Houdt de gerestylede Citroën C3 Aircross stand tegen de Renault Captur?

0

Onder zogeheten Urban SUV modellen, de sterrencategorie van dit moment, ontbreekt het niet aan keuze en de Franse autofabrikanten zijn specialisten in dit genre. De Renault Captur is dit jaar een van de best verkochte modellen in het segment in Nederland met 3.006 registraties, net voor de Peugeot 2008 (2.780 leveringen). Kan de onlangs vernieuwde Citroën C3 Aircross een eind maken aan zijn bijrol (456 klanten)?

De restyling van de C3 Aircross had in ieder geval de verdienste om de kleine SUV van Citroën weer in de schijnwerpers te zetten. Ondanks eervolle verkoopcijfers sinds de lancering in 2017 (330.000 stuks voor de facelift), worstelt het model om uit de schaduw van zijn directe concurrenten te komen. Ook op Europees niveau, want daar doet Volkswagen goede zaken met de T-Cross en met de zuster modelen Skoda Kamiq plus Seat Arona. Verder is er de onstuimige nieuwe Ford Puma. Maar de Renault Captur blijft zijn belangrijkste rivaal sinds dit model in 2008 is gegroeid in afmetingen, afwerking en … prijs.

 

Prijzen en uitvoeringen

Om de hoofdrolspelers hun beste beentje voor te laten zetten, is er bij de match voor hun top versies en de meest krachtige motoren gekozen. Dit betekent Shine voor de C3 Aircross in combinatie met de bekende 1,2 liter Puretech 3 cilinder benzinemotor die in 130 pk uitvoering standaard gekoppeld is aan een EAT6 automaat. Aan de kant van de Captur verscheen onlangs de E-Tech hybride uitvoering van 145 pk in de catalogus, die hier in zeer weelderige Initiale Paris afwerking zijn opwachting maakt. Merk op dat een klassieke, 140 pk sterke 4 cilinder benzinemotor, die dichter bij de 1,2 liter van de Citroën in de test, ook beschikbaar is in de catalogus. Het aanbod aan motoren is sowieso veel uitgebreider bij de SUV van Renault. Er is ook een klassieke benzineversie van 90 pk, een Bi-Fuel uitvoering die ook LPG lust en 100 pk levert en een stekker hybride. Kortom, de Captur heeft keuze te over. Het aanbod van de C3 Aircross is veel kleiner: één enkele benzinemotor, de 1,2 liter Puretech unit, in 2 vermogensmaken (110 pk in combinatie met een handgeschakelde versnellingsbak en 130 pk in het geval van een automaat). Aan de andere kant kunnen Citroën klanten ook opteren voor een diesel: de 1,5 liter grote BlueHDIi unit van 100 pk (in combinatie met een handgeschakelde versnellingsbak) of 120 pk (gekoppeld aan een automaat).

De prijzen van de C3 Aircross reeks beginnen daarentegen veel lager dan die van de Captur: 23.090 euro voor de Live uitvoering met 110 pk tegen 25.090 euro voor de Captur Zen met de minder krachtige 90 TCe unit in het vooronder. In beide gevallen is de uitrusting vergelijkbaar. Die omvat de benodigdheden die  bij een moderne auto verwacht mogen worden: cruise controle, rijstrookassistentie, verkeersbordenherkenning, enz.). De Renault biedt tevens een Apple Carplay / Android Auto smartphone-interface en vooral airconditioning (in automatische vorm). Deze comfortverhogende voorziening is aanwezig op de basisversie van de C3 Aircross! Om te profiteren van toeters en bellen, moet je bij Citroën het tweede uitrusting niveau. Die is liefste 3.310 euro duurder, waardoor er niet langer sprake is van een prijsvoordeel ten opzichte van de Renault. Het testmodel moet uiteraard nog meer geld opbrengen: 30.950 euro, maar de uitrusting van de C3 Aircross is dan mooi compleet (achteruitrijcamera, botswaarschuwing en noodstop als standaard). Hetzelfde geldt voor de hier getoonde Captur, die voor 34.690 euro weg mag. Je krijgt dan zoals gezegd de Initiale Paris uitvoering. Als het qua luxe ook een onsje minder mag / moet zijn, of als je niet meer geld wilt uitgeven dan bij Citroën, dan zou je de Captur TCe 140 Intens met EDC automaat moeten bestellen. Die kost 31.290 euro. De prijsvergelijking blijft dan in het voordeel van de Citroën, maar dat is makkelijk verklaarbaar – daar kom ik later op terug.

 

Aan boord

Vanzelfsprekend vertrekt de Captur, uitgedost in volledige Initiale Paris outfit, met een duidelijk voordeel: nette bekleding, uitgebreid kunstleer … de sfeer aan boord is veel verfijnder dan in de C3 Aircross. Maar laten we deze cosmetische elementen buiten beschouwing laten aangezien de Renault in deze vorm veel duurder is. 

