Het designteam van Hyundai heeft de smaak te pakken. De laatste tijd werden diverse bijzonder mooie creaties gepresenteerd (Tucson, Ioniq 5, Prophecy conceptstudie). Nu laten de ontwerpers met de Staria zien dat zelfs een busje sexy voor de dag kan komen.
De MPV is dood. Anno 2021 rijden wij liever in een SUV; een voorkeur waaraan geen rationele motieven ten grondslag liggen (of het moet de inruilwaarde zijn), want diegenen die een praktische gezinswagen zoeken, zijn het beste uit met een zogeheten ludospace à la de Citroën Berlingo of bij een aangeklede bestelwagen op geel kenteken, zoals de Opel Zafira Life. Maar sexy kan je die niet noemen: ‘functioneel’ rijmt nou eenmaal zelden op ‘mooi’. Maar Hyundai bewijst met de nieuwe Staria dat deze 2 kwaliteiten wel degelijk te verenigen zijn in 1 model.

Met de Staria toont Hyundai design lef zonder praktische aspecten uit het oog te verliezen. De sexy verpakking doet denken aan een ruimteschip en komt verder tot uiting in de LED strip over de gehele carrosseriebreedte boven het Hyundai logo en in de à la de Bayon, Kona en Santa Fe daaronder geplaatste lichtunits die net als bij jongste Tucson strak in de voorzijde zijn geïntegreerd. De Staria heeft een zeer vlak aflopende neus waarbij de motorkap en de voorruit net als bij MPV modellen van de oude stempel min of meer in elkaar overlopen. De ramen lopen bijna door tot aan de wielkasten. Een flink panoramisch dak fungeert als kers op de taart.

Ook binnenin is het feest, althans in het geval van de Premium VIP versie die op de foto’s is te zien. De centrale multimediamodule past goed bij het futuristische carrosserieontwerp. Achterin zitten 2 luxe fauteuils met extra ondersteuning voor vermoeide benen. Maar 7 wat minder riante zitplaatsen behoren uiteraard ook tot de mogelijkheden. Het woord ‘ruimteschip’ viel niet voor niets. En MPV modellen in bepaalde landen ‘ruimtewagens’ genoemd …

Hyundai meldt dat de Staria niet alleen voor de show is bedoeld, maar gevolgd zal worden door een productieversie. Die gaat zij verkopen op “geselecteerde markten”. Nederland lijkt daar vooralsnog niet bij te zitten. Dat is toch wel een beetje jammer. Elders in de wereld zal de productieversie van deze Staria zijn huidige naamgenoot aflossen, op zijn beurt een meermaals gefacelifte H300 uit 2007. Daarvan was het busjesgehalte bijzonder hoog. De nieuwe Staria is daarentegen een uiterst bijzondere verschijning.

