België in de race voor accufabriek Volvo

0

De grote fabriek die Volvo wil bouwen voor de productie van batterijen voor elektrische personenwagens komt mogelijk in het Belgische Gent te staan. Dat bevestigde Geert Bruyneel, hoofd van de wereldwijde productie bij het Zweedse personenwagen merk.

In Gent worden op dit moment al batterijen voor elektrische auto’s samengesteld, maar in de nieuwe ‘giga batterijfabriek’ zouden de batterijen volledig door Volvo zelf gebouwd gaan worden. Als de Zweden daadwerkelijk voor België kiezen, dan gaan onze zuiderburen batterijen leveren voor 300.000 tot 400.000 personenwagens per jaar. De kogel is evenwel nog niet door de kerk, want ook locaties in Zweden komen nog in aanmerking. De vraag is nu wie het diepst in de subsidiebuidel tast: België of het thuisland van Volvo.

Dat Gent voor Volvo als productielocatie belangrijk is, blijkt ook uit het feit dat de autofabrikant momenteel 500 nieuwe fabrieksmedewerkers zoekt. In tijden van chipschaarste en de daaruit resulterende productieonderbrekingen is dat best wel opvallend. Maar er is niet alleen een tekort aan halfgeleiders. Er is ook sprake van krapte op de arbeidsmarkt. “Het invullen van vacatures voor nieuwe werknemers wordt steeds moeilijker”, zo bevestigt Barbara Blomme, de woordvoerster van Volvo Cars.

Volvo gaat in Gent haar capaciteit om volledig elektrische personenwagens te produceren verdrievoudigen tot 135.000 exemplaren per jaar in 2022. Met de bouw van het allereerste model van dit type, de XC40 Recharge P8, speelt de fabriek in Gent al langer een pioniersrol in de strategie van de Zweden om vanaf 2030 alleen nog maar emissievrije auto’s te verkopen. Nu komt daar het nieuwe model C40, waarvan jij inmiddels op Autointernationaal een exclusieve eerste test hebt kunnen lezen.

 

Reageren is niet mogelijk.