Van de Citroën zullen we ons de atypische presentatie herinneren: alles afgerond, origineel vormgegeven ventilatieroosters, uitstekende Comfort stoelen … maar ook de alomtegenwoordige harde kunststoffen. Zelfs in de meer bescheiden configuraties heeft de Captur een afwerking en materialen die veel hoogwaardiger is. Sommige tapijtdelen bij de C3 Aircross lijken nogal willekeurig bevestigd te zijn. Jammer, want de gepercipieerde (en echte) kwaliteit bij Citroën, die meer dan 10 jaar geleden een positieve wending nam, lijkt nu achteruit te gaan. Ondertussen is Renault hersteld.

Beide zijn bijna net zo ruim en er zijn voldoende opbergvakken. De C3 scoort zelfs punten voor modulariteit dankzij de bank die in 2 delen kan worden verschoven (bij de Captur kan de bank alleen in zijn geheel worden verschoven). De beenruimte is gelijkwaardig, ondanks een iets kortere maatvoering voor de Citroën (met 4,16 meter is hij een van de kleinste SUV modellen in het segment en 7 cm korter dan de Renault). Deze laatste biedt een comfortabelere zit achterin. De Captur claimt ook een iets grotere kofferbak (422 liter, oftewel 12 liter meer dan de C3 Aircross). Behalve bij een opgevouwen bank. De Citroën biedt dan met 1.289 liter meer volume (14 liter verschil) aan maximale capaciteit omdat zijn daklijn minder schijn afloopt. Ook is hij toegankelijker dankzij een lagere drempel.

Terwijl de C3 Aircross het punt van familieaspecten goed markeert, is dat niet het geval bij de technologie of de ergonomie aan boord. De Captur heeft een paar modernere troeven, zoals een digitale instrumentarium (niet aanwezig op de C3 Aircross). Bovendien behoudt hij echte fysieke bedieningselementen voor de airconditioning, terwijl men bij de C3 Aircross via het scherm of via een snelkoppeling op de middenconsole aan de slag moet gaan. De media-interface van de laatste (een van de nieuwigheden die de restyling heeft opgeleverd) is daarentegen iets gemakkelijker te begrijpen en biedt vrij duidelijke menu’s.

 

Achter het stuur

Beide SUV modellen schitteren met een uitstekend rijcomfort, maar de Captur neemt de leiding met zijn scherpere en preciezere weggedrag. Ik waardeer de flexibiliteit van de Citroën ophanging en de goede filtering, maar zelfs bij een gematigd tempo heeft de C3 Aircross de neiging om over te hellen, waar zijn rivaal bijna strak door de bocht gaat. De Captur toont dus een veel beter compromis, ongeacht de motor.

De opmerking geldt ook voor geluidsisolatie: windgeruis en trillingen worden aan boord van de Renault beter in de kiem gesmoord. Dit fenomeen wordt uiteraard geaccentueerd door de hier aanwezige E-Tech hybride aandrijflijn te vergelijken met de 3-pitter Puretech unit van Citroën! De laatste worstelt om zijn schokken bij lage en gemiddelde toerentallen te maskeren, en zijn ruwe gerommel bij het accelereren. Technisch gezien dichter bij de hier geteste C3 Aircross, behoudt de Captur indien uitgerust met de klassieke 1,3 liter TCe motor van 140 pk evenwel het voordeel en bevestigt dat ondanks alle inspanningen in de wereld een 4-cilinder aangenamer loopt dan een kleine ‘3-poot’. Het motorgedrag is dus veel ingetogener en de EDC automaat met dubbele koppeling van de Renault kent betere manieren en een veel soepeler schakel dan de EAT6-converter van zijn rivaal.

De C3 Aircross revancheert zich minimaal in de sprintwedstrijd met een kleine tiende van een seconden (0 – 100 km/u in 9,1 tellen) dankzij zijn lagere gewicht (1.205 kg tegen 1.387 kg). Helaas valt het benzineverbruik ongeveer een halve liter hoger uit: dat schommelt bij de Citroën tussen de 7 en 7,5 liter per 100 km, terwijl de TCe 140 motor van de Captur gemakkelijk iets minder dan 7 liter consumeert (en zelfs minder dan 5 liter per 100 km in het geval van de E-Tech hybride).

 

Conclusie

Ondanks de goodwill en het verstilde comfort van de C3 Aircross, is de Captur duidelijk de betere ‘Urban SUV’. Anders, succesvoller en moderner, rechtvaardigt de Renault gemakkelijk zijn iets hogere prijsstelling. De Citroën is zeker aantrekkelijker geworden dankzij de restyling, maar zijn originaliteit en zijn sympathieke gezicht zijn niet alles.

 

Reageren is niet mogelijk.