Nieuwe Nissan Micra mogelijk op basis Renault 5 Electric

0

Nissan heeft zich tot haar alliantiepartner Renault gewend om te zien of het de moeite waard is om een ​​opvolger te ontwikkelen voor de huidige Micra. Als daarvoor het licht op groen wordt gezet, dan zal dat zeker de overstap naar puur elektrische aandrijving betekenen.

De rivaal van het Japanse merk voor de Ford Fiesta, Opel Corsa en Volkswagen Polo heeft moeite om klanten te vinden. Van de huidige, vijfde generatie daalde het aantal in heel Europa verkochte exemplaren van meer dan 86.000 stuks in 2017 tot minder dan 40.000 eenheden in het door Covid getroffen 2020. In een interview laat de Europese baas van Nissan, Guillaume Cartier, weten dat het bedrijf nog niet klaar is om zich te verbinden aan een Micra opvolger en geeft toe dat Nissan momenteel onderzoekt met welke alliantiemiddelen het mogelijk is om zo’n auto te bouwen. “Onze kernactiviteiten van vandaag en morgen is cross-over: Juke, Qashqai, X-Trail, Ariya en de nieuwe auto die de Leaf moet gaan vervangen. Dat zijn al 5 modellen. Vervolgens moeten we voor elk product er voor zorgen dat wij voldoende aandrijflijn smaken kunnen aanbieden om grote verkoopvolumes te realiseren. Wij willen ervoor zorgen dat het afzetvolume per model toeneemt”.

Cartier vervolgt: “Daarvoor gebruiken wij de Alliantie. We zullen samenwerken met Renault voor een volledige assortiment aan lichte bedrijfswagens. Maar één onderwerp blijft open en dat is het instapmodel van onze line-up aan personenwagens. Wij dienen een antwoord te verzinnen op de belangrijke vraag: ‘Hoe kunnen wij iets aanbieden, mogelijk met hulp van de Alliantie, dat mensen zal verleiden om via het B segment klant van Nissan te worden, om vervolgens daarna hun leven lang van model tot model te genieten?’ Dat is precies de vraag die wij moeten oplossen”. Toen Cartier werd gevraagd of de auto in kwestie elektrisch moet zijn, zei hij: “Ja, dat is absoluut belangrijk”.

Het lijkt daarom vrijwel zeker dat Nissan in gesprek is met zijn alliantiepartner Renault over het gebruik van de CMF-BEV architectuur die is bestemd voor de opvolger van de Zoé, de retro look 5 Electric. Dat model is bestemd voor introductie in 2024, op welk moment de huidige Micra voorbij zijn gebruikelijke 7-jarige levenscyclus zal zijn. Dat schema ligt ook ongemakkelijk dicht bij de voorgestelde introductiedatum van de Euro 7 emissienorm en Cartier bevestigt dat Nissan niet van plan is om in een nieuwe generatie motoren en thermische voertuigen te investeren om ze aan de nieuwe regels te laten voldoen. “Strategisch gokken wij op elektrificatie”, zei hij, “tot het punt waarop wij niet investeren in Euro 7”.

Toch is het denkbaar dat Nissan uiteindelijk besluit om het B segment helemaal de rug toe te keren. Cartier wijst er op dat “er nog geen conclusies zijn getrokken” over het mogelijke gebruik van het CMF-BEV platform. Ook niet onbelangrijk: zijn baas, CEO Makoto Uchida, zei eerder dat hij van mening is dat de wereldwijde productportfolio van het bedrijf momenteel te uitgebreid is: “Als je het mij vraagt, hebben we momenteel wereldwijd denk ik te veel modellen in het Nissan gamma”. “Wij willen onze kernproducten maximaliseren met meer volume. Dat is wat we proberen te doen”.

 

Reageren is niet mogelijk.