Na de E klasse All-Terrain die enkele jaren geleden werd gepresenteerd, waagt Mercedes zich nu voor de tweede keer aan de hoger op zijn poten staande stationwagon met een avontuurlijke uitstraling. Deze C klasse All-Terrain is uiteraard gebaseerd op de nieuwste generatie van Mercedes’ populairste model.
Eigenlijk zou je dit soort auto’s gerust een cross-over kunnen noemen. Het is immers een mix van een stationwagon en een SUV. Dit type auto heeft Audi, Subaru en Volvo al geruime tijd als ambassadeur en in het premium segment treedt Mercedes-Benz toe als een late bekeerling. Stuttgart speelde namelijk pas eind 2016 in op de vraag naar ruig en avontuurlijk ogende stationwagens met de E klasse All-Terrain.
Nu lanceert Mercedes zijn tweede All-Terrain model, dit keer op basis van de nieuwe C klasse. De Estate uitvoering heeft daarvoor de vertrouwde terrein look behandeling gekregen: aangepaste bumpers (waardoor de lengte met 4 millimeter toeneemt) plus dorpels en een robuuste, zwart plastic omlijstingen van de wielkasten.
Daarnaast beschikt de C klasse All-Terrain over een specifieke grille met met één grote horizontale lamel (met erachter een hele reeks kleinere verticale exemplaren), die als een hipster snor stoer gedragen wordt. Ook van de partij zijn 4Matic vierwielaandrijving en een 40 millimeter hogere bodemvrijheid. Het eerder genoemde zwarte kunststof rond de wielkast randen maakt de Duitser 2,1 centimeter breder.
Om er voor te zorgen dat de All-Terrain uitvoering in het terrein zijn mannetje staat en aldaar niet direct door het ijs zakt zoals een doordeweekse cross-over met alleen voorwielaandrijving, voorziet Mercedes de nieuwe versie van 2 extra rij modi bovenop de standen waarmee de C klasse standaard is uitgerust. Offroad en Offroad+. In beide gevallen is er sprake van een afdaal hulp.
Het interieur van de C-klasse All-Terrain is overigens de versie die Mercedes-Benz ook voor het uitrusting niveau Avantgarde gebruikt. Dit betekent dat je onder meer kunt kiezen uit 3 kleurcombinaties voor de lederen bekleding en dat de zetels de exemplaren identiek zijn. Nieuw is Offroad Light. Als de auto op slecht begaanbaar terrein rijdt, wordt de lichtbundel verbreed om een beter beeld van de omgeving te geven.
Aanhangers trekken doet de All-Terrain uitvoering tot 1.800 kilogram. De bagageruimte is identiek aan die van de reguliere C klasse Estate en dit betekent dat de All-Terrain uitvoering 490 liter aan koffers opslokt. Gooi je de achterbank leuning plat, dan past er voor 1.510 liter aan spullen in deze ruig ogende stationwagon.
De aandrijving wordt verzorgd door Mercedes’ nieuwste generatie mild hybride benzine- en dieselmotoren. Er is dan sprake van 48 volt ondersteuning. Er is keuze uit de ‘200’ en de ‘220d’. Begin september wordt de nieuwe C klasse All-Terrain voorgesteld op de IAA in München. Dan zal duidelijk worden of de C klasse All-Terrain ook in Nederland leverbaar wordt. Is dat wel het geval, dan zullen de prijzen vermoedelijk bij 68.000 euro beginnen.