Alpine punt de A110 bij

0

De inmiddels 4 jaar oude Alpine A110 heeft bij zijn introductie lovende recensies van de pers gekregen. Maar dat is wat anders dan dat er niks verbeterd kon worden. Zo was de waardering voor het infotainment systeem niet al te hoog. Verder was er sprake van een wat verwarrend aanbod. Deze kritiekpunten heeft Alpine nu netjes opgelost.

Een facelift kan je de update van de A110 evenwel niet noemen. Uiterlijk is er namelijk nauwelijks wat gewijzigd. Wel is er voortaan een grote achterspoiler voor de A110 S, de krachtigste uitvoering uit het gamma (het oranje exemplaar uit de fotoserie). Deze aerodynamische toevoegingen bieden maximaal 141 kilo neerwaartse druk.

Verder hangt hij dankzij een sportonderstel 4 millimeter dichter boven het asfalt, zijn er bijtgrage Brembo remmen en is de 1,8 liter motor voortaan goed voor 300 pk / 340 Nm. Daarmee is deze Alpine 8 pk en 20 Nm sterker dan voorheen. Vermogen en koppel zijn beschikbaar bij 6.300 respectievelijk 2.400 toeren. Dat zijn iets meer krukasomwentelingen dan voorheen. De sprinttijd naar 100 km/u bedraagt mede dankzij launch controle slechts 3,7 seconden. Wie tegen bijbetaling semi-slicks van Michelin laat monteren en de Aero Kit bestelt, moet met de A110 S een topsnelheid van 275 km/u kunnen halen.

Verder heeft deze Alpine een aangepast uitlaatsysteem, een met microvezel en oranje stiksels afgewerkt interieur met onder meer Sabelt sportstoelen en oranje gordels. De S versie biedt als enige A110 de mogelijkheid om racegordels te monteren. Nieuw is een Two Tone kleurstelling waarbij de lakkleur Fire Orange wordt gecombineerd met een zwart dak.

Alpine biedt de A110 ook aan in een uitvoering die geschikt is voor langere afstanden. Deze GT versie (het zilveren exemplaar op de foto’s) beschikt ook over 300 pk en de Brembo remmen, maar hij heeft een zachter afgesteld onderstel en geen Sabelt kuipstoelen. Ook ontbreekt de bodykit van de A110 S. De GT versie heeft standaard met bruin of zwart leer beklede comfortstoelen en beschikt onder meer over Park Assist.

Tot slot is er de instapper die gewoon A110 heet. Deze heeft de zachte afstelling van de GT versie, maar net als voorheen een bescheiden 252 pk (en 320 Nm). Ook zijn de remmen een slag kleiner. Hij zit in 4,5 seconden op 100 km/u. Alle uitvoeringen van de Alpine A110 hebben een 7-traps automaat met dubbele koppeling.

 

Voor alle uitvoeringen is er een nieuw infotainment systeem met 7 inch display dat zich moet laten bedienen als een smartphone want de installatie is voortaan voorzien van Apple CarPlay en Android Auto. Over the air kunnen er updates worden ontvangen.

De gewijzigde Alpine A110 is per direct te bestellen en heeft een vanafprijs van 68.990 euro.

 

Reageren is niet mogelijk.