Wel kijken, niet kopen: de nieuwe Lada Niva

0

De Lada Niva leeft! Met 5 deuren, airconditioning en een nieuwe cockpit, maar ook met de overbekende techniek. Verbeterd werden gelukkig de remmen en de bedieningselementen. Heeft deze goede oude Rus daarmee verkoopkansen op de westerse automarkten?

De nieuwe Lada Niva, die als extra typeaanduiding ‘Travel’ heeft, ziet er totaal anders uit dan de klassieker, die bekend is sinds 1976. Voortaan zijn er 5 in plaats van 3 deuren, maar hij is nog steeds compact met 4,10 meter. Het reservewiel zit nu buiten in plaats van in de motorruimte.

Van voren lijkt de nieuwe Niva enigszins op de Toyota RAV4, maar vanaf de A-stijl zal de Lada kenners van het internationale autoaanbod enigszins bekend voor komen. Geen wonder: de auto die wij hier zien, is de nieuwste facelift van de Chevrolet Niva, die in 1998 onder leiding van General Motors werd gecreëerd en sindsdien in Togliatti, Rusland, parallel aan de klassieke Niva werd gebouwd.

De bekende Niva technologie vind je onder het plaatwerk; de wielbasis zit precies in het midden tussen de korte 3-deurs en de lange 5-deurs versie van de klassieke Niva. Dus er is sprake van oude wijn in nieuwe zakken, maar hij haalt nu de Euro 6d emissienorm, waardoor hij theoretisch weer in aanmerking komt voor een typegoedkeuring bij ons.

Behalve de naam herinnert niets aan de oude Niva. De ‘Travel’ edite oogt redelijk modern aan de buitenkant, met behoud van het organisch ronde interieurdesign dat populair was in de jaren 90. Toch kan hij zijn technische basis niet verbergen, zelfs niet met uitgeschakelde motor.

Dat vreemd platte, niet verstelbare stuur en de penetrante geur van het plastic dat gebruikt is voor somber ogende interieur: ja, dit is ongetwijfeld onze oude vriend. Maar er zijn ook verbeteringen: de nieuwe Niva heeft voor het eerst airconditioning en achter het stuur hebben de 3 keuzehendels plaatsgemaakt voor 2 exemplaren.

Allerlei grappige geluiden zorgen nog steeds voor amusement: wanneer de deur wordt geopend, klinkt een beltoon die iemand waarschijnlijk heeft gedemonteerd uit een historische Nokia. De archaïsche contacttransponder voor het deactiveren van de startonderbreker heeft eindelijk zijn tijd gehad.

Lada Niva Travel 1.7, 2021

In tegenstelling tot de klassieke versie van de Niva zitten de raambedieningsknoppen nu waar ze horen: in het bestuurdersportier paneel. Voorheen bevonden ze zich onmogelijk uit het zicht. De dunne, verwarrende plastic hendels voor richtingaanwijzers en groot licht hebben ook plaatsgemaakt voor stevige hendels.

Lada Niva Travel 1.7, 2021

Dat de achterklep niet naar boven opengaat, zoals bij de klassieke Niva, maar naar de zijkant, is een kwestie van smaak. De scharnieren bevinden zich in ieder geval links zodat men de Lada vanaf het trottoir kan laden zonder om de achterdeur heen te hoeven lopen. De asymmetrische achterruit in de stijl van de Land Rover Discovery zorgt juist voor iets meer overzicht.

Net als vanouds klinkt de Niva als een opstijgende straaljager als je sneller gaat rijden, maar anders dan voorheen treedt dat fenomeen niet al op bij 80 km/u maar pas bij 110 km/u. Het grote voordeel van de Travel versie ten opzichte van de klassieker: hij remt beter. 11 jaar geleden noteerde ik voor de Niva een  remweg van 52,8 meter, nu is dat 42,1 meter. Nog steeds te veel, maar deze waarde illustreert we de progressie die de Lada heeft doorgemaakt.

Toch is de Lada Niva het meest in zijn element buiten de gebaande paden. Het is allesbehalve een zacht gewassen SUV. Het ware doel is het terrein. Daar kan men echter niet vertrouwen op een ESP. De besturing werkt zoals gebruikelijk indirect, maar toch is de Niva tamelijk koersvast. En ik heb nergens anders een effectiever verwarmingssysteem gezien: dat werkt als het openen van het deksel van een hoogoven. Een extra grote warmtewisselaar maakt het mogelijk.

Lada Niva Travel 1.7, 2021

De derde versnellingspook van de oude Niva is niet meer nodig: bij de Travel versie zijn de versnellingsreductie en centrale vergrendeling gecombineerd in één hendel; helaas laten die net zo moeilijk bedienen als voorheen. Maar het is prettig dat de Lada zijn bestuurder niet betuttelt: als hij de reductie inschakelt, wordt het midden differentieel niet automatisch vergrendeld zoals in veel Japanse terreinwagens. Dat is handig als jij een aanhanger in een krappe ruimte wilt manoeuvreren.

In het terrein is de robuuste Rus (met zijn assen die bereid zijn te draaien) daardoor buitengewoon getalenteerd. Het feit dat hij niet kan schitteren in het gebruikelijke beoordelingsschema van een autotest, betekent niet dat het een slechte auto is: de Niva is gewoon een eendimensionale specialist voor echt ruw gebruik.

Reageren is niet mogelijk.