Lynk & Co wil Netflix voor mobiliteit zijn

0

Het nieuwe Chinese automerk Lynk & Co wil geen auto’s verkopen, maar een oplossing bieden als er sprake is van een mobiliteitsprobleem. “Mensen willen geen auto meer bezitten, maar ze willen er wel gebruik van maken”.

Het is een wonderlijke plek om auto’s aan de man te brengen: op het Rokin in Amsterdam voelt de automobilist zich namelijk als snel een ongenode gast. Dat komt door het eenrichtingsverkeer en het ‘opknippen’ van de oude doorgaande route vanaf de Vijzelstraat. Diegenen die niet bekend zijn in Amsterdam zullen al snel verdwalen of zich vastrijden in een voetgangersgebied. Toch is dit precies de plaats waar Lynk & Co gaat zitten. Blijkbaar is de redenatie van het nieuwe automerk dat als je ‘het’ in hartje Amsterdam kan maken, je het overal kan maken. Daar zit wat in.

De eerste auto’s van Lynk & Co voor de Nederlandse markt zijn deze week gearriveerd. Het betreft een Chinees product maar met een nadrukkelijk Zweedse geur want het debuutmodel, de 01, is technisch nauw verwant aan de Volvo XC40 Recharge T4/T5. Hoewel Lynk & Co een consumentenprijs heeft gecommuniceerd (39.000 euro), is de 01 niet zozeer bestemd voor de verkoop, maar zal hij primair worden aangeboden in abonnementsvorm. Want, zo zegt Alain Visser, de CEO van het jonge automerk: “Wij verkopen geen auto’s, maar mobiliteit”.

Op deze manier speelt Lynk & Co in op de ­’gebruik boven bezit’ behoefte die volgens Visser (foto) in opmars is in ­moderne steden als Amsterdam. Het nieuwe automerk wil de Netflix voor mobiliteit worden. “Veel mensen hoeven geen auto, maar zij willen wel op een comfortabele manier naar de plek van bestemming kunnen reizen en dus niet afhankelijk zijn van het openbaar vervoer”.

Lynk & Co hangt aan elkaar van de marketing. Wie lid wordt van de club, voor 500 euro per maand, krijgt de beschikking over de 01, een stekker hybride SUV. Met een nieuwprijs van 39.000 euro is hij te hoog geprijsd voor menig particuliere autorijder en waarschijnlijk dus ook voor veel Amsterdammers. Met het lidmaatschap heeft men toegang tot het pand dat een verzamelplaats moet worden voor creatieve onder­nemers. De abonnementsvorm is geen hippe naam voor private lease: volgens Visser biedt de constructie als voordeel dat gebruikers indien gewenst de auto kunnen delen met anderen. “Bij lease mag dat niet”.

Het bedrijf, dat al actief is in Göteborg, zegt een oplossing te willen bieden voor de mobiliteitsproblemen in grote steden. Visser: “Auto’s staan vaak stil in de stad. Mensen maken er weinig gebruik van. Ondertussen staan de straten wel vol met geparkeerde auto’s. Door jouw personenwagen te delen, wordt hij beter benut en staat hij minder stil”. De deelconstructie betekent dat men niet altijd de beschikking heeft over een auto, maar daar staat tegenover dat de lasten fors lager zijn. Het abonnementstarief is daar reeds een indicatie voor.

Dat er al tal van autodeel initiatieven in de stad actief zijn, is Visser niet ontgaan. Maar Lynk & Co concurreert niet met Renault (Zoé), Smart (Fortwo) of Volkswagen (Up). Met de forse, luxe stekker hybride SUV wil het bedrijf de bovenkant van de markt bedienen. Visser: “Auto’s die comfort bieden. En ook jouw eigen auto dus, die je deelt met de mensen met wie jij wil delen”. Met het clublidmaatschap wil Lynk & Co voorkomen dat de eerste de beste halve zool er met jouw auto vandoor gaat; een gevaar dat bij Snapp Car niet denkbeeldig is.

Reageren is niet mogelijk.