Cross-over met 48 volt en i20 genen: test Hyundai Bayon

0

Langzaam maar zeker krijgen SUV modellen de overhand in het Hyundai portfolio. Of eigenlijk werd het lagere prijssegment bediend door de i10 en i20 hatchback modellen, de middenklasse door de i30 en de Kona, en hadden daarboven de Tucson en Santa Fe het rijk alleen. Nu wordt er een nieuwe cross-over gelanceerd in de vorm van de Bayon die komt naast de i20 in het gamma. Er kon worden gereden met de 120 pk sterke topversie met handbak en 48 volt mild hybride systeem.

Inmiddels beschikken de Kona, Tucson, Santa Fe allemaal over een of meerdere vormen van hybride techniek. Al dan niet zijn zij optioneel oplaadbaar aan het stopcontact. Daarnaast is er de Nexo met brandstofcel. Hyundai heeft al met al een breed scala aan SUV modellen in de aanbieding.Toch ziet het merk nog ruimte voor een extra modellijn van dit type. Dat is op het eerste gezicht verbluffend, want de Bayon als als de nieuwe instapper in de SUV wereld van Hyundai nauwelijks kleiner dan de succesvolle Kona.

Maar afgezien van het formaat, houden beide SUV modellen afstand tot elkaar. De Bayon is namelijk nauw verwant aan de compacte i20 terwijl de Kona technisch is afgeleid van een C segment middenklasser van Hyundai. Zeker, de nieuwe cross-over ziet er compleet anders uit dan zijn donormodel en is 14 centimeter langer. Maar de wielbasis en breedte zijn identiek, en achter het stuur zijn er nauwelijks verschillen met de i20. Zelfs de positie op de goed gevormde en comfortabele voorstoelen verschilt amper. Optioneel zitten de passagiers achterin op verwarmde stoelen.

Hoewel de Bayon 4 centimeter hoger is, heeft hij evenveel extra bodemvrijheid. Dit maakt het in- en uitstappen gemakkelijker, maar verandert niets aan de zitpositie. Een nadeel? Nee. De carrosserie is namelijk goed te overzien, alleen het zicht schuin naar achteren laat te wensen over. Daar blokkeert de brede C stijl het uitzicht. Achteruitrijcamera’s, parkeersensoren en dodehoekassistenten moeten dit probleem verhelpen; gelukkig zijn al deze hulpmiddelen aanwezig. 

Meestal is de blik naar voren gericht, en hier valt de Bayon in positieve zin op met zijn digitale instrumentarium en een hoogwaardig aanraakscherm in het midden. Hierdoor kan men telefoneren in de Bayon, navigatiehulp krijgen en veel nuttige informatie opvragen. Gelukkig is Hyundai niet doorgeschoten met hightech uitrusting. Het maakt de bediening er niet eenvoudiger op, maar de essentie van autorijden zit niet verborgen in digitale submenu’s. Analoog is misschien ouderwets, maar niet per se slechter. Een voorbeeld daarvan is de mechanische parkeerrem. Zonder af te zien van praktische opbergvakken in de midden tunnel , is daar nog steeds ruimte voor een klassieke hendel voor de handrem.

Wellicht is dit ook een subtiele hint naar enkele van de beoogde doelgroepen. Naast de jonge mensen die het vaakst in advertenties worden afgebeeld, zou de Bayon ook oudere klanten moeten aanspreken die tevreden waren met de ix20 (die goedkope mix van een kleine auto en een MPV met hoog dak die meer op een busje dan op een SUV leek en zonder vervanging in 2019 werd gesaneerd). Voor die ix20 klanten is de Kona onnodig krachtig en vaak te duur. De Bayon daarentegen begint bij 84 pk en zal in Nederland ongeveer 21,5 mille gaan kosten, maar een verschuifbare achterbank zoals in de ix20 is dan niet in de prijs inbegrepen.

Desalniettemin kunnen 2 volwassen passagiers genieten van voldoende ruimte achterin, optioneel zelfs op verwarmde stoelen. Er is 411 liter aan bagageruimte beschikbaar, tenzij de accu van het 48 volt mild hybridesysteem in de reservewiel uitsparing zit, waardoor de opbergruimte teruggebracht wordt tot 334 liter.

Deze krachtopslag is optioneel in de 100 pk versie van de turbo 3 cilinder (, terwijl de krachtigere versie met 120 pk de milde hybride techniek standaard heeft; in beide gevallen in combinatie met de handgeschakelde 6 versnellingsbak. Hyundai combineert de transmissie met een elektronisch gestuurde koppeling. Die techniek was ook aanwezig in het preproductie model, waarmee een select aantal autojournalisten een aantal rondjes heeft kunnen rijden.

De direct ingespoten benzinemotor start snel en soepel dankzij de riemstartgenerator, waarna hij altijd in de eco stand van de 3 verschillende rij modi aan de slag gaat. Die hebben voornamelijk invloed op de aandrijving. Cruisen met uitgeschakelde motor is alleen mogelijk in de Eco modus, maar wanneer de elektronische koppeling automatisch wordt ontkoppeld en uitgeschakeld, lijkt de motor willekeurig stil te vallen zonder dat je daar als bestuurder invloed op hebt. Jammer. In de normale modus ziet de Bayon volledig van elektronische ontkoppeling af, terwijl hij in de Sport stand automatisch tussengas geeft bij het terugschakelen. Bij Hyundai beschikken alleen de hete N modellen over deze functie (binnenkort de i20 en de Kona naast de i30). 

Al rijdend toont de Bayon een vrij dynamisch talent. De driecilinder brengt de voorwielaangedreven auto levendig op gang zonder al te te kabaal te maken. Ondanks de ietwat soepele en gevoelloze besturing, kan met de Bayon speels worden gereden op landweggetjes. De veren en dempers zijn opnieuw afgesteld ten opzichte van de i20. Dit betekent dat de Bayon zelfs op ruw terrein niet uit zijn element gebracht kan worden en op effectieve wijze hevige hobbels weghoudt van de inzittenden, los van de ene of de andere dwarsverbinding in de snelweg. Over het algemeen is het rijcomfort dus overtuigend, net als het weggedrag.

 

80%
80%
Awesome

De Bayon is een aantrekkelijke, maar niet bijzonder goedkope toevoeging aan de i20. De meerprijs gaat namelijk circa 2.000 euro bedragen. Het past in de tijdsgeest om de kwaliteiten van de i20 ook in een moderne cross-over gedaante te bieden. De Bayon biedt veel ruimte voor passagiers, iets meer bagageruimte dan de i20 en rijdt wendbaar en comfortabel. Maar de transformatie wordt bij Hyundai dus wel duur betaald.

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (30)
    7.6

Reageren is niet mogelijk.