De langverwachte Mercedes C-Klasse zal pas na de zomervakantie bij de dealers in de showroom arriveren. Maar er is nu al meer bekend over de plug-in hybride versies.
Het is de gewoonte bij Mercedes om enkele maanden na de S klasse de kleinere C klasse te lanceren, en het feit dat deze veel op zijn grote zus lijkt, is een andere huistraditie. De nieuwe C klasse erft met name de spectaculaire boordplank van de S klasse met als middelpunt een gigantisch verticaal geplaatst scherm. Van de vorige editie zijn sinds de lancering in 2014 wereldwijd meer dan 2,5 miljoen exemplaren (!) verkocht. Dat succes wil Mercedes nu gaan evenaren en hiertoe is voor de nieuwe C klasse een scala aan motorvarianten aangekondigd.
Alle motoren zullen worden geëlektrificeerd (variërend van micro hybridisatie of plug-in techniek). Over het laatste type weet Autointernationaal nu iets meer. Om te beginnen zal de nieuwe C klasse vanaf september verkrijgbaar zijn in een plug-in hybride benzineversie. Die combineert een 4 cilinder turbo unit met een vermogen van 204 pk en een elektromotor van 129 pk die in de 9-traps automatische transmissie is geïntegreerd. Het aanzienlijke gecombineerde vermogen (313 pk) moet ervoor zorgen dat deze C 300e goede prestaties levert, maar het is vooral met zijn elektrische actie radius waarmee deze C klasse zijn rivalen wil domineren. De Duitsers hebben hiertoe geen halve maatregelen genomen: de batterijen set krijgt een capaciteit van 25,4 kWh. Volgens de WLTP certificering cyclus zou daarmee een actieradius van bijna 100 km in de emissievrije modus mogelijk moeten zijn.
In de tweede helft van 2022 volgt een andere stekker hybride C klasse. Die zal profiteren van dezelfde accu, maar krijgt een dieselmotor als basisunit. Volgens Mercedes is deze variant met name gericht op heavy-duty rijders die een redelijk brandstofverbruik willen behouden tijdens hun lange ritten, iets wat moeilijker te realiseren valt met benzine PHEV techniek. Deze C klasse PHEV diesel, die waarschijnlijk de C300 de gaat heten, heeft dezelfde elektromotor (95 kW) als zijn benzine-equivalent. Aan de thermische mechanische kant is het de 2,0 liter unit van 200 pk sterke die als basiskrachtbron fungeert. Hoewel Mercedes het cumulatieve vermogen niet communiceert, zou het moeten gaan om meer dan 300 pk, terwijl er aan koppel waarschijnlijk meer dan 600 Nm beschikbaar is. Overvloed dus, want de optionele 4Matic variant (vierwielaandrijving) meer dan welkom maakt.