Join the club: test Lynk & Co 01 PHEV Twin Engine

0

Veeg jij graag met jouw vinger over het scherm van een apparaat?Dan ben je hier aan het juiste adres! Dit testverslag gaat namelijk over de Lynk & Co 01. Zonder twijfel een auto. Maar volgens Lynk & Co zou het ook een smartphone kunnen zijn.De 4,50 lange SUV is in ieder geval niet iets voor mensen die op zaterdagmiddag met een poetsdoek om hun auto dansen en een gehaakt kussen met het kenteken van hun auto op de hoedenplank hebben liggen. Maakt deze karakterschets van de Lynk & Co 01 jouw toekomstige auto?

Nou, grote kans dat de 01 eigendom van Lynk & Co blijft. ‘Bezit’ is om de een of andere manier namelijk iets van gisteren, zo stellen trendwatchers. Lynk & Co zegt de 01 primair te hebben ontwikkeld voor mensen die graag een abonnement willen. Jij wordt dan lid van een ‘community’, maar kan zelf ook een eigen groep van gebruikers van jouw 01 om jou heen verzamelen. Lynk & Co heeft de 01 hiertoe voorzien van een app, een digitale sleutel en van een eigen deelknop. De mensen uit jouw gebruikersgroep kan je zelf uit jouw kennissenkring verzamelen, maar je kan hiervoor ook de Lynk & Co Club bezoeken. Tijdens het genot van een drankje kan men elkaar in lounge setting leren kennen. Dat is toch wat anders dan in een naar benzine ruikende, soms onprettig koele verkoopruimte. Bovendien is een club natuurlijk veel mooier.

Bovendien is voor je eigen auto zorgen echt verleden tijd. Een abonnement vindt Lynk & Co veel beter: “geen gedoe”, zoals een woordvoerder het noemt. Je betaalt 550 euro per maand (deze kosten kunnen worden verminderd door de 01 te delen) en je hebt gemoedsrust. Dus jij hoeft je geen zorgen te maken om stressvolle zaken zoals verzekeringen, reparaties of het wisselen van zomer- naar winterbanden. Lynk is meer als muziek van Spotify of eten van Deliveroo. Koken, pff. Je moet van tevoren boodschappen doen, je kunt jezelf snijden en naderhand moet je nog afwassen. Verder ruiken jouw kleding en appartement naar vet of, erger nog, gebakken vis.

En wie wil zijn auto naar de werkplaats brengen? Lynk & Co heeft er daarom geen, maar zal in dit opzicht samenwerken met Volvo (hoe digitaal je ook bent, het werkt gewoon niet zonder monteur). De dealer haalt jouw auto op en zet hem naderhand weer voor de voordeur neer. Het klopt dat een dergelijke service niet nieuw is. Lexus biedt halen & brengen al sinds jaar en dag aan. Ook lange termijn verhuur is niet nieuw. Maar Volvo is duurder en bij een verhuurbedrijf kan jij de auto niet altijd kiezen. Maar voor wat betreft de 01 is het ook behelpen qua keuzemogelijkheden. Hij is alleen verkrijgbaar in blauw of zwart. Daar staat tegenover dat hij over het algemeen van alle gemakken voorzien is, inclusief adaptieve cruisecontrol, een geluidsinstallatie, een wifi-hotspot, sfeerverlichting, spraakbediening en een panoramisch glazen dak. En: bij Sixt en Co hebben geen clubs als Lynk & Co. Ook al bevindt ​​die zich op dit moment in Nederland alleen in Amsterdam. Misschien niet naast de deur, maar dan heb je wel loungebanken, een sauna en heerlijke drankjes.

Lynk & Co behoort net zoals Volvo tot de Geely Groep. Daarom deelt de 01 zijn platform (CMA; de afkorting van: Compact Modular Architecture) met de XC40. Elders in Europa is er keuze tussen hybride en plug-in hybride, elk met een 1,5 liter 3 cilinder die samenwerkt met een 7-traps transmissie met dubbele koppeling en een elektromotor. De zwakkere verbrandingsmotor (143 pk) met hybride techniek beheerst de Miller cyclus, d.w.z. een bijzonder efficiënt verbrandingsproces, wat leidt tot geringe verliezen en voor zover die er wel zijn, worden die overbrugd door de elektromotor. In Nederland is echter alleen de 180 pk sterke PHEV variant leverbaar. Die aandrijflijn maakt van de 01 geen sportwagen, maar hij trekt behoorlijk hard.

Binnenin valt de enorme beenruimte achterin op. Dat is te danken aan de langere wielbasis ten opzichte van de platformbroer Volvo XC40. De laatste is ingericht volgens de Scandinavische smaak, maar de Lynk & Co heeft geheel zijn eigen stijl. Buiten is dat reeds zichtbaar met een eigen grille, specifieke koplampen en onderscheidende flanken, binnen met eigen meubilair, instrumenten, schermen, middenconsole en stuur. De stoelen zijn bedekt met Econyl, een stof die aanvoelt als gerecyclede visnetten. Dat klinkt niet aantrekkelijk en dat is het ook niet: het meubilair van de 01 is niet bepaald comfortabel, hetgeen de Lynk & Co veel minder geschikt maakt voor lange afstanden dan de Volvo XC40.

De bediening van het infotainment scherm is probleemloos. Veegbewegingen worden goed begrepen. Laat je niet afschrikken door de aanvankelijk kleine selectie van icoontjes op het scherm. Veeg nog een keer en alles is aanwezig. En mocht jij behoefte hebben om de bandenspanning fysiek te controleren: Lynk heeft 2 spaken duidelijk in kleur gemarkeerd, met het ventiel ertussen. Makkelijk herkenbaar. Ook fijn: de standaard dashcam, voor het vastleggen van de reis of het fotograferen van bezienswaardigheden (volgens Lynk & Co). Eveneens aanwezig, en dat is iets speciaals: de interieurcamera. Die maakt selfies tijdens het rijden. Waarom is dat, vraag jij je af? Jouw kinderen zullen ongetwijfeld het antwoord weten op die vraag. Maakt dat de Lynk aantrekkelijk genoeg? Ik weet het niet. Je kan een onbehaaglijk gevoel krijgen van het idee dat een auto van een Chinees merk jou constant filmt, de ritten registreert en ook de inzittenden in kaart brengt.

Terug naar mijn kennismaking rit met de 01. De SUV van 1,9 ton stuurt onopvallend, noch vederlicht, noch stimulerend met een strakke dynamiek. Het comfortniveau is vergelijkbaar: de Lynk (met multi-link as achter) en zijn 20 inch wielen is strak geveerd, zonder dat het rij karakter hobbelig wordt. Hij verandert vlot van richting en dat maakt hem tot een gemakkelijke kameraad in de stad. Hij beschikt ook van handige voorzieningen zoals een elektrische achterklep, waarachter 466 tot 1.213 liter opbergruimte schuilgaat. Er zijn ook automatische airconditioning met 2 temperatuurzones en assistentie voor zowel noodrem situaties, kruisend verkeer, rijstrookbewaking, files, dode hoeken, als verkeersborden herkenning. Bij de prijs (39.000 euro) zijn ook LED koplampen inbegrepen en de airconditioning kan je op afstand activeren wanneer de 01 bij een laadpaal staat.

Kan de Lynk & Co 01 puur elektrisch rijden? Ja natuurlijk! Dankzij zijn accu van 17,6 kWh kan hij volledig emissievrij tot 68 kilometer rijden. De elektromotor van 82 pk en 160 Newtonmeter zorgt er dan voor dat hij ecologisch verantwoord is. Als je de Eco modus even laat uitstappen, kan je met kickdown of in de Power stand in 8 seconden naar 100 accelereren en 210 km/u halen. Geen wonder met een systeemvermogen van 262 pk en 425 Nm aan koppel. Het rempedaalgevoel is door de recuperatie functie merkbaar synthetisch, maar je kunt hier wel aan wennen.

80%
80%
Awesome

De Lynk & Co 01 is meer dan een compacte SUV. Het is een modern businessmodel die non-conformistisch en met een schone lei de autoarena betreedt. Heb jij geen 39.000 euro op de plank liggen, maar zoek jij wel een kloeke stekker hybride SUV en zijn 550 euro aan maandlasten behapbaar, dan hoeft deze Lynk & Co geen verkeerde keus te zijn, De 01 zelf is ruim, mooi afgewerkt en rijdt naar behoren. Dus dat is geen reden om hem links te laten liggen.

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (35)
    3.3

Reageren is niet mogelijk.