Volkswagen Golf GTI slaat aanval BMW 128ti af

0

Hier lees jij het verslag van een wedstrijd die onvermijdelijk was: die tussen de BMW 128ti en de Volkswagen Golf GTI. Een historische typeaanduiding, een krachtige 4 cilinder turbomotor en voorwielaandrijving: de nieuwe 128ti versie van de compacte middenklasser uit München is duidelijk geïnspireerd op de iconische hete hatchback uit Wolfsburg. Dat zij allebei het duel aangaan in een temperamentvolle rode kleur, is puur toeval. Welke compacte auto biedt de beste combinatie van sport en ‘klasse’?

Het waren nog niet zo lang geleden trieste tijden voor BMW puristen. Na de 306 pk sterke M135i xDrive, zonder 6 cilinders en noodzakelijkerwijs voorzien van vierwielaandrijving, zijn er critici die menen dat de 1-serie de verkrachting van historische modelnamen uit de geschiedenis voortzet. Zijn laatste misdaad zou deze nieuwe 128ti zijn (de lettercombinatie staat voor: Turismo Internazionale, een typeaanduiding die onder andere werd gebruikt voor de beroemde BMW 2002 TI uit 1968). Dat hij (met 265 pk) 41 pk toegeeft op het topmodel van de reeks, is ook geen reden voor gejuich. Ja, er worden nog maar 2 wielen aangedreven, maar dat zijn volgens de genoemde puristen niet de juiste!

Maar respect voor het verleden betekent niet dat jij je moet laten gijzelen door de geschiedenis. Dus de hierboven genoemde liefhebbers zouden ook oog kunnen hebben aan wat er ‘klopt’ aan de 128ti. Met een optimistische blik zou je opgetogen kunnen zijn over het feit dat het benzinegamma werd uitgebreid met dit veel leukere, speelsere zusje van de M135i. De 128ti is dus verlost van zijn vierwielaandrijving en dat betekent 80 kilo minder op de weegschaal. Maar hij behoudt wel zijn Torsen sperdifferentieel vóór, zijn dikkere stabilisatorstangen en zijn grote remmen vóór met vaste remklauwen. Versterkt is verder zijn vering, voor de gelegenheid ingekort met 10 mm. Hier is de 1-serie die zich gaat bewijzen in de Melkweg van de compacte GTI modellen. Voor die gelegenheid wordt hij vergezeld door een oude bekende: de pionier Golf, in zijn achtste en nieuwste generatie.

De Volkswagen Golf GTI werd geboren in 1976 met 110 pk en is sindsdien nooit echt verdwenen, ondanks enkele misstappen (de vierde generatie was aanvankelijk eerder lauw dan heet, weet je nog?!). Naast een Golf GTE plug-in hybride met cumulatief 245 pk (150 pk benzine, 109 pk elektrisch), biedt Volkswagen deze GTI aan met hetzelfde vermogen, ontleend aan de beroemde 2.0 TSI benzinemotor. Hij mag dan geen recht hebben op de indrukwekkende parafernalia van de ‘über Golf’ oftewel de R uitvoering (met een vermogen dat verhoogd is tot 320 pk, 4motion vierwielaandrijving, Drift modus), er is desondanks toch sprake van een bijzonder smaak gerecht. Zo beschikt hij over het elektronische sper differentieel XDS van de oude Golf GTI Performance en over Driving Dynamics Manager systeem dat het weggedrag moet opfleuren door gelijktijdig een beroep te doen op het differentieel, de ESP antislip techniek en de adaptieve ophanging die als optie beschikbaar is.

Laten we, voordat we het gaan testen, nog even praten over de prijzen en de opties. Verkocht voor 51.163 euro is de BMW 128ti liefst 9.500 euro goedkoper dan de M135i xDrive uitvoering. Maar dat neemt niet weg dat hij nog steeds marginaal duurder is dan de Volkswagen Golf GTI (50.975 euro). Voor een uitdager van een automodel dat stevig in het hete hatchback zadel zit, is dat geen ideale uitgangspositie. Ondanks dat BMW natuurlijk een beroep kan doen op haar premium status. Onderdeel van dat imago is ook dat je (flink) moet bijbetalen voor zaken die bij de concurrentie standaard zijn en die noodzakelijk om een auto echt ‘leuk te maken: cruise controle, een sleutel die je in je zak kan laten zitten, automatische airconditioning met 2 temperatuurzones, sportstoelen met in de rugleuning geïntegreerde hoofdsteunen, adaptieve LED verlichting vóór, donkergetinte achterruiten, centrale armsteun achter annex skiluik. Dit is veelal uitrusting die in het geval van de Golf GTI bij de prijs is inbegrepen. De BMW 128ti onderscheidt zich wel positief met zijn 18 inch velgen in plaats van de standaard 17 inch exemplaren van de Volkswagen (grotere wielen kosten hier 615 euro extra). De testmodellen hebben zelfs mooie 19 inch velgen. Maar daarvoor moet je financieel dus wel een beetje bloeden. Indirect, door er extra voor te betalen, en indirect door genoegen te nemen met een hoger benzineverbruik wat dan onvermijdelijk is.  Adaptieve ophanging is niet beschikbaar voor de 128ti. BMW geeft er de voorkeur aan om deze uitvoering standaard te leveren met een sportchassis met een specifieke afstelling.

Voor de vergelijkende test stapte ik eerst in de 128ti, die meteen het imago bevestigt dat BMW de vering van zijn sportieve modellen bijzonder hard afstelt. Verkeersdrempels, putdeksels, kuilen: alles voel je scherp in jouw rugwervels, die ook regelmatig oscilleren op een visueel gladde snelweg. Wie nostalgisch is naar de GTI’s van weleer zullen hun ogen laten stralen … ook omdat zij bij een sterke acceleratie het stuur van de BMW stevig moeten vastgrijpen om op koers te blijven; een eigenschap die veroorzaakt wordt door de zeer rechtlijnige besturing en de aanzienlijke koppeleffecten van het mechanische differentieel op hobbelige wegen. Deze afstelling dient ongetwijfeld de sensaties op zeer droog en zeer glad asfalt, maar was minder gepast voor de omstandigheden tijdens onze test.

Maar goed, blijkbaar heeft de voorkant van de 128ti zijn handen vol om het koppel van de 2,0 liter turbomotor te verteren: 400 Nm, constant van 1.750 tot 4.500 toeren per minuut! Dit resulteert in zeer effectieve acceleraties, maar ook in een wel erg lineaire afgifte van de motorkracht en nabij de rode zone raakt de 4 cilinder merkbaar buiten adem. Fans van de beroemde atmosferische 6-in-lijn zullen niet stoppen met mopperen, ondanks het schorre geluid van de luidsprekers of de kleine schokjes die de automatische transmissie genereert bij het schakelen van de 8-traps automaat.

Met 20 pk en 30 Nm minder dan de 2,0 liter van BMW biedt de TSI motor van Volkswagen geen duidelijk karakter: ​hij heeft ​iets minder stuwkracht in het middelste toeren gebied, produceert een inwisselbaar geluid in de Normal modus en klinkt kunstmatig in de Sport stand. De versnellingsbak met dubbele koppeling is onovertroffen qua schakelsnelheid, maar dat tempert paradoxaal genoeg de sensaties (geen lastonderbreking bij het schakelen en ook geen ‘explosie’ bij de uitlaat). Het hoge motorpotentieel overweldigt nog steeds de tractie op gladde oppervlakken, maar de grip verliezen blijven beperkter dan in de BMW en de besturing blijft gespaard van parasitaire reacties. De progressieve besturing (steeds directer bij grotere draaiingen) zorgt zelfs voor een beter gevoel van wendbaarheid, hetgeen ook te danken is aan een ESP systeem die de Golf GTI helpt om beter te draaien in krappe bochten.

De optionele adaptieve ophanging van de Golf GTI overtuigt bij dagelijks gebruik, ook al had het voor wat betreft de 15 (!) hardheidsniveaus voor mij een onsje minder gemogen. Droge reacties zijn soms ook in de meest comfortabele afstelling niet te vermijden (tenminste, met de 19 inch wielen van het testexemplaar), terwijl de hardere settings alleen op de snelweg gebruikt kunnen worden. Weinig eigenaren zullen zich daar vermoedelijk aan wagen (dat zal anders zijn met de klanten van de 300 pk sterke Golf GTI Clubsport). Omgekeerd zou de DSG automaat sneller kunnen reageren: ondanks de aanwezigheid van een Eco modus, schakelt hij bij zeer lage toerentallen in de normale modus al snel op en laat hij de Volkswagen bij het vertragen in de vrijloop stand. Maar in de Sport- of Handmatige modus kan je een en ander naar je hand zetten in deze auto die meer dan ooit zijn persoonlijkheid à la carte verandert.

Iets veeleisender op het gebied van comfort (stevigere passieve ophanging, lichte versnellingsbak schokken in de stad), herinnert de BMW 1-serie aan zijn status als premium compacte middenklasser in andere rij situaties. Zijn windgeruis heeft hij iets beter onder controle op de snelweg, zijn verbruik is 0,5 l minder per 100 km (8,9 liter bij 130 km/u, tegen 9,4 liter voor de Golf) en zijn ergonomie komt meer fysieke bestellingen ten goede. Bij BMW hoef je niet rond te snuffelen in de touchscreen menu’s om de lucht recirculatie te activeren of de ventilatiestroom aan te passen, terwijl het infotainment systeem, dat kan worden bediend vanaf het 10,25 inch grote scherm of met het aanraakwiel op de console, gemakkelijker is te gebruiken tijdens het rijden.

Op dit punt lijdt de Volkswagen Golf aan een moderne, maar niet erg intuïtieve interface, waarvan de complexiteit minder geschikt is voor autogebruik. In ruil daarvoor blijven de weergave modi van het instrumentarium talrijker, terwijl de hogere standaarduitrusting bijdraagt ​​aan het comfort bij dagelijks gebruik: het semi-autonome rij systeem (adaptieve cruisecontrol + actieve centrering in de rijstrook; niet beschikbaar voor de 1-serie) komen goed van pas in files en op lange ritten bieden de integrale stoelen meer steun ondanks dat ze minder verstel mogelijkheden hebben. De Matrix LED verlichting zorgt voor een beter zicht ‘s nachts. De automatische airconditioning heeft 3 temperatuur zones ( 1 zone is standaard bij de BMW), hetgeen de achterpassagiers zal aanspreken. Die hebben ook meer bewegingsvrijheid op hun bank: een langere en zachtere zitting, diepere rugleuningen en standaard een midden armsteun.

Wat betreft het in de folder vermelde koffervolume scoort de Golf GTI iets lager (374 liter, tegen 380 liter voor de 128ti), maar zijn bagageruimte is uiteindelijk praktischer in gebruik dan due van de 1-serie, want in tweeën gescheiden door een verwijderbare vloer. In tegenstelling tot de Volkswagen kan de BMW niet beschikken over een reservewiel (ook niet optioneel), wat erg onpraktisch is bij een lekke band.

 

Mijn keuze: Golf GTI

Met een krachtige motor, een levendige besturing en een stevige vering zijn er in theorie voldoende kwaliteiten om zijn naam ‘ti’ te eren, maar BMW verkoos te vaak sensaties boven veelzijdigheid. Dat is nu precies wat hem de overwinning op de nieuwste Golf GTI kost, die op de weg nauwelijks minder presteert, maar in het dagelijks leven veel aangenamer is. De prijs van de Volkswagen is vrijwel bijna net zo ‘premium’ als die van de BMW, maar voor zover er een gebrek aan status zou zijn, dan wordt dan snel gecompenseerd door een meer genereuze standaarduitrusting.

Het kan zijn dat de 128ti onder andere testomstandigheden (geen ijzig weer of gladde wegen) beter tot zijn recht komt en een revanche op een geschikter parcours verdient, bijvoorbeeld de Nürburgring. Het is een keurig verzorgde auto met een responsieve automatische versnellingsbak en het meer uitgesproken zelf remmende effect is in bochten bochten best aangenaam. Maar van een BMW met ‘ti’ logo mag je meer verwachten. Er zijn te veel parasitaire reacties in de besturing, de vering is beslist hard en het ontbreken van adaptieve dempers is een groot gemis. Dat hij een minder aantrekkelijke prijs:uitrusting verhouding heeft dan de Volkswagen Golf GTI helpt ook niet. De iconische pionier op het gebied van hete hatchbacks weet ook in de 8ste generatie te verleiden. Met name in Sport- of Manuele modus weet zijn aandrijflijn te plezieren. Verder biedt de Golf GTI een aangenaam comfort dankzij de adaptieve dempers en is zijn standaarduitrusting royaal. Maar voor een echt hete hatchback zijn de rijsensaties iets te soepel, het niet intuïtieve infotainment systeem is een crime en het is jammer dat hij een iets hoger verbruik heeft dan zijn rivaal van Volkswagen. 

Reageren is niet mogelijk.