kwaliteitssprong aan het maken is. Er wordt voor het eerst gebruik gemaakt van het CMF-B platform dat bij Renault werd ingehuldigd door de jongste Clio. Dat is een grote verandering met het oude onderstel dat uit 1998 (van de tweede generatie Clio) stamt. Het CMF-B platform is niet alleen moderner, maar ook modulaire van opzet oftewel met een flexibele technische basis. Het is geschikt voor zowel kleine modellen als auto’s met een lengte van 4,60 meter. Dit wordt uiteindelijk het enige platform dat door Dacia en Lada gebruikt gaat worden. Om de kosten zo laag mogelijk te houden, kenmerkt de Roemeense versie van het CMF-B platform in vergelijking met de Franse variant van Renault zich door een lagere stijfheid (verschillende staalsoorten) en minder geluidsisolatie. Gelukkig zijn niet alle kwaliteiten ‘wegbezuinigd’, waardoor achter het stuur van de nieuwe Sandero (Stepway) een grote vooruitgang te bespeuren valt op het gebied van weggedrag, remmen en koersvastheid.

Naast een nieuw platform worden de toekomstige Dacia modellen in het passagierscompartiment uitgerust met nieuwe, waardevollere materialen en ook een hoogtechnologische uitrusting: 8 inch multimediascherm, achteruitrijcamera, parkeersensoren vooraan, elektrische parkeerrem, handsfree sleutelsysteem, dodehoekbewaking, automatische airconditioning, etc. En er gaat ook veel werk verzet worden op het gebied van de motoren. Zo heeft de nieuw Sandero dezelfde 3 cilinder motor als de Clio (in diverse configuraties, waaronder een LPG variant). De motoren zullen blijven evolueren voor het Roemeense merk en als er op een dag geen diesel meer onder de motorkap van de Dacia ligt, vinden we daar 140 pk sterke E-Tech hybride techniek. Het debuut van deze 4 cilinder motor zal worden gecombineerd met de introductie van de opvolger van de Lodgy (foto).

Bij Dacia zal de E-Tech techniek echter wat minder geavanceerd zijn. van terugwinning van energie tijdens het vertragen en remmen is daardoor geen sprake. Dat is niet alles, want het 1.3 TCe blok (140 pk en 160 pk) profiteert van lichte hybridisatie. Tot slot, met de komst van de Euro 7 emissienorm in 2025, zal Dacia over een nieuwe 3 cilinder turbomotor kunnen beschikken (1,2 en 1,5 liter groot) met een mild hybride systeem van 48 volt (in plaats van 12 volt). Voor de Bigster is een variant met iets meer vermogen gepland: 170 pk. Op korte termijn start Dacia daarnaast met de verkoop van de volledig elektrische Dacia Spring. Die krijgt een actieradius van 225 km (295 km in de stad) en de topsnelheid is beperkt tot 125 km/u. Met zijn kleine elektromotor van 44 pk is er geen sprake van sportiviteit, maar qua uitrusting zal de klant niet op een houtje hoeven bijten.

Naast de komst van nieuwe modellen, zullen er oudere types verdwijnen. De vervanging van de Lodgy door een SUV is reeds genoemd, maar daarnaast keert de Logan MCV stationwagen niet terug, terwijl de sedan versie van de nieuwe Logan niet bij ons verkocht gaat worden. Tenslotte verlaat de Dokker de catalogus van het Roemeense gamma om vervolgens in die van Renault terug te keren onder de namen Renault Express en Renault Express Van. Daarnaast is het denkbaar dat Dacia om redenen van een zo beperkt mogelijke CO2-uitstoot in onze regio de 4×4 uitvoeringen van de Duster in de Europese Unie gaat schrappen. En dat de Bigster bij ons ook niet verkrijgbaar zal zijn met die techniek.

Voor de nieuwe directeur van Dacia, Denis Le Vot (foto), is het doel duidelijk: het Roemeense merk een nog meer internationale dimensie geven door meer markten te bestrijken dan nu. Met een groter en nog aantrekkelijker gamma, is dit een strategie die het verdient om uitgeprobeerd te worden.

 

Reageren is niet mogelijk